Articles by "Lifestyle"
Showing posts with label Lifestyle. Show all posts
 hai assalammualaikum

McDonald's Raikan Guru Hebat : Cikgu Nurlailam Binti Mustaffa Tercalon Dalam Anugerah Guru Inspirasi McDonald's 2021 -  Rindu waktu belajar, cikgu yang ajar nad ada yang garang, ada yang lembut. Semua tu sebab cikgu nak mengajar anak murid sampai pandai dan menjadi insan yang berguna. Paling best bila tibanya Hari Guru, bagi hadiah dekat cikgu semua. Cara kita hargai cikgu kita selama mereka mengajar. “Guru ibarat lilin yang membakar diri bagi menerangi yang lain” adalah pepatah yang sering digunakan bagi menggambarkan penat jerih para guru dalam mendidik serta berusaha dalam memberikan ilmu yang terbaik kepada para pelajar.

Mengenai komitmen guru, dedikasi tinggi dan rasa kasih yang mendalam kepada pelajar memperkukuhkan lagi keyakinan bahawa guru perlu diberi penghargaan terbaik atas segala usaha mereka. Bukan mudah menjadi seorang guru untuk mendidik dan mengajar anak murid. Perlu mempunyai sifat sabar dan penyayang, serta komitmen yang tinggi dalam menjadi cikgu. 

Atas hasil usaha, didikan yang cikgu berikan, Hari Guru diadakan sempena menghargai mereka yang tidak putus asa dalam mengajar. Selain itu, McDonald's juga turut mengadakan Anugerah Guru Inspirasi McDonald's sebagai penghormatan kepada cikgu yang memberi komitmen dalam mendidik.

McDonald's Raikan Guru Hebat : Cikgu Nurlailam Binti Mustaffa Tercalon Dalam Anugerah Guru Inspirasi McDonald's 2021

Salah seorang cikgu yang tercalon dalam Anugerah Guru Inspirasi McDonald's pada tahun ini ialah Cikgu Nurlailam Binti Mustaffa. Cikgu Nurlailam telah dicalonkan oleh Zakaria Bin Ghazalli, Pegawai Perkhidmatan Pendidikan untuk Anugerah Guru Inspirasi McDonald's 2021 kerana mempunyai semangat juang yang tinggi bahkan amat menyayangi dunia pendidikan terutama anak-anak murid beliau.


Cikgu NurLailam Binti Mustaffa, berasal dari Ayer Keroh Melaka merupakan guru muda, sangat manis, sangat cantik, mempunyai semangat juang yang tinggi bahkan amat menyayangi dunia pendidikan terutama anak-anak murid belia. Mempunyai pendidikan Ijazah Sarjana Muda Dengan Kepujian Bahasa Melayu Sekolah Rendah. Beliau telah dicalonkan oleh Guru Besar di SK Gangsa iaitu Zakaria Bin Ghazalli kerana sanggup berkorban masa dan tenaga demi anak-anak murid terutama bagi mata pelajaran Matematik.

Latar belakang Cikgu Nurlailam bukanla dari golongan yang senang, tapi kerana ingin berjaya, beliau meneruskan pelajaran di Institusi Pendidikan Guru. Semasa beliau menjalani latihan perguruan, beliau mula jatuh cinta dan fokus untuk melahirkan anak bangsa yang cemerlang dunia dan akhirat. Beliau tidak patah semangat walaupun beliau tergolong dalam krisis keluarga bercerai ( ibu bapanya telah bercerai ), dan semangat ini dikongsi bersama anak murid yang dalam situasi sama supaya tetap semangat dan tidak membuat pilihan yang akan merugikan mereka.

Pendidikan Kelas Tambahan Percuma

Subjek Matematik, bukanla subjek pilihan beliau, namun ketulusan beliau dalam menimba ilmu Matematik agar dapat menjadi guru Matematik yang baik untuk anak-anak muridnya merupakan sesuatu yang wajar dipuji. Beliau mendidik anak-anak murid dengan mengadakan kelas tambahan percuma ketika waktu petang, hujung minggu, waktu malam di rumah beliau bahkan ketika cuti penggal atau cuti umum persekolahan. 




