Articles by "Cerita tv"
Showing posts with label Cerita tv. Show all posts

 hai assalammualaikum

Drama Ayahanda Menusuk Dalam Jiwa - Akhirnya tamat sudah drama Ayahanda di TV3. Jalan cerita yang sanagt menarik ditonton, yang banyak pengajaran dan banyak yang disampaikan. Jalan cerita yang menusuk jiwa hati semua rakyat Malaysia. Siapa yang tengok memang akan mennagis, pada yang belum tengok, silalah tengok. 

Drama ni adaptasi dari sebuah novel Ayahanda, yang ditulis oleh Azizi Haji Abdullah. Nad tak pernah tau pasal novel ni, dan ini merupakan cerita yang menyayat hati yang patut banyak ditontonkan. Ni tak sudah-sudah cerita cintan cintun, kawin anak orang kaya la, itu la inila..huhu. Jalan cerita , pembawa watak semua terbaik. Penghakhiran yang bukan menyedihkan tapi menggembirakan.

Drama Ayahanda Menusuk Dalam Jiwa 

" Seorang bapa boleh memahami perasaan empat orang anak, tetapi amat malang empat orang anak tak boleh memahami perasaan seroang bapa " Ayahanda.

Tak sangka, cerita ni dari cerita sebenar yang dialami penulis itu sendiri. Di akhir cerita, menzahirkan penghargaan kepada pengarang novelnya Almarhum Ustaz Azizi Haji Abdullah. Ditunjukkan juga Ayahanda, Bonda dan adik beradik lain. Terharu dan bangga, Tahniah!!







Seorang ayah memang pendiam, tapi dalam hatinya dia akan buat yang terbaik untuk anak-anak. Tak pernah menunjukkan perasaan gembira, perasaan sedih depan anak-anak. Tapi mereka tidaka akan abaikan anak-anak. Korang mesti paham kan seorang ayah macam mana?

Setiap kali tengok cerita Ayahanda ni teringat ayah nad kat kampung. Lama tak balik kampung disebabkan covid. Sedih sangat, kalau boleh rentas, akan terus peluk, cium ayah. Tak akan ada lelaki lain selain ayah. 










Sinopsis Ayahanda

Mengisahkan tentang Haji Abdullah (Jalil Hamid), seorang Tok Imam, juru nikah dan mengajarkan kitab di surau yang berusia lebih daripada 100 tahun. Surau itu kemudian dibina semula setelah dilanda ribut.

Haji Abdullah dilihat sebagai seorang imam tua yang degil dan mahu mempertahankan semua jawatannya di masjid kampungnya. Walaupun Haji Abdullah sudah tidak diterima oleh masyarakat kerana kaedah pengajaran dan kitabnya yang dianggap lapuk tetapi beliau tetap melunaskan tanggungjawabnya. Hanya Hajah Noriah yang masih setia dan sentiasa memberikan sokongan padu kepada suaminya. Di kampung, seorang imam baharu telah dilantik iaitu Ustaz Hamidi, 20-an dan lulusan Al-Azhar, Mesir. Jemaah pun semakin ramai di masjid. Haji Abdullah tercabar dan tetap mahu menjadi imam.

Haji Abdullah dan Hajah Noriah mempunyai 4 orang anak iaitu Halimah (Noorkhiriah), Ramli (Shahz Jaszle), Ahmad (Hairi Safwan) dan Aziz (Fikry Ibrahim). Halimah, anak sulung yang tinggal di belakang rumah Haji sering diharapkan oleh adik-beradiknya untuk menjaga ibu bapa mereka. Halimah juga terpaksa bersabar dengan perangai suaminya, Mat Diah (Sobri Anuar) yang terlalu taksub dengan pertandingan suara burung.

Ramli, anak kedua Haji Abdullah pula sibuk berulang-alik menghantar Piah (Nurmiziana Rosli), isterinya ke kampung asalnya kerana emaknya sakit. Manakala, Ahmad, anak ketiga yang mahu menambah pendapatan dengan mengusahakan kebun sayur di kaki bukit. Isteri Ahmad, Hasnah, telah meninggal dunia bersama anak ketiganya semasa bersalin. Hajah Noriah dan Halimah sentiasa cuba mencarikan jodoh baharu untuk Ahmad tetapi Ahmad belum bersedia.

Aziz, anak bongsu Haji Abdullah bekerja sebagai juru teknik di sebuah kilang dan minat penulisan. Isterinya, Mazni (Rita Nadira) lebih mementingkan kesenangan diri dan mula mengambil kesempatan atas kesibukan suaminya yang mahu menjaga orang tuanya, anak mereka dan juga menyiapkan penulisannya.

