hai assalammualaikum

Perkara Yang Membatalkan Puasa - Salam Jumaat kepada semua..dah masuk hari ke enam kita berpuasa di Bulan Ramadhan. Sekejap sahaja masa berlalu. Dah tiga hari nad berpuasa dengan suami sebab lagi tiga hari tu nad berpuasa di kampung..almaklumla mak rindu..suami pun bagi izin puasa dekat kampung..tapi tak boleh lama- lama..kesian pulak dekat jejaka mafia.

Bulan puasa ni semua kena jaga daripada mulut, mata, hati dan semuala..kalau tersalah sikit mungkin pahala kita semakin kurang. Kalau tersalah buat mungkin terbatal terus puasa kita kan..hehe..meh baca perkara yang membatalkan puasa. .walaupun nampk jenaka tapi betul puasa akan terbatal.




1) Meludah
Meludah boleh membatalkan puasa jika air ludah itu jatuh di atas sepinggan  mee goreng lantas anda membersihkannya menggunakan lidah..hahha..nampak tak..betapa teruknya sampai ludah pun sanggup di jilat balik..kihkih

2) Menjerit
Menjerit juga boleh membatalkan puasa sekiranya jeritan itu bertujuan untuk memesan sepinggan mee bandung lantas anda makan mee bandung itu ketika berpuasa sambil menikmati segelas air tebu..kalau jerit ajak orang solat kan bagus..hahha

3) Memberus gigi
Memberus gigi boleh membatalkan puasa sekiranya anda memberus gigi selepas gelincir matahari ( selepas pukul 12 tengah hari ) sambil berkumur dengan air sirap bandung sehingga habis dua gelas..hahha..sedangkan kalau air paip pun orang boleh telan inikan pulak air manis yang sedap..

4) Berlari
Berlari juga boleh membatalkan puasa sekiranya anda berlari sambil minum air kotak perisa manga atau coklat. Selain itu berlari sambil mengunyah makanan..hahha..kene kejor dengan Jakim ke sebab takmau naik van jenazah..hahha

5) Mengurat
Mengurat juga boleh membatalkan puasa apabila anda mengurat seorang gadis cantik sambil mengorek hidung, lamtas taik hidung tu anda makan ..sebab khuyuk tengok awek cantik..bulan puasa mana boleh memasukkan benda ke dalam rongga badan..hehe

Puasa-puasa ni kene la jaga adab dan perlakuan supaya kita dapat menunaikan ibadah puasa dengan baik




Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

12 comments so far,Add yours

  1. lawak sambil beri peringatannya.. terima kasih ^_^

    ReplyDelete
  2. ok saya mengaku memg lawak pun .. bhahahaha :-D

    .
    .
    Jana Pasif Income dgn Simkad
    www.UsahawanToneExcel.com

    ReplyDelete
  3. memang lawak tapi diselit dengan peringatan...

    ReplyDelete
  4. Bhahahahahha... memang lawak tapi lawak lawak nya ada isi.. terbaikloah! terima kasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  5. Hehehe...
    Bw :)
    Salam singgah dari irra
    http://www.irrayyan.com
    Irra follow blog ni
    Selamat berpuasa ^^

    ReplyDelete
  6. Lawak.. Tetapi ada peringatannya disitu..

    ReplyDelete
  7. hihihi ini memang lawak!

    ReplyDelete
  8. kentot dalam air pun boleh batal puasa

    ReplyDelete
  9. haha so bulan pose x pyh mandi kolam :P

    Salam Ramadhan Al-Mubarak 1435H

    Jalan-jalan bw malam dari segmen blogwalking sis mia liana :)

    Jom Terjah : Buffet Ramadhan Casa Ombak (ˆ⌣ˆԅ)

    ReplyDelete
  10. hahaha..memang lawaklah kak..

    ReplyDelete