Nampak keakraban Cikgu Nurlailam bersama anak murid, sangat rapat dan baik. Beliau sentiasa berusaha untuk menjadikan Matematik adalah mata pelajaran yang diminati oleh murid-murid. Beliau menggunakan pelbagai kaedah dan teknik untuk mencapai kejayaan tersebut. 

Berkongsi Ilmu Menerusi Komuniti Pembelajaran Profesional

Beliau turut menyumbang dan berkongsi ilmu mengenai teknik atau kaedah yang menarik menerusi PLC (Komuniti Pembelajaran Profesional) di peringkat sekolah, daerah dan negeri Melaka. Beliau berjaya membantu pihak sekolah menaikkan peratus UPSR untuk mata pelajaran Matematik pada tahun 2019. Bahkan anak murid beliau yang tidak lulus Matematik ketika berada di darjah 5, berjaya mendapat A ketika UPSR. Ini telah mendapat respon yang baik dari ibu bapa.



Beliau telah berkhidmat menjadi guru selama 6 tahun. Sebelum Cikgu Nurlailam mengajar di Sekolah Kebangsaan Gangsa, beliau pernah mengajar di Sekolah Rendah Agama Bersepadu ( SRAB ). Di sekolah lama beliau iaitu di SRAB Muar, beliau begitu disayangi atas pengorbanan beliau sebagai seorang pendidik. Di SRAB Muar juga, beliau membantu panitia Matematik sehingga SRAB Muar mendapat 100% lulus untuk Matematik bagi dua tahun berturut-turut iaitu pada tahun 2017 dan 2018. Pada tahun 2019, sehingga kini beliau menjadi guru di Sekolah Kebangsaan Gangsa ( SK Gangsa ) Melaka.

Membuat Pembelajaran Secara Off-Site Semasa Pandemik

Tidak cukup dengan itu, semasa Pandemik Covid-19 melanda, Cikgu Nurlailam telah melakukan satu usaha yang sangat murni dimana beliau telah membuat pembelajaran secara Off-Site iaitu ke rumah murid yang tidak mempunyai peranti atau capaian internet untuk mengajar mereka di hadapan rumah mereka. 

Bahkan beliau juga mengadakan program untuk menyahut cabaran anak-anak murid untuk menghasilkan video berkaitan Matematik. 



"Sebagai guru, kami tidak mengharapkan balasan membantu pelajar kerana ia sebahagian daripada tugas. Apa yang saya mahu ialah melihat anak-anak menjadi insan yang baik sampai akhir hayat mereka " ujar Cikgu Nurlailam semasa nad menemuramah beliau.

Hebatnya seorang guru, sanggup melakukan apa sahaja demi mendidik anak murid tercinta. Demi masa depan anak murid, supaya menjadi insan yang berguna, Cikgu Nurlailam buat apa sahaja yang termampu untuk pendidikan mereka. Memang tak salah, beliau dicalonkan dalam Anugerah Guru Inspirasi McDonald's kerana sikap semangat juang yang tinggi dan cintanya dalam pendidikan.

Beliau sendiri tak menyangka tercalon dalam Anugerah Guru Inspirasi Mcdonald's. Semoga dengan pencalonan ini, beliau terus menjadi pendidik yang cemerlang untuk anak bangsa.

Sebagai penghormatan kepada para guru, McDonald's Malaysia meraikan para guru ini dengan Anugerah Guru Inspirasi McDonald's. Inisiatif tahunan ini dikhaskan untuk mengiktiraf guru-guru yang memberi inspirasi yang telah berusaha lebih jauh untuk pelajar mereka. 

Membaca kisah luar biasa komitmen guru tahun ini, dedikasi yang tidak berbelah bahagi dan kasih sayang yang tinggi terhadap pelajar mereka telah memperkuat kepercayaan bahawa guru harus diberi pengiktirafan sebanyak mungkin untuk semua yang mereka lakukan. 

Anugerah Guru Inspirasi McDonald's merupakan anugerah tahunan oleh McDonald's Malaysia untuk memberi pengiktirafan kepada guru yang telah melampaui kehendak tugas dalam mengasuh pelajar dan memberi inspirasi kepada mereka untuk melakukan yang lebih baik. Ini adalah tahun kelima McDonald's Malaysia menjalankan inisiatif ini.