Haji Abdullah mahukan sokongan anak-anaknya untuk dia meneruskan tanggung jawabnya sebagai imam, namun semua anak-anaknya tidak berpihak kepadanya membuatkan Haji Abdullah terasa hati. Aziz yang menjadi harapan Haji Abdullah juga menentang hasrat ayahnya lebih-lebih lagi hubungan mereka pernah terpalit dengan sejarah lampau yang merenggangkan hubungan mereka berdua. Sikap degil dan ego Hj Abdullah menyebabkan dirinya dilanda sepi dan tiada siapa yang peduli.

Haji Abdullah, akhirnya letak jawatan sebagai Imam dan ingin bersama anak-anak. Haji Abdullah terdengar Aziz ingin mengahwini Rahayu ( Mimi Emida ), cinta pertamanya. Rahayu janda anak satu, pernah di tolak oleh Haji Abdullah kerana pada waktu itu Aziz masih lagi belajar. Rahayu dulu sudah berbeza, sekarang dia dah banyak berubah, membuatkan Haji Abdullah ingin membuatkan Rahayu menjadi isteri kepada Aziz. 

Aziz berkahwin satu lagi dengan Rahayu, dan berlaku pentengkaran antara Aziz dan Mazni. Semuanya kembali seperti sedia kala apabila Haji Abdullah menceritakan apa yang berlaku. 

Tahniah Team Ayahanda. 

 hai assalammualaikum

Telefilem Pemuja Kubur, Memang Terbaik - Haritu nad ada tonton rancangan Telefilem di Astro Citra. Siaran ni memang kerap siarkan rancangan hantu macam tu, memang syok layan. Jadi, hari Sabtu haritu, telefilem bertajuk Pemuja Kubur. Tengok dari mula sampai habis, pergh!!, memang terbaik. Kalau ada Beto Khusyairi, memang hebat la cerita tu.
 
Barisan pelakon
Beto Khusyairy sebagai Zarul
Aedy Ashraf sebagai Azhar
Kaka sebagai Zureen
Ellie Suriaty sebagai mak Zarul
Man Kobena


Sinopsis Telefilem Pemuja Kubur

Telefilem ni berkisahkan tentang Zarul dan Azhar merupakan  kawan baik. Mereka ni gunakan cara singkat nak dapatkan sesuatu, nak cepat kaya dan cinta dengan cara syirik, cara yang sangat dilarang dalam Islam. Mereka menggali kubur mayat perempuan beranak untuk dapatkan tali pocong sebagai azimat nombor ekor dan mendapatkan minyak dagu.


Kali pertama, hasilnya memang menjadi. Zarul menang nombor ekor, dengan azimat tali pocong yang dipakai di pinggangnya. Azhar pula berjaya menambat hati cinta Zureen yang sebelum ini ditolak. Azhar telah mencalit minyak dagu kepada Zureen sehingga menyebabkan Zureen jadi angau kepada Azhar.
 

Lepas tu, sehari demi sehari mereka diganggu dengan hantu yang mereka gali tu. Mulanya Zarul dengan Azhar tak ambik port sangat, tapi lama-lama makin teruk. Memang menakutkan bila tengok, hantu pocong berada di mana-mana. Paling geli masa hantu tu beli burger diaorang jual ni. Dia makan burger mentah tu.

Sebelum kawin, Azhar ada cakap dengan Zarul dia dah taknak buat benda syirik ni lagi dan nak bertaubat, Zarul pun paham.
 
Azhar pun kawin dengan Zureen. Masa persandingan mereka, hantu tu datang dan merasuk Zureen. Zureen kerasukan sekejap. Azhar boleh tau kenapa Zureen jadi sebegitu dan mula rasa tidak sedap hati, dan memandang Zarul, yang dia sendiri tau apa puncanya.
 
Lepas Zureen, isteri Azhar kena ganggu, mak Zarul juga kena ganggu. Orang kalau dah main dengan syirik memang tak boleh lari ye.


Zarul mula ajak Azhar untuk pergi jumpa bomoh, tapi Azhar taknak sebab dia dah taknak buat benda ni semua. Zarul pedajal kawan dia dengan bagi kain kuning yang diambil dari bomoh dan diberi kepada Zureen. Zureen terkjut dan terlalu marah dengan Azhar sebab Zureen boleh agak, suaminya pikat dengan cara syirik sehingga dia nak mintak cerai.
 




