Articles by "Event"
Showing posts with label Event. Show all posts
hai assalammualaikum

Mondelez International Malaysia Menganjurkan Sesi Pendidikan Tentang Pemakanan Yang Sihat Sempena Hari Wanita Sedunia 2020 - Terima kasih Mondelez Malaysia kerana menjemput nad untuk hadir sama-sama menyambut Hari Wanita Sedunia 2020 pada 9 March 2020. Mungkin tak terlewat untuk nad mengucapkan Selamat Hari Wanita Sedunia kepada semua para wanita dil luar sana. Mondelēz International (Malaysia) syarikat snek kegemaran semua menganjurkan pelbagai aktiviti untuk mendidik dan mengalakkan pemakanan seimbang yang sihat untuk wanita. Aktiviti ini telah diadakan di office mereka di First Avenue Petaling.

Mondelez International Malaysia Menganjurkan Sesi Pendidikan Tentang Pemakanan Yang Sihat Sempena Hari Wanita Sedunia 2020

Kalau korang nak tau, Mondelez International Malaysia adalah syarikat yang mengeluarkan snek seperti Oreo, Cdbury, Chipsmore, Jacobs dan banyak lagi. Syarikat Snek Kegemaran Malaysia, selama beberapa generasi, telah dipercayai oleh rakyat Malaysia kerana kualiti, keselamatan dan rasa mereka. Walaupun mereka mengeluarkan snek yang dikatakan tidak sihat, tapi, bagi mereka sendiri, mereka menyediakan snek yang betul, untuk masa yang betul dan membuatnya dengan cara yang betul. Maksudnya, jika makan dengan cara betul, ok je makan snek tu. Tak semua snek tak bagus.

Jadi, sempena Hari Wanita Sedunia 2020 ni, Mondelez International Malaysia, menganjurkan sesi pendidikan dengan Kementerian Kesihatan (KKM). Sesi ini, yang dikenali sebagai Health Eating Responsibilities (HER), adalah inisiatif yang diperkenalkan MOH dan advokasi nutrisi keseluruhan untuk wanita yang merangkumi topik mengenai pemakanan yang sihat dan manfaatnya untuk membimbing wanita ke arah kehidupan yang lebih sihat dan berkhasiat.

Macam nad kata tadi, walaupun mereka mengeluarkan makanan snek, tapi mereka juga menitikberatkan tentang pemakanan sihat, dan Mondelez Malaysia merupakan syarikat pertama yang menganjurkan ceramah seperti ini di Malaysia.


Raja Zalina Raja Safran; Ketua, Hal Ehwal Korporat & Kerajaan, Mondelēz International Malaysia & Singapura

Sebagai seorang wanita yang membuat pelbagai kerja, jika kita tak jaga cara pemakanan kita, kita akan mudah sakit. Jadi, pentingnya bagi seorang wanita untuk bijak membahagikan waktu dan sentiasa menjaga kesihatan, dengan mengambil pemakanan yang betul.


Ceramah Health Eating Responsibilities ( HER ) ini telah disampaikan oleh Puan Nurul Zaiza Penolong Pengarah Kanan, Bahagian Pemakanan, Kementerian Kesihatan.

Kebiasaan makan harian bukan sahaja memberi kesan kepada berat badan kita, tetapi juga boleh menjejaskan produktiviti kerja, tahap kecergasan, tenaga, fokus, malah penampilan anda dan banyak masalah kesihatan yang tidak dijangka.

Bermula dengan makan keseimbangan, sederhana dan pelbagai nutrien kaya makanan setiap hari sebagai salah satu kunci untuk menjadi sihat. Dengan menjadi sihat, wanita boleh menjadi lebih yakin, mereka boleh menjadi lebih produktif di tempat kerja. Makanan ni sangat penting lagi-lagi wanita hamil.