Guru yang memenangi Anugerah Guru Inspirasi McDonald's ini akan menerima wang tunai RM5,000, trofi, dan sijil pengiktirafan pada majlis yang dianjurkan oleh sekolah masing-masing Sempena Hari Guru pada 16 Mei nanti. Bagi yang mencalonkan guru tersebut juga ada hadiah tau, iaitu baucar hadiah McDonald bernilai RM200.

McDonald's Malaysia akan mengumumkan pemenang Anugerah Guru Inspirasi McDonald's2021 pada akhir Mei.

Kepada semua pendidik, cikgu, teacher, ustaz, ustazah, profesor dan sebagainya, terima kasih kerana mengajar kami. Jasamu dikenang, budimu dijulang, kasihmu tak terbilang. Sesungguhnya guru ibarat cahaya yang menerangi hidup kita. Hargai jasa guru kita setelah mereka bertungkus lumus mengajar dan mendidik kita.

 hai assalammualaikum
 
Kerabu Perut, Pertama Kali Makan, Tak Kena Tekak La Pulak - Nad ni suka sangat makan perut lembu. Mula macam pelik je, sebab kenyal-kenyal kan, pastu macam ada bulu-bulu, hahahaa, tapi lepas belajar makan sikit-sikit, lama-lama sedpa pulak. Perut ni takda selalau masak, bilamak nak beli, baru masak. Mak selalu masak tumis pedas-pedas macam tu, sedap kalau mak masak. Boleh bertambah makan nasi tu..heehe.
 
Lepas tu, lama juga tak makan perut lembu ni. Susah nak cari sekarang. Lepas tu, haritu masa ada bazar, suami ada pergi satu gerai Thailand. Dia tau nad suka makan kerabu mangga, dia pun belikan. Sedap gila kerabu mangga dia. Lama sangat cari kerabu muda, rangup lepas tu sos pedas. Memang susah nak cari yang asli mascam betul-betul Thailand punya ni. Nad rasa ni la kerabu mangga yang dicari. Suami takda ambil gambar gerai dia, so tak dapatla nak bubuh dekat sini. Tapi masa tu suami pergi bazar Taman Melawati.
 
Lepas tu, teringin nak makan perut lembu. Suami kata dekat gerai tu ada perut lembu, kerabu perut lembu. dia kata punyala sedap. Nad cakapla macam mana boleh tau sedap, pernah rasa ke. Dia cakap dari pandangan dah nampak sedap. Ceh, yolaa..Pastu dia kata nanti dia belikan.


Dia belikan bukn satu tapi dua. Memang seronok la bila dia belikan sebab dah lama nak sangat makan perut lembu ni. Ingatkan sedap yang digemburkan, tapi, pelik makan kerabu perut ni. Kerabu mangga sedap lagi, tapi kerabu perut, ermmm, entahla tak kena tekak. Makan sikit ok, nak makan banyak tak dapat. memang tekak ni perut lembu perlu dimasak tumis jela..huhu..

Lepas tu, baki perut yang ada, nad buat masak tumis cili padi..hahahaa. Barula boleh masuk. Tak sempat ankambil gamar..kihkihkih.

Masak tumis perut le,mbu ni senang je, bahan pun cuma bawang merah, bawang putih, cili padi, cili merah, dan belacan. Nak blend kasar boleh, nak potong je pun boleh. Lepas tu tumis bahan potong ni sampai naik bau. Lepas tu masukkan perut lembut tu, dan garam. Perut lembut tu kan dah direbus, so tinggal campak je. Arghh sedap, baru boleh menambah nasi ni. Kalau buat kerabu, macam pelik pulak.

Takpela, sekurangnya, dh dapat rasa perut lembu, takda ngidam dah..hehehe.

hai assalammualaikum

Anugerah Guru Inspirasi McDonald's : Kepimpinan Melalui Teladan Menggambarkan Kewibawaan Cikgu Aidil Azahar Bin Ahmad. - Guru, mereka inilah yang bertungkus lumus menjalankan tanggungjawab untuk mendidik anak-anak bangsa kita supaya terus mendapat ilmu pengetahuan sama ada ilmu aqli atau naqli. 