Zureen dua kali mengandung, kandungan pertama gugur sebab kerasukan, kali kedua bukan sahaja kandungan mati, dengan Zureen mati. Lepas kejadian Zureen tau suaminya pikat dengan cara syirik, Zureen keluar dari rumah tu. Kemudian beberapa hari, dia datang semula ke rumah Azhar untuk bincang hal penceraian. Azhar tetap takank cerai, dan berlaku pergaduhan di tangga. Tiba-tiba hantu muncul dalam badan Zureen, Azhar terkejut dan tertolak isteri di tangga. Maka meninggal la Zureen dan anak dalam kandungan tu.



Azhar terlalu marah dengan Zarul. Zarul masih diganggu dengan hantu di rumah. Dia pun jumpa dengan bomoh yang diaorang pergi sebelum-sebelum ini. Bomoh tu suruh gali mayat isteri Azhar pulak. Zarul mandi air darah ayam hitam.




lepas tu pergi ke kubur dan cuba menggali kubur isteris Azhar. Azhar yang tak sedap hati, terus pergi ke kubur isterinya, dan betul apa yang dia syak, Zarul nak menggali kubur isterinya. Berlaku pergaduhan dan hantu-hantu tu pun muncul. Akhirnya Zarul mati kene hentakan batu dekat situ tanpa boleh mengucap.
 

Cerita nampak macam kita dah tau, tapi masih best untuk ditonton..Memang seram..ehhe. Bila dia peluk hantu pocong tu..adoii..
 
Selalu astro ada tayang ulangan. Tak pun tengok dekat youtube kalau ada.
 hai assalammualaikum
 
Drama Aku Yang Kau Gelar Isteri, Drama Bermain Dengan Syirik, Seram!! - Selepas tamatnya drama Takdir Yang Tertulis, yang episod akhir buat orang terkejut tu, slot Samarinda diganti dengan drama terbaru iaitu Aku Yang Kau Gelar Isteri. Kalau tengok tajuk ingat cerita cintan cintun, biasa je, tapi bukan ye, cerita ni bermain dengan syirik, pakai susuk, seram juga sebab ada hantu..
 
Cerita ni sama la macam drama sebelum ni, drama Cinta Sekali Lagi, tapi yang dalam ni dia pakai nasi kangkang, yang drama ni pulak guna susuk nak tarik perhatian laki orang. Cerita pakai guna-guna ni memang berlaku dunia realiti. Sama-sama tengok ambil iktibar.
 
Mula-mula episod satu macam biasa je, ingat tak best, tapi masuk episod 2, dah menarik dan menyeramkan. Pelakon semua hebat-hebat, selalu juga nampak diaorang berlakon, lagi-lagi Sharifah Sakinah. Cerita ni ada la seksi-seksi sikit, huhu.

Aku Yang Kau Gelar Isteri

Cerita ni kisahnya, Laila, yang memiliki muka yang sangat buruk, berjerawat, dan tiada siapa nak berkenalan dengannya. Dalam diam-diam, Laila suka dengan Eizlan dan menyangka Eizlan menyukai dia, kerana hanya Eizlan sahaja yang ingin berkawan dengannya. Tapi sebenarnya Eizlan mencintai perempuan lain iaitu Raihani.
 

 
Akhirnya Eizlan pun berkahwin denagn Raihani, dan membuatkan Laila menjadi marah. Perkahwinan Eizlan dengan Raihani pulak tidak mendapt restu mak Eizlan. Pada hari perkahwinan mereka, mak Laila pulak meninggal. Laila bertambah marah, dan patah hati, lalu pergi ikut Cik Embun. Cik Embun ni la yang ajar Laila pakai susuk. Cik Embun ni pun sebenarnya muka buruk juga, tak lawa pun..huhu.
 
Kehidupan Eizlan dan Raihani sangat bahagia sehingga dikurniakan 2 orang anak. Sampailah Laila muncul semula balik ke kampung tu. Laila menjadi sangat cantik dan berbeza dengan Laila yang dulu. Kerana dendam,  Laila gunakan mistik ni, nak musnahkan rumahtangga Eizlan dan Raihani. Mulala Laila goda si Eizlan ni. Ornag laki oii mana tak goyah, lagi-lagi bila Laila dah cantik.
 


 
Hubungan Eizlan dan Raihani diuji. Korang rasa apa jadi ye? Ni yang buatkan nad menunggu setiap episod. 