Adakah wanita di Malaysia ni sihat?
Kalau tengok dalam gamabr ada jawapannya..
-34.7% wanita berumur 15-49 tahun adalah Anemia ( NHMS 2015 )
- 48.9% berusia 18 tahun, berat badan berlebihan dan obesiti ( NHMS 2015 )
- 52.2% wanita berusia 18 tahun dan ke atas ada penyakit kolesterol yang tinggi dalam darah ( NHMS 2015 )
- 1 out of 3 wanita mengandung adalah anemia ( NHMS 2016 )

dan banyak lagi. Pergh menakutkan.


Hah, nampak dekat gambar, makanan yang kita suka makan. Minuman berkafein, akan hipster dan viral. Asal ada orang post mesti kita nak cuba kan. Makan bergula dan mengemukkan. Makanan ni sebolehnya kita jauhkan. Kalau nak makan boleh tapi bukan  setiap hari atau kerap. Mungkin sebulan sekali ke demi kesihatan kita ye.

Rutin pemakanan yang sihat ni perlu dilakukan dari awal lagi. Sebelum kita hamil dan sebelum kita monopause. Mikro nutrien dalam badan perlulah mencukupi dalam badan seperti vitamin dan mineral dari semasa ke semasa.




Perlu mengambil banyak makanan yang kaya dengan Iron, Kalsium, Iodin. Iodin sangat penting terutama kepada ibu yang berpantang. Jika kekurangan iodin dalam badan, boleh menjejaskan IQ baby terjejas dan ibu berpantang boleh mengalami depression. Yela, masa berpantang kan penat, jadi perlu mengambil makanan yang sihat, yang betul untuk tenaga dan kesihatan tubuh badan.


6 Tip Gaya Hidup Sihat Untuk Wanita
- Amalkan #sukusukuseparuh Pinggan sihat Malaysia
- Cuba untuk mencapai berat badan optimum untuk ketinggian anda.
- Merancang kehamilan anda.
- Berhenti merokok.
- Buat aktiviti fizikal setiap hari.
- Menguruskan tekanan anda.

Banyak input berkenaan pemakanan pada haritu dan nad dah kongsi dengan korang dekat sini. Jadi, fikir-fikir kan ye..hehee..




Selepas ceramah, kami membuat checking kesihatan. Dah lama tak cek, dan alhamdulillah, semua normal ye..Walaupun berat rendah, tapi masih ok lagi..ehhee

Jadi, wanita-wanita semua, kalau nak kekal sihat dan bertenaga mestila jaga pemkanan kita setiap hari. Mengambil makanan yang betul dapat mengurangkan penyakit dan menjadi lebih produktif dalam membuat seusatu kerja.

Jangan lupa untuk cek status kesihatan anda, Weight and body mass index categories (BMI), Tahap hemoglobin (HB), Tahap Tekanan Darah dan Gula darah Darah;

Mengamalkan gaya hidup sihat, makan lebih banyak makanan nutrien, gunakan plat sihat Malaysia untuk merancang makanan sehari-hari, bertujuan untuk mempunyai julat berat normal dan berkongsi pengetahuan dan sokongan terhadap pemakanan yang sihat di kalangan keluarga dan rakan-rakan.


Jom amalkan makanan diet seimbang. Makan snek boleh, tapi dengan cara yang betul.
hai assalammualaikum

Minnature Malaysia : Galeri Miniatur " Mini Stories Of Malaysia " Di JUMPA @ Sungei Wang Yang Menakjubkan Mesti Dikunjungi - Haritu, nad pergi ke pembukaan Minnature Malaysia di JUMPA @ Sungei Wang Tingkat 1. Tengok sendiri depan mata, pergh, speechless dengan hasil diaorang buat. Semuanya adalah sangat kecil  tapi pembuatannya sangat halus dan kemas sehingga hampir sama dengan yang asal. Nad habiskan banyak masa juga tengok galeri miniatur ni, kagum sangat..hehee. Rasa nak bawak balik je semua model mini ni. Comel sangat..


Ok, nad tunjuk miniatur snacks ni, macam mana, teruja dan kagum tak bila tengok? Miniatur ni semua dalam box kaca. Ni pun nad zoom..nampak macam betul kan..Boleh jadi salah satu lokasi menarik untuk anak-anak tengok model mini ni. Mesti diaorang teruja sangat. Memang sesuai untuk semua peringkat umur.