Bila kita cakap berkenaan guru, kita anggap guru dengan murid, tapi sebenarnya peranan guru sebagai pendidik bukan sahaja murid-muridnya sahaja, malah guru juga merupakan penyebar atau yang boleh membekalkakn nilai-nilai luhur kepada masyarakat. Guru boleh memainkan peranan ini dengan melibatkan diri dalam apa sahaja kegiatan kemasyarakatan setempat supaya dapat menjadi contoh teladan serta panduan bagi mereka.

Seperti salah seorang guru yang telah dicalonkan dalam Anugerah Guru Inspirasi McDonald's dengan kisahnya yang menarik ini kerana kepimpinan yang dibuat dan ketulusan hati budi yang melangkaui sempadan.

Anugerah Guru Inspirasi McDonald's : Kepimpinan Melalui Teladan Menggambarkan Kewibawaan Cikgu Aidil Azahar Bin Ahmad.

Kepimpinan melalui teladan, ketulusan hati budi melangkaui sempadan. Itulah frasa kata yang mungkin sesuai untuk menggambarkan kewibawaan ikgu Aidil Azahar ini. Cikgu Aidil adalah seorang guru yang cukup memberi inspirasi kepada salah seorang anak muridnya untuk turut berjaya dan menjadi seorang guru hebat seperti beliau. 

Cikgu Aidil Azahar Bin Ahmad, merupakan Penolong Kanan Pentadbiran di SK Kampong Bharu Kuala Lumpur. Berasal dari Terengganu, lahir pada 3 Disember 1974. Memilih untuk menjadi cikgu sebagai kerjaya kerana minatnya dalam bidang perguruan dari alam persekolahan lagi. Beliau menyambung pelajaran di Perguruan di Maktab Perguruan Batu Pahat, kemudian sambung ke Ijazah Perguran Islam Bangi secara PJJ.

Pendidikan
Rendah : 
SK Felda Neram Satu, Kemaman (1981-1986)

Menengah
SMA Al-Falah Kemaman (1987-1991)
SMA(A) Sultan Zainal Abidin, KTrg (1992-1993)

Ikhtisas
Sijil Perguruan
Maktab Perguruan Batu Pahat (1995-1997)

Ijazah Pendidikan
Institut Pendidikan Guru Islam Bangi secara PJJ (2012-2016)

Sekolah yg pernah berkhidmat
1. SK Jalan Sungai Besi 1
2. SK Wangsa Maju Seksyen 1
3. SJK(C) Jinjang Selatan
4. SK Wangsa Jaya
5. SK Taman Maluri - PK Kokurikulum
6. SK Danau Kota - PK Kokurikulum
7. SK Datok Keramat 1 - PK Kokurikulum
8. SK Danau Kota 2 - PK Hal Ehwal Murid
9. SK Kampong Bharu - PK Pentadbiran

Minat Dengan Subjek Matematik

Mula berkhidmat sebagai guru terlatih pada tahun 1998 dan sebelum masuk maktab, beliau mengajar di Institut Semai Kluang. Sangat berminat dalam subjek Matematik sehingga beliau menjadi guru Matematik. 

Beliau merupakan guru yang telah berkhidmat selama 23 tahun. Pernah dinobatkan sebagai guru terbaik matematik apabila berjaya melonjakkan pencapaian UPSR bagi murid-murid kelas belakang. Beliau pernah terlibat sebagai penceramah teknik menjawab Matematik UPSR dan juga pernah terlibat dalam penulisan Buku Aktiviti Matematik 

Cekap Dalam Mengendalikan Pentadbiran Sekolah

Cikgu Aidil juga merupakan bekas pentadbir suatu ketika dahulu iaitu Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid. Kehebatan beliau mengendalikan tampuk pentadbiran  dan mengendalikan setiap permasalahan yang timbul di kalangan murid amat mengagumkan. Sikap dan toleransi yang dimiliki beliau membuatkan beliau dihormati oleh semua lapisan komuniti termasuklah pekebun sekolah dan juga pengawal keselamatan di pagar hadapan sekolah.