Barisan pelakon Aku Yang Kau Gelar Isteri

Adi Putra sebagai Ezlan
Nadia Brian sebagai Raihani
Sharifah Sakinah sebagai Laila
Atiq Azman sebagai Pian
Lana Nordin sebagai Embun
Zaki Azeman sebagai Naim
Ummar Dzariff sebagai Rais
Laura Olivia sebagai Ain
Aznah Hamid sebagai Mak Lang
Rosli Rahman Adam sebagai Pak Salleh
Kuza sebagai Mak Su
Jasper Supayah sebagai Rose
Baby Azreen sebagai Maryam
Puteri Ateeqah Ayu sebagai Maisarah
Zahir Deck sebagai Amin
Ferth Jasni sebagai Fakhri
Razali Abdul Ghani sebagai Abang Darus
Zaleha Abdul Kadir sebagai Mak Wan
Syarafi Sudarmaji sebagai Zairi
Ariff Amran sebagai Hadi

Drama Aku Yang Kau Gelar Isteri ditayangkan di TV3 setiap hari Isnin sehingga Khamis jam 10 malam. Jangan lupa tengok..
hai assalammualaikum

Episod akhir Takdir Yang Tertulis Yang Mengejutkan, Plot Twist Sungguh - Pergh, ramai juga ya yang layan drama Takdir Yang Tertulis ni, kihkih. Habis penuh timeline facebook, twitter dengan episod akhir drama ni. Masing-masing terkejut, masing-masing tak percaya dengan episod akhir Takdir Yang Tertulis ni, plot twist sungguh. Ya, semalam tamatla sudah, drama Takdir Yang Tertulis. Memang semua menantikan apa yang berlaku pada episod akhir. 
 
Semalam, memang siap-siap duduk depan TV ye. Pukul 10 malam menanti penuh debaran drama Takdir Yang Tertulis. Nad layan dari episod 1 lagi, sampaila episod akhir drama ni. Taknak ketinggalan, sebab nak tau drama ni satu persatu. Dari mula lagi drama ni banyak plot twist yang buat kita tertanya-tanya. Sebab tu tak boleh tinggal satu episod pun..huhu. Mana yang tak tengok tu bolehla tengok dekat IQIYI..hehe.

Apa yang terjadi dengan episod akhir? Mika anak kepada Hakim, peguam Cik Salmah oii. Macam mana terjadi? Mana yang tengok taula, yang tak tengok, meh nad bagitau. 


Sinopsis Takdir Yang Tertulis

Drama ni, kisahnya, Juwita berkahwin dengan Azlan, tapi perkahwinan tak berapa bahagia, disebabkan perangai Juwita yang terlalu ego dan selalu memalukan suaminya. Pada masa sama, dalam diam-diam, Azlan telah berkahwin dengan perempuan lain, iaitu Ruhila. Disebabkan campur tangan mak Ruhila, Cik Salmah, rumatangga mereka menjadi kucar kacir, dan Azlan ikut je apa yang mak mertua dia suruh.
 

Episod awal-awal memang tak percaya Azlan kawin dengann Ruhila, sebab diaorang pun buat macam biasa je. Pastu lama-lama Juwita tau masa Azlan nak takeover ambil office Juwita, dia perkenalkan isteri kedua dia. Masa tu Azlan dengan Juwita nak bercerai tapi belum bercerai. Ruhila tak suka apa yang Azlan buat, dia tak nak aniaya kawan baik dia, tapi Azlan dah tak tahan dengan perangai Juwita yang selalu malukan dia, tak hormat dia sebagai suami.
 

Cik Salmah , mak Ruhila upah peguam, Hakim namanya untuk usir Juwita. Cik Salmah sebenarnya yang gila harta, sebab tu dia buat macam-macam. kemudian dalam keadaan kucar kacir, Juwita dah diusir dari pejabat, dari rumah, muncul pulak Ean. Siapa dia?

Sebenarnya, Azlan, Juwita, Ruhila dan Ean ni satu kawan dekat kolej. Ruhila dengan Ean bercinta, tapi Cik Salmah tak setuju. Azlan pulak suka Ruhila, Juwita pulak suka Azlan. Lepas Ruhila rejek Azlan, Azlan pergi ke Juwita, tu yang ajak kawin. 

Masa tu pulak, ada kejadian tak diingini, di mana Ean dan Ruhila ni mabuk dan buat benda tak senonoh sampai Ruhila mengandung. Ruhila bingung tak tau nak buat apa, Cik Salmah pun dah mengamuk. Ruhila nak bagitau Ean, tapi bila datang rumah nampak Ean dengan perempuan lain. Tapi tus emua perangkap untuk memisahkan mereka berdua. Tu sebab Ruhila bila jumpa Azlan, terus ajak kawin sebab nak tutup yang dia mengandung. 

Berkahwin senyap-senyap selama 7 tahun, Juwita sendiri tak tau Azlan kawin. 

Mika pulak siapa? Hah!!, Ruhila pun melahirkan mika, tapi dia meroyan masa tu. Jadi Cik Salmah suruh buang anak tu. Tapi Azlan tak sampai hati bawak balik mika ke rumah Juwita. Jadi diaorang la jaga Mika sampai besar.
 