Minnature Malaysia: Mini Stories Of Malaysia Di JUMPA @ Sungei Wang Plaza Kuala Lumpur

Syarikat galeri budaya dan warisan miniatur, Magnificent Miniatures Sdn Bhd, telah membuka galeri ini kepada orang ramai bermula 3 Mac 2020. Galeri ini yang dikenali sebagai MinNature Malaysia terletak di JUMPA @ Sungei Wang Plaza, Kuala Lumpur.


Pengarah projeknya, Wan Cheng Huat berkata, pembukaan rasmi MinNature Malaysia awal
tahun 2020 tepat pada masanya; sempena dengan Tahun Melawat Malaysia 2020. “Pengunjung akan mendapatkan gambaran keindahan dan kepelbagaian budaya dan warisan Malaysia” katanya.

Terletak di Tingkat 1, pengunjung akan dapat melihat lebih daripada 100 bangunan warisan
dan ikonik dan lebih daripada 10,000 miniatur yang telah dimasukkan ke dalam pameran
seluas 13,000 kaki persegi. Termasuk ada kawasan paparan bacaan.


Sebelum ini , lokasi pertama MinNature adalah di Summit USJ dengan keluasan melebihi 17,000 kaki persegi. Pembinaan MinNature mengambil masa 8 bulan dengan lebih 80 orang untuk siap. Terdapat pelbagai aktiviti yang interaktif dan menarik untuk pengunjung-penunjung MinNature. Salah satu tarikan utama di MinNature adalah “centerpiece” Dataran Merdeka. Ia mempamerkan semua bangunan warisan yang mengelilingi tapak bersejarah ini. Bangunan-bangunan dan jalan-jalan telah dinyalakan, terdapat bunyi-bunyi dimainkan di latar belakang seolah-olah anda berada di bandar
sebenar, jalan kakinya dipenuhi dengan model-model manusia mini; ia seolah-olah anda menjadi Gulliver dan menyaksikan dunia orang Lilliputian.

Kini pemindahan MinNature Malaysia di JUMPA @ Sungei Wang Plaza merupakan satu langkah yang strategik dan juga sinergi yang baik dengan inisiatif penjenamaan pusat membeli-belah ini. Perancangan MinNature Malaysia diilhamkan dari “centerpiece” Dataran Merdeka.


Pengunjung boleh datang dan tengok secara dekat setiap miniature yang dipamerkan. Cuma jangan gatal tangan amik masuk poket sudah….

Permulaaan Minnature

Pada tahun 2008, pengasas MinNature, Wan Cheng Huat, mendapat satu idea untuk membina satu
dunia mini; satu tempat untuk melepaskan diri dari kehidupan reality, satu tempat di mana
imaginasinya tidak tahu batasnya. Perjalanan yang  mengambil lebih daripada 12 tahun untuk sampai ke tahap ini, dan perjalanan ini bukan satu perjalanan yang senang kerana satu cabaran yang agak besar sekali sebabbeliau tidak memiliki apa-apa pengalaman dalam bidang seni kraf diorama atau miniatur. Beliau mula berkongsi idea dengan kawan rapatnya, Nicholas Ong, dan mereka berdua mula mengembangkan idea tersebut serta cuba mencari dana untuk membiayai projek ini. Dari berdua, menjadi ramai yang terdiri daripada Chan Chee Wing, Loong Yik Hoe, Benjamin Wan dan Ong Kian Ming. Mereka mengambil lebih kurang 1 ½ tahun untuk belajar pemodelan 3D dan pencetakan 3D.