Disiplin diri yang tinggi dalam kerjaya beliau selaku pentadbir sekolah membuatkan beliau dicontohi oleh guru-guru dan Anggota Kumpulan Pelaksana (AKP) di sekolah. Keperibadian yang dimiliki dalam diri beliau menjadikan beliau sebagai role model bukan sekadar murid-murid di sekolah, malah rakan-rakan sejawat dari sekolah luar juga turut menjadikan beliau sebagai role model dalam pelbagai aspek. 

Mahir Dalam Semua Bidang

Bukan setakat itu sahaja, semasa negara perlu ikut norma baharu di sekolah, Cikgu Aidil membantu pihak sekolah dengan menghasilkan QR Code untuk imbasan suhu disertakan dengan perisian maklumat yang dihasilkan kepada setiap murid lengkap dengan maklumat peribadi murid amat memudahkan pihak sekolah dalam menghadapi norma baharu pandemik Covid-19. 

Beliau seringkali memberi tunjuk ajar kepada rakan-rakan guru berkaitan dengan penggunaan bahan teknologi untuk PDPR, penyediaan "green screen”, pen digital, penghasilan poster melalui canva, pengajaran secara online menggunakan pelbagai perisian terkini dan sebagainya.Sangat hebat Cikgu Aidil ni.

Beliau juga pernah menjadi jurulatih bola sepak pernah melatih murid-murid untuk mewakili sekolah.

Kejayaan beliau dalam bidang robotik juga menyuntik semangat guru-guru muda untuk menceburi bidang STEM dan Revolusi Industri 4.0. Kepakaran beliau dalam bidang ini tidak dapat disangkal lagi dalam meletakkan beliau sebaris dengan guru-guru ikon dalam bidang ini dan wajar dicontohi.  

Seorang yang sangat mulia, dengan membantu anak-anak murid yang susah dan daif. Beliau pernah berjaya mengesan kedaifan muridnya yang tinggal 6 isi serumah dalam satu bilik yang sempit di tengah-tengah kota raya Kuala Lumpur biarpun murid tersebut datang ke sekolah dengan berpakaian bersih tanpa menunjukkan sedikitpun kemiskinannya apabila berada di sekolah. 


Keadaan ini telah membuka mata banyak pihak dalam membantu murid beliau tersebut. Seterusnya, beliau turut aktif dalam kegiatan memberi makanan kepada golongan gelandangan bersama pertubuhan NGO di sekitar Kuala Lumpur

Keterlibatan beliau dalam dunia kebajikan melangkaui usaha beliau membantu murid yang daif yang terjejas ketika banjir, masalah kewangan, masalah keluarga, ponteng sekolah, terjejas pendidikan sehingga ke negeri Johor, Pahang, Negeri Sembilan, Melaka dan juga Terengganu. Malah, beliau turut pernah mengikuti program menyantuni Suku Kaum Bateq Orang Asli di Sungai Sekin, Lipis. 


Memiliki saluran Youtube  “Aidil Ahmad” di mana beliau sering berkongsi pengalaman beliau dalam dunia kebajikan melalui penghasilan video. Ia juga merupakan salah satu medium yang berupaya mengajak orang ramai untuk turut serta dalam dunia kebajikan. 

Gerobok Rezeki

Di samping itu, Cikgu Aidil yang telah berkhidmat di 9 buah sekolah sepanjang perkhidmatan beliau sehingga kini, turut menubuhkan Gerobok Rezeki di mana Gerobok Rezeki merupakan platform membantu keluarga yang memerlukan bantuan yang berupa barangan asas seperti beras, tepung, gula, minyak masak dan sebagainya. 

Penubuhan Gerobok Rezeki pula dibantu oleh pelbagai pertubuhan NGO, warga sekolah dan juga ibu bapa.

Kehebatan beliau mengimbangi urusan pentadbiran sekolah, kepakaran dalam bidang matematik, kehebatan dalam teknologi maklumat dan pengabdian diri dalam dunia kebajikan tanpa mengira masa serta tenaga merupakan elemen yang cukup signifikan dalam melayakkan beliau menjadi guru inspirasi yang amat mengagumkan dan wajar dicontohi.