Dalam keadaan kucar kacir tu, Ean datang bantu Juwita. Ean pun seorang peguam. Masa ni la sikit-sikit perkara terbongkar. Yang sebenarnya Ean bukan curang tapi diperangkap. Mika anak Ean bukan anak Azlan..macam-macam ye.


Kesiannya, pada Azlan, sebab dia dari mula tak tau Mika tu bukan anak dia. Episod akhir baru dia tau, tu pun Mika bagitau. Weii!! memang kesian sungguh.

Dahla tak tau Mika bukan anak dia, kene tipu pulak dnegan Ruhila. Jauh di sudut hati Ruhila dia sedar yang dia sebenarnya tidak menyintai Azlan. Tetapi, dia sedar dia tiada pilihan lain selain dari terus berlakon di hadapan Azlan. Dia cuba menerima Azlan sebagai suaminya namun bayangan Ean tetap hadir.
 
Akhirnya Ruhila diceraikan. Pastu berkawan semual dengan Ean. Masing-masing bahagia jugala. Mika ada dua ibu dan dua bapa.


Oh lupa, dua orang ni juga membantu Juwita. Yang gigi jongang tu pembantu Juwita, Kak Jo tapi dipecat oleh Ruhila lepas Ruhila satu keluarga ambik alih rumah Juwita tu. Yang seorang lagi tu cleaner pejabat Juwita. Diala yang mendengar perbualan Cik Salmah, Hakim dan Azlan dalam meruntuhkan Juwita. Dia juga penyelamat merekod perbualan Hakim, dan Cik Salmah, jadi ada bukti untuk menjatuhkan Hakim dan Cik Salmah pulak. Part diaorang memang lawak la.

Episod akhir Takdir Yang Tertulis Yang Mengejutkan, Plot Twist Sungguh

Episod akhir pulak, ya, ni la orang semua tak sangka oii. Betul-betul part tamat tu, Hakim dalam penjara tiba-tiba cerita recall balik dia tunjuk, kau tau dia tunjuk apa. Tunjuk Hakim yang masukkan ubat dalam minuman Ean dan Ruhila, buat diaorang pengsan. Kemudian dimasukakn dua-dua dalam bilik, dan Hakim masuk, buka baju dan tutup pintu..Weii!!!! kau rasaaaaaaa. Dia rogol Ruhila, dan rupanya Mika anak Hakim lol!!, tapi betul ke. Arrghh tak puas hati sungguh..rupa tak sama laa..hahaaha..Geram oiiii!!!..
 
Jadi Mika ada dua ibu dan 3 bapa..hah!!
 

Oh ada seorang lagi, adik Ruhila, bengong-bengong sikit tapi baik juga orangnya..hahaha. Part dia pun kelakar juga la.

Drama ni dari mula tau banyak buat orang tertanya..gila sungguh!! Ada Takdir Yang Tertulis 2 ke. Haiah, semua tertipu ye. Ada nampak kat twitter, pelakon sendiri tak percaya ending dia macam tu..hahahha. Macam Nad Zainal ( Juwita ) kata, kalau tau anak Hakim, takda aku penat-penat jaga..hahaha..Gila!!..hahaha.

Masing-masing dapat Kifarah
 
Cerita ni memang nad bagi 5 bintang, kalau 10, 10 bintang..hahaha. Cerita ni masing-masing dapat kifarah. Mana perangai ego, sombong, bajet paling bagus dalam dunia, kesudahan, satu-satu ditarik nikmat dia. Mujur ada orang nak bantu kau dalam masalah, kalau tak, tepai jalan kau duduk, jadi orang gila agaknya. Yang menipu, simpan rahsia, ambil hak orang, akhirnya kecundang juga. Rasa nikmat sekejap sahaja. Ya kene rogol, belajar kesilapan sendiri. Yang di perangkap ada pengajaran dia sendiri. Yang tamak haloba macam Cik Salmah pun akhirnya jatuh. 

Jadi kita hidup dalam sederhana jela ye. 
 
Pelakon Takdir Yang Tertulis

Pelakon Takdir Yang Tertulis memang semua mantop dan terbaik..
Nazim Othman sebagai Azlan
Nad Zainal sebagai Juwita
Elvina Mohamad sebagai Ruhila
Alvin Chong sebagai Ean
Didie Alias sebagai Cik Salmah
Iman Suhana sebagai Ruzita 
Muaz Fitri sebagai Hakim
Uchee Fukada sebagai Kak Jo
Isaac Iman sebagai Mika

Semua pelakon ni memang berlakon dengan terbaikk, sampai semua orang naik bengang ye. Lagi-lagi Nad Zainal, memang berlakon, fuh, menusuk. Macam tu la kesudahan cerita ni.
 