Menghadapi perbagai kesulitan dan masalah. Akan tetapi, tidak mengambil kekangan ini sebagai satu sebab untuk tidak memulakan projek ini. Dengan izinnya, “we do these not because they are easy but because they are hard”. Pepatah daripada John F Kennedy. Akhirnya, tengokla hasil Minnature Malaysia yang ditunjukkan. Memang menakjubkan

Konsep Minnature Malaysia Tumpu Pada Keindahan Budaya, Sejarah Dan Warisan Malaysia

Kita tau, Malaysia kaya dengan budaya, sejarah dan warisan. Jadi, miniatur ini dibina dalam reka bentuk bersaiz mini mengenai menariknya Malaysia. Ia juga merupakan peluang yang baik untuk pengunjung supaya dapat mengenali lebih lanjut mengenai asal-usul negara tercinta kita, Malaysia ini. Pameran ini adalah satu-satu di Malaysia, dan pengalaman yang benar-benar unik dan menarik. Setiap model mini, mempunyai satu cerita pendek yang diselitkan bersama-sama.

Pembinaan fasa 1 dan 2 MinNature Malaysia mengambil masa 18 bulan. “Masterbuilder” Janice
Chin, Tan Hon Sen, Ng Jef Fre dan Brian Tan terlibat dalam pembinaan semua struktur di tapak
MinNature dan pemasangan model-model mini. Selain daripada “Masterbuilder” di atas, terdapat
lebih daripada 30 karyawan mini antarabangsa yang terlibat dengan projek ini; 6 dari Malaysia, 4
dari Indonesia, 1 dari Singapura, 2 dari Negara Thai dan 18 dari Negara Cina. Setiap karyawan
mempunyai kepakarannya tersendiri; daripada menghasilkan model-model manusia mini ke
penghasilan model keretapi ke pembuatan pokok-pokok miniatur. Karyawan-karyawan MinNature
Malaysia memberikan ketelitian terbaik

Sepanjang galeri, terdapat pelbagai miniatur yang berbeza untuk membawa kepada anda penekanan dan prespektif yang berbeza.








Bahagian pertama MinNature Malaysia baru ialah koleksi Rasa Malaysia. Di sini, kami akan
memaparkan makanan- makanan lazat Malaysia dalam bentuk miniatur.









Bahagian baru seterusnya adalah Mini Di Dalam Dinding Kaca. Konsep ini memberi pengunjung peluang untuk menyaksikan diorama-diorama di dalam akuarium. Diorama-diorama ini menggambarkan suasana-suasana berbeza; dari suasana kampung ke suasana bandar ke suasana gua.

Bahagian seterusnya adalah koleksi untuk mempamerkan semua rakyat Malaysia dalam pakaian
tradisi mereka yang dikenali sebagai “Rakyat Malaysia Dalam Pakaian Tradisi”.














Bahagian terakhir ialah bahagian Seni Bina dan Bangunan Warisan Malaysia. Di sini, pengunjung akan dapat menyaksikan kebanyakan bangunan warisan terkenal dan mercu tanda ikonik dari semua negeri- negeri Malaysia.

Tiada gambar atau video yang benar-benar dapat melafazkan perasaan dan pengalaman ketika berjalan melalui MinNature Malaysia; korang kena tengok dengan sendiri. Tengokla, banyak gamabr nad ambil dah share dalam ni. Kagum dan teruja..

Miniatur- miniatur dibuat dengan gabungan kraftangan tradisional seperti penggunaan clay art, kerja kayu dan kerja logam, dengan penggunaan teknologi terkini seperti 3D printing dengan Laser Cutting.

Minnature Malaysia sangat sesuai untuk semua peringkat umur.


Harga Tiket Minnature Malaysia
Sekarang tengah ada promosi tiket bermula 29 February 2020 sehingga 13 March 2020
Adult: RM15
Child from 4-12 years old:
Child below 4 years old is free of charge.

Untuk Normal Price
Dewasa: RM25
Kanak2 Dari 4-12 tahun: RM20
Kanak untuk 4 tahun ke bawah adalah PERCUMA

Address:
MinNature Malaysia
Jumpa @ Sungei Wang Plaza
MUF-1, Level 1

Tel: 6011-1009 9374

Opening hours: Daily 10am to 10pm (last entry 8.30pm)

Website: http://minnature.com
Facebook Page: https://www.facebook.com/MinNatureMalaysia/
hai assalammualaikum

Royale Palace Skyview Lokasi Menarik Untuk Majlis Perkahwinan Dan Majlis Korporat - Kepada bakal pengantin atau pengusaha produk, yang tercari-cari lokasi sesuai untuk mengadakan majlis, lengkap dengan pelbagai kemudahan, dan mempunyai pemandangan yang cantik, nad cadangkan salah satu tempat iaitu di Royale Palace Skyview. Tempat ni di dalam bangunan Skytech Tower 2 Cyberjaya di tingkat 10. Korang mesti terpegun dengan tempat dia ni, terutama kepada bakal pengantin di luar sana.