Anugerah Guru Inspirasi McDonald's anjuran McDonald's Malaysia

Bila nad membaca kisahnya, memang layakla beliau dicalonkan dalam Anugerah Guru Inspirasi McDonald's.  Nad ada menemuramah Cikgu Aidil, dan bertanyakan apakah hasrat cikgu kepada anak murid di luar sana? Sebagai cikgu, semestinya nak melihat ank-anak muridnya berjaya lebih dari dia. Berjaya bukan dalam pelajaran semata-mata, malah dari segala segi, iaitu akhlak, menghormati orang lain tidak kira tua atau muda. 

Semoga pencalonan Cikgu Aidil Azahar Bin Ahmad bagi Anugerah Guru Inspirasi McDonald's mampu mengangkat beliau selaku “Unsung Hero" yang bertungkus-lumus dalam dunia kebajikan tanpa mengharapkan apa-apa balasan. Yang pasti segala gerak kerja beliau yang ikhlas sudah tentunya akan mendapat ganjaran berlipat kali ganda daripada Allah SWT. Semoga beliau dikurniakan kesihatan yang baik, tubuh badan yang sihat, rezeki yang halal serta melimpah-ruah, dipanjang umur dalam penuh keberkatan dan kehidupan beliau sentiasa diberkati serta dikelilingi oleh insan-insan yang baik.


McDonald's Malaysia akan memberi pengiktirafan guru menerusi Anugerah Guru Inspirasi McDonald's sempena Hari Guru nanti. Anugerah ini diwujudkan sebagai menghormati dan menghargai jasa pendidik seluruh negara  Ini adalah tahun kelima McDonald's Malaysia menjalankan inisiatif ini. Seramai 25 guru akan menjadi penerima terpilih Anugerah Guru Inspirasi McDonald's dan mereka akan menerima wang tunai RM5,000, trofi, dan sijil penghargaan pada majlis yang dianjurkan oleh sekolah masing-masing sempena dengan Hari Guru.

McDonald's Malaysia akan mengumumkan pemenang Anugerah Guru Inspirasi McDonald's2021 pada akhir Mei ini.

Sempena Hari Guru 16 Mei ni, hargailah hasil usaha kerja guru yang telah mereka buat demi anak bangsa dan negara. Mereka telah bertungkus lumus berkorban dalam mendidik generasi muda kita. Terima kasih untuk semua jasa dan kebaikan cikgu selama ini. Semoga Tuhan selalu mencurahkan rahmat dan kasih sayang kepada cikgu. 

 hai assalammualaikum

Mulakan Perniagaan Untuk Tingkat ekonomi Diri - Sertai Program Bina Bisnes Berjaya - Kita boleh nampak sekarang, banyak orang melibatkan diri dalam perniagaan tidak kirala secara sambilan atau sepenuh masa walaupun dalam tempoh pandemik untuk mencari sumber kewangan bagi meneruskan hidup. Lagi sekarang, media sosial, telah memanipulasi kehidupan kita semua, dimana, setiap pembelian mesti menerusi online. 
 
Jadi, semua orang tak lepaskan peluang untuk berniaga bagi tingkatkan ekonomi diri. Salah satu sebab menceburi bidang perniagaan, semestinya kita mahukan pulangan yang berganda. Boleh je, dengan niat yang betul, ilmu yang mencukupi, korang boleh melangkah ke satu lagi tahap dalam kejayaan hidup. 
 
 

RichWorks lancar program Virtual Online Bina BisnesBerjaya -Edisi Khas Nak Mula Berniaga 2021

Mungkin ada yang kurang pasti, boleh ke berjaya dalam perniagaan dalam waktu pandemik sekarang? Boleh ke dapat jualan? Tak berapa yakin dengan diri sendiri, tak dapat capai seperti mana orang lain buat. Kalau korang nak berniaga tapi ada perasaan macam ni, cepat-cepat korang join Virtual Online Bina BisnesBerjaya - Edisi Khas Nak Mula Berniaga 2021. 

Menurut Timbalan Naib Presiden Kanan RichWorks International Sdn. Bhd. (RichWorks), Radz Mohd, semua orang boleh mula berniaga, tidak kira apa jenis perniagaan pun untuk tingkat ekonomi diri. Banyak peluang yang ada untuk jana pendapatan dalam era digitalisasi ini dengan ramai orang meluangkan banyak masa secara online seperti media sosial.