TAPI MASIH TAK PUAS HATI!!!..CEPAT KELUARKAN TAKDIR YANG TERTULIS 2!!
 hai assalammualaikum
 
Telefilem 44 Hari Bangkitnya Pocong Di Astro Citra - Huish, haritu tengok trailer dia dekat astro, seram oii. Selalu cerita hantu Malaysia ni tak berapa seram, ntah apa-apa punya hantu, tapi kali ni tengok, berdebar weii. Semalam tengok sikit je, astro tunjuk sikit je dulu, bagi orang tak sabar tengok, seram gila..hahaa. Cerita 44 Hari Bangkitnya Pocong di Astro Citra malam ni ye, pukul 9 malam. Tak sabar nak tengok. 
 
Ada la part macam kelakar semalam dia tunjuk sikit, macam pocong tu bergerak ke depan. Kita boleh fikir, dia gerak guna trail tu, ntah apa diaorang panggil..ahaha, sebab selalu tengok behind the scene..kihkih. Hari Bangkitnya Pocong ni, pelakon utama ialah Elly Suriati. Huishh kalau dah namanya Ellie Suriati, mestila dia berlakon macam betul. Kalau marah dia marah betul, kalau nangis, dia nangis betul. Ada part dia tarik rambut orang, hahaha, dengan orang lain kene humban. Hah!!, nanti malam korang tengokla. 
 
44 Hari Bangkitnya Pocong arahan Azmir Affandi. Antara barisan pelakon ialah Ellie Suriaty, Kody Rasheed, Riezman Khuzaimi, Anne Abdullah, Raja Syahiran, dan ramai lagi. 
 

Sinopsis 44 Hari Bangkitnya Pocong 

Kisah 44 Hari Bangkitnya Pocong ni suami isteri disebuah kampung, laki dia nama Pak Anjang ( Riezamn Khuzaimi ) dan Maimun ( Ellie Suriaty ) mempunyai seorang anak ( Kody Rasheed) yang bekerja di Singapore. Maimun ni guna-gunakan laki dia, dibagi nasi kangkang untuk dengar cakap dia. Taknak ada perempuan lain dekat dengan laki dia. Kalau tengok part dia kangkang dekat nasi, ermmm..boleh la kita imagine macam mana..huhu.
 


Maimun ni pulak asyik gaduh dengan jiran dan dibenci oleh orang kampung. Satu hari Maimun meninggal. Masa meninggal tu ada pulak kucing hitam lalu. Weii!!, terbangun mayat dia..serammm..Pastu mulalah kisah pocong Maimun ni. Mayat dia tak tenteram, dan mula muncul pocong ni. Mungkin dia nak mintak maaf dekat orang yang dah dia buat kot. HAh!!, kesudahannya tengok la malam nanti. 

Siap-siap sediakan popcorn, apa semua ya malam nanti. Standbay pukul 9 malam buka Atro Citra. Malam ni ok!!!
 hai assalammualaikum

Adik Rampas Suami Kakak, Semua Sebab Kebodohan Kakak - Siapa layan drama Cinta Sekali Lagi? Mesti rasa nak mencarut, nak tumbuk, nak genyek-genyek je kan. Bukan rasa nak buat dekat Amani, dekat Amanda sekali. Adik Rampas suami kakak, sebab kebodohan kakak sendiri. Mungkin la dalam dunia realiti ada adik spesis gila macam ni, tak boleh tengok kakak senang, tapi ade ke kakak yang bodoh terlalu sayangkan adik sampai tak boleh berfikir.. Percaya dekat adik bulat-bulat. Tinggalkan suami dengan adik..Hah, tengah menaip pun rasa nak marah..
 

Nad layan cerita ni dari episod 1 lagi. Tengok mula-mula memang sweet, lepastu biasalah, mestila ada part konflik semua. Lepastu ingatkan dah setel, tapi disebabkan kakak,si Amanda yang terlalu percayakan adik, Amani, rumahtangga jadi kucar kacir balik. Tu pun sebab Amani pakai Mak Esah. Bab Mak Esah ni memang dunia realiti orang pakai juga kalau nak dapatkan sesuatu. Tapi puncanya dari Amanda juga. 

Ok cerita dia, masa kecik-kecik diaorang naik basikal. Amanda bawa basikal tu, Amani duduk belakang. Amanda bawa basikal tu laju dan diaorang jatuh. Amani dapat kesan parut dekat tangan akibat dari jatuh basikal tu. Disebabkan tu, Amanda janji untuk jaga dan buat apa sahaja untuk Amani.