Royale Palace Skyview Lokasi Menarik Untuk Majlis Perkahwinan Dan Majlis Korporat

Hari Ahad haritu, nad datang untuk melihat sendiri lokasi Royale Palace Skyview ni. Sampai je di tingkat 10, terus terpegun dengan hiasan dan dekorasi yang dibuat. Penuh dengan bunga-bungaan, lampu, memang terlalu cantik dan indah. Nad bayangkan, ini adalah majlis perkahwinan nad, aduh, memang tersenyum sepanjang masa. Majlis perkahwinan yang akan menjadi kenangan indah buat bakal pengantin..hehee.






Susunan untuk meja makan raja sehari, meja makan tetamu, semua dihias dengan cantik. Tempat pun luas dan nampak mewah. Royale Palace Skyview ni mampu menempatkan 300 pax kapasiti dalam satu masa. Dewan ni boleh diubah mengikut citarasa pelanggan mahukan.

Yela, Royale Palace Skyview ni bukan sahaja untuk majlis perkahwinan, malah majlis pertunangan, majlis harijadi, cukur jambul ke, atau majlis korporat, majlis pelancaran produk..hah semua boleh.





Istimewanya tempat ni, mempunyai bahagian luar dengan pemandangan yang sangat cantik. Tengokla, nampak seperti taman siap dengan air terjun dengan panorama yang sangat indah. Bila duduk sini, akan rasa berangin je..best sangat..

Tempat itu juga boleh disewa secara eksklusif pada waktu petang dan hujung minggu. Ruang acara ini juga sesuai untuk mereka yang mencari ruang dengan kawasan luar, dengan pemandangan yang memukau terutama pada waktu matahari terbenam. Jadi, pelanggan boleh memilih untuk inddor atau outdoor atau kedua-duanya sekali.

Lokasi ni banyak kemudahan, antaranya
- Laluan kerusi roda
- 10 tingkat tempat letak kereta
- Bilik persalinan dan Holding room
- Rooftop dan Garden area
- Surau (tahap 1)
- Basic decorations and Sound system
- Ballroom dengan hawa dingin
- Kawasan merokok yang ditetapkan




Ni merupakan package yang Royale Palace Skyview Tawarkan:
- Basic Package
- Full Package
- Dome Package
- Corporate Package
- Grand Hall Nikah Package
- Rental Hall (for Nikah only)
- Full Nikah Package









Antara hidangan makanan yang disediakan semasa majlis perkahwinan. Semua nampak sedap belaka.

Kalau korang nak tau, Royale Palace telah ditubuhkan pada tahun 2016 dan diuruskan oleh RSZ Ventures Sdn Bhd. Tempat pertama mereka berada di Seksyen U6 Shah Alam dan Royala Palace Skyview di Cyberjaya ni baru sahaja dilancarkan pada hari Ahad lepas.

Royale Palace Skyview beroperasi dari 9 pagi hingga 6 petang, 5 hari seminggu, Selasa hingga Ahad.



Pada sesiapa yang ingin mengadakan majlis, tidak kira majlis perkahwinan atau korporat atau pelancaran produk, atau apa sahaja, anda boleh hubungi mereka
Royale Palace Skyview
Alamat : Level 10, Skytech Tower 2, MKN Embassy Techzone,
Jalan Teknorat 2, Cyber 4, 63000 Cyberjaya
Selangor Darul Ehsan.

Contact No. : 019-3316728 (Rashman), 016-4450538 (Pogy)

Waze : Skytech Tower 2

Website : www.royale-palace.com
Instagram : Royal Palace
Instagram : Royale Palace Cyberjaya
Facebook : Royale Palace Cyberjaya