Bagaimanapun katanya, sebahagian usahawan juga tidak tahu cara untuk mula berniaga dengan betul menyebabkan tak mendapat hasil seperti diharapkan.

“Ada segelintir daripada mereka ini hanya mula bisnes sebab terikut kawan ataupun nak keuntungan cepat yang akhirnya buatkan ia tidak bertahan lama. Sebab itu, ada yang tukar-tukar bisnes macam tukar baju.

“Tapi semua ini dapat diubah jika kita mula berniaga dengan asas dan prinsip yang betul bagi seseorang usahawan itu dapat menghasilkan jualan dari ratusan, ribuan, hingga ratusan ribu ringgit, insyaAllah,” katanya ketika ditemui pemberita selepas pelancaran Program Virtual Online Bina Bisnes Berjaya - Edisi Khas Nak Mula Berniaga di sini, hari ini.

RichWorks juga membawakan secara langsung pelancaran ini menerusi Facebook Page,YouTube dan Instagram Azizan Osman dengan pelbagai aktiviti dan perkongsian usahawan selama 8 jam secara terus-menerus.


Pelancaran ini juga bersempena dengan Inner CircleMeeting (ICM) dihadiri lebih 300 ahli Titanium berada di bawah program permentoran RichWorks bersama Mentor Keusahawanan dan  Pakar Pemasaran No 1 Asia, Datuk Wira Dr Azizan Osman yang diadakan dengan kebenaran pihak Majlis Keselamatan Negara (MKN) dengan pematuhan prosedur operasi standard (SOP).

RichWorks sebagai syarikat penganjur acara dan seminar terbesar dalam keusahawanan dan pemasaran di negara yang diasaskan Azizan sejak 2008 telah melatih dan membimbing lebih 1.1 juta orang dalam pelbagai industri di dalam dan luar negara yang mana pada tahun lalu saja, 777 usahawan PKS yang dibimbing dalam program mentoring Spire dan Titanium berjaya menjana jualan melebihi RM2 bilion.

Tambahnya, RichWorks nak melatih dan bimbing lebih ramai orang untuk dapat membina bisnes yang berjaya di mana pun tahap mereka berada,baru bermula, berkembang dan nak meluaskan lagi bisnes berdasarkan pengalaman dan ilmu yang terbukti berhasil melahirkan ramai usahawan berjaya sejak ditubuhkan hampir 13tahun lalu.

“Semua orang sebenarnya boleh berjaya dalam bisnes jika adanya formula MESTI. MESTI ini bermaksud mentor, ‘elmu’, sistem, tindakan dan impian.

“MESTI ini jika diikuti sepenuhnya boleh elakkan usahawan itu daripada melakukan kesilapan-kesilapan yang boleh melambatkan kejayaan malah lebih teruk menyebabkan bisnes mereka melingkup,” jelasnya.

Daftar Program Virtual Online Bina Bisnes Berjaya Sekarang!!

ProgramVirtual Online Bina Bisnes Berjaya -Edisi Khas Nak Mula Berniaga yang akan berlangsung pada 23 hingga 25 April nanti ditaja sepenuhnya RichWorks tanpa sebarang pembayaran perlu dibuat oleh para peserta.

Mereka yang berminat hanya perlu membuat pendaftaran menerusi laman web di www.BinaBisnesBerjaya.com untuk menempahkan tiket untuk hadir program virtual online ini.

Jangan tunggu lagi, korang kene cepat daftar. Beri peluang kepada diri sendiri, sertai dan dapatkan sebanyak ilmu terbukti berjaya yang dikongsikan nanti bagi bantu anda mula dalam bisnes. 

 

Richworks International

Richworks International Sdn Bhd adalah penganjur acara dan seminar terbesar di Malaysia dalam bidang pembangunan keusahawanan dan pemasaran. Sepanjang 13 tahun yang lalu sejak 2008, RichWorks telah melatih lebih dari 10,000 syarikat menerusi Master Coach Azizan Osman dan menarik lebih daripada 1,100,000 peserta dalam lebih 1,500 acara dan seminar live dan dalam talian (virtual online). 