Benci sangat Amani dekat kakak dia Amanda. Tak senang tengok apa Amanda dapat, dia tak dapat. Amani pulak asyik nak jadi princess je. Kalau boleh semua benda nak orang sediakan untuk dia. Amani bercinta dengan Mukhlis sebab ingat Mukhlis tu kaya. Amanda pulak bertemu dengan Fahad di tempat kerja baru dia. Mula-mula gaduh, lama-lama suka. Singkatkan ceritala.. Hehehe.

Lepas tu masing-masing kawin, Amani dengan Mukhlis, Amanda dengan Fahad. Mukhlis tipu Amani, yang dia bukan orang kaya. Amani marah, dan hari-hari gaduh, dah anak seorang lelaki Fizri, pun gaduh juga sampaila bercerai. Amanda pulak bahagia, sampai ada anak dua anak perempuan Nia dan Nisya sampaila Amanda percayakan Amani suruh jaga anak-anak masa dia sertai NGO. Sebelum ni Amanda dah berhenti kerja, berhenti NGO, tapi satu hari dapat tawaran, pujuk Fahad, fahad benarkan.


Ni semua plan Amani, supaya dia dapat abang ipar dia. Disebabkan dia terlalu jeles, kakak dia dapat macam-macam yang septutnya dia dapat. Bila semua rancangan tak jadi, mula dia guna Mak Esah, ala guna-guna untuk baginorang angau. Mula-mula guna Fahad terkena sekejap, tapi lepas tu elok sebab dah sedar sikit, nampak isteri solat semua. Kemudian dia guna lagi nasi kangkang.. Terus Fahad angau dan tak endah Amanda.

Semua ni pun jadi sebab salah Amanda. Masa dia sertai NGO, dia suruh adiknya tolong. Kadang Amanda pergi jauh, dia suruh Amani duduk rumah tu. Bayangkan duduk dengan suami dan anak-anak. Apoooooo... Kalau difikir balik, boleh je dia tolak event tu,. Ceritaaa, saje tau.. Buat orang geram. Jangan la buat cerita yang menampakkan kebodohan tu.. Hah.. Geram lagi ni..

Masuk pulak, jumpa bapak Amanda yang dah lama hilang. Hah konflik pulak dekat situ. Dituduh pulak Amanda selalu nak jumpa Dr Izamel. Dr Izamel ketua NGO. Dah sebba ubat guna-guna tu Fahad pun dah jadi tak betul. Sampaila Amanda diceraikan sebab tuduh Amanda mengandungkan anak Dr Izamel.

Nad pasti ni semua kerja Amani. Siapa lagi uiiii... 

Cara Amani ni lembut je, cakap takde jerit-jerit sangat. Buat jahat dalam kelembutan. Muka jela kerek-kerek macam tu. 

Tak sabar nak tengok episod akhir uiiii... 

Dalam cerita ni bagi nad Mak Amanda dan Amani je betul. Tapi tu la, anak-anak macam tu. Bukan senang ibu tunggal jaga anak perempuan. 

Dalam realiti, tak tau la ada ke adik beradik buat macam ni. Teruk sangat tu!! Selalunya buat dekat orang lain yela.

Sebab tu jangan percaya sesiapa pun walaupun darah daging sendir dan jangan terlalu manjakan adik beradik.
 hai assalammualaikum
 
Drama Kampong Pisang Bersiri-siri - Semalam, tertengok Di Sebalik Tabir Kampong Pisang Bersiri-Siri. Mula ingat cerita ni dekat Astro Best ke apa, rupanya akan ditayangkan di Astro Citra. tengok di sebalik tabir pun dah lawak, tu buat tak sabar nak tengok nanti. Kampong Pisang Bersiri-Siri ni akan ditayangkan pada 7 Disember , setiap hari Isnin, jam 9 malam. 
 
 
Kampong Pisang Bersiri-Siri diarahkan oleh Pengarah Terbaik, Mamat Khalid. Kalau dah cerita dari Mamat Khalid semestinya best. Ingat je Filem Hantu Kak Limah, Zombi Kilang Biskut, Hantu Kak Limah Balik Rumah, Zombi Kampung Pisang, semuanya kelakar dan best. Walaupun dah lama filem ni semua, kalau ditayangkan di TV, mesti tetap tengok walaupun berulang kali..hehee.
 
Kisah Kampong Pisang Bersiri-Siri ni berkenaan Kampung Pisang yang dilanda misteri dan masalah. Setiap minggu ada sahaja yang datang menganggu dan setiap minggu berbeza hantu, seperti toyol, hantu rempit, serigala jadian, hantu sungai, orang minyak, zombi, makhluk asing, pocong dan semestinya Kak Limah. Mestila huru hara kampong tu dan mencari penyelesaian.

Kampung Pisang dibarisi pelakon yang pernah melakonkan filem sebelum ni seperti Pak Jabit dan Husin, Kak Limah, dan juga ada pelakon baru. Pelakon Puasa 16 Puasa. Drama ni semestinya komedi seram..hehee. 

Menariknya lagi, setiap minggu ada penampilan khas dari barisan selebriti popular seperti Elly Suriati, Hazama, Pekin, Ozlynn, Sofi Jikan dan ramai lagi.

Rasanay ni kali pertama drama bersiri dari Mamat Khalid. Mesti ramai tengok punyala. Nad pun tak sabar, tengok di sebalik tabir pun dah lawak..hahhaa. Tengok jalan cerita dan edit tu sama macam dekat filem. Bagusla ada cerita lawak macam ni, buat kita sekeluarga terhibur nak tengok.

Ok jangan lupa duduk depan tv 7 Disember, jam 9 malam di Astro Citra.
 hai assalammualaikum

Telefilem Tersimpang Ke Alam Bunian Di Astro Citra - Semalam, masa aku duk tukar-tukar channel, sekali ternampak satu cerita ni dekat Astro Citra. Aku baru perasan channel astro citra ni, baru ke? Mungkin dah lama, mungkin cerita sebelum ni tak berapa best. Tapi semalam Sabtu, jam 9 malam, cerita best, cerita seram, tajuknya Tersimpang Di Alam Bunian. Bila dah cerita seram, memang layan la.
 

Telefilem Tersimpang Ke Alam Bunian Di Astro Citra

Telefilem Tersimpang Ke Alam Bunian, lakonan Farid Kamil, Amerul affendi dan ramai lagi. Nad kenal dua orang ni je..hehe. Nad google, katanya ni dari kisah benar. Biasalah kisah alam bunian kita dah banyak dengar kan. Bagus juga dibuat cerita macam ni. Jadi semalam, 28 September, baru start cerita tu, jam 9 malam.



Malam tadi, ceritanya Duan ( Farid Kamil ) ni bekerja sebagai badut, sama juga dengan Isa ( Amerul Affendi ) , diaorang ni ada masalah dengan keluarga, macam Duan sudah berkeluarga, Isa pula ada seroang adik. Lepas tu diaorang ni dapat jemputan persembahan jauh dari Kuala Lumpur. Malam tu diaorang ditemani seorang kawan nama Lan. lepas habis buat kerja, diaornag pun nak balik, tapi dah tersesat jalan. Sampaila masuk kawasan Bunian, berjumpa dengan Seroja dan bapanya.

Macam biasa, bila dah sesat, dijemputla datang ke rumah Seroja, bagi rehat kejap. Seronja ni bunian. Duan dan Isa ni baik orangnya. Duan boleh nampak hantu. Duan dan Isa ni bagus dan baik, solat tak tinggal semua. Ingat Allah. Tapi Lan, seorang yang keras kepala. Biasalah, mesti ada seorang yang perangai lain.

Lepas bermalam, Lan, mula suka dengan Seroja. Siang tu, nak balik tiba-tiba van diaorang naik rosak pulak. Kenala bermalam satu hari lagi. Lan cuba dekati Seroja, tapi Seroja tak selesa. Malam tu Lan nak rogol Seroja, kemudian ada hantu, bapak Seroja gigit leher Lan. Ingat dah mati rupanya belum. Pastu ada hantu perempuan lain, bawak Lan ni ke tempat lain. Rupanya ada kisah Lan ni pernah bunuh seorang perempuan. Jadi, perempuan ni cuba balas dendam. Hantu perempuan tu bukan Seroja, tapi perempuan yang dibunuh Lan. Lan pun matila.

Seroja selamatkan Duan dan Isa keluar dari tempat tu. Oh, ada seorang lagi lelaki, pun cuba selmatkan mereka. Sebab hati mereka baik, Seroja dan laki tu cuba selamatkan. Kalau tak mati diaorang dengan bapak Seroja. 

Akhirnya diaorang dapat keluar dari situ. Tapi........

Hah, siang tu diaorang kat kedai makan, Duan didatangi denagn seorang lelaki, cakap yang diaorang sebenarnya belum keluar lagi dari tempat tu..Arghh sudahh!!. Ingat dah habis, rupanya belum. Macam mana boleh kata belum keluar. Lelaki tu suruh diaorang datang semula tempat tu..Diaorang pun pergi..

Ingat cerita sampai habis, rupanya ada sambungan..haishhh..debor la..Jadi kena la tengok Hari Sabtu, jam 9 malam di astro citra.



Dapat tak diaorang keluar dari alam bunian tu.