Dengan rekod prestasi terbukti, strategi perniagaan dan program mentoring, RichWorks berjaya membantu membina beribu-ribu usahawan dan jutawanyang berjaya dalam tempoh 6-24 bulan.Visi RichWorks adalah menjadi 'Netflix' Pendidikan Usahawan dengan 100 juta pelanggan menjelang 2025 dengan akses mudah ke kandungan berorientasikan results dan penyelesaian yang dipercayai di platform dalam talian- RichWorks.com untuk Inspire,Educate & Add Value kepada komuniti di seluruh dunia.

Datuk Wira Dr Azizan Osman

Datuk Dr Azizan Osman, Accredited Business, Marketing & Leadership Coach,Mentor & Strategist, Serial Entrepreneur & Best-Selling Author

Dr Azizan Osman seorang World Class Business Educator dan Asia's No.1 Business, Marketing & Leadership Coach terkenal dengan keupayaan uniknya untuk membimbing anak muridnya sehingga mendapat peningkatan luar biasa dalam perniagaan dan beribu-ribu pemilik perniagaan dan usahawan telah berjaya menerusi strategi dan metodologi kejayaannya yang telah terbukti untuk meningkatkan pertumbuhan perniagaan mereka dari sifar hingga mencecah jualan berjuta-juta ringgit.

Untuk maklumat lanjut, boleh layari 

Richworks International Sdn Bhd
No. 77, Jalan Badminton 13/29Seksyen 13, 40100 Shah Alam Selangor, MALAYSIA
Tel:  +601632346866 (Media Penghubung - Md Azrin Rosly
         +6012 696 2065 (Media Penghubung - Karini)
Emel : karini@richworks.com.my; 
           omkarini.rich@gmail.com; 
            azrin.richworks@gmail.com
 hai assalammualaikum
 
Didik Anak urus Kewangan Dengan DuitSmart HLB Pocket Connect - Orang cakap, simpan sikit-sikit, lama-lama jadi bukit. Ingat lagi, dulu nad kecil-kecil jarang simpan duit. Biasalah, masa tu ada je keinginan nak membeli, menyimpan takda langsung. Bila dah dewasa ni, baru sedar betapa pentingnya menyimpan dan mengurus wang dengan baik. Kesedaran ni, nad terapkan dekat anak-anak, didik mereka untuk menyimpan dan urus kewangan dengan "smart". Jangan jadi macam nad, dah tua baru nak belajar mengurus menyimpan.

Zaman sekarang hidup dalam dunia digital, berlainan dengan cara hidup dahulu. Zaman makin canggih, makin mencabar, jadi, amat penting untuk menerapkan anak dalam soal pengurusan kewangan. Ibu bapa pada masa kini cenderung lebih fokus untuk memastikan anak-anak mereka cemerlang dari segi akademik. Walau bagaimanapun, mengajar mereka kemahiran wang adalah sama pentingnya.


Membantu mereka memahami bahawa mereka perlu belajar kerja keras, kesabaran dan disiplin untuk mendapatkan wang dan memahami tanggunjawab, dalam pengurusan wang. Dari kecil kita ajar, mereka akan faham selamanya apa itu simpan, belanja dan mencari duit. 
 
Dengan keadaan pandemik sekarang, lagi kita perlu bersedia dari segi penyimpanan duit. Sebagai ibu bapa, perlu menerangkan betapa pentingnya menyimpan duit bermula dari sekarang.

Didik Anak urus Kewangan Dengan DuitSmart HLB Pocket Connect

Baru-baru ni nad ada join webinar anjuran Hong Leong Bank, berkenaan " Raising DuitSmart Kids In A Digital Age ". Webniar ni bukan sekadar berkongsi cara bagaimana ajar anak urus kewangan, tapi, memperkenalkan juga satu app iaitu HLB Pocket Connect, khas untuk anak-anak belajar, menyimpan, mencari dan menggunakan duit dengan pembukaan 3 in 1 Junior Account.
 



3 in 1 Junior Account, akaun bank untuk memupuk tabiat penyimpanan duit yang baik pada anak-anak. Satu-satunya akaun junior yang dilengkapi dengan akaun simpanan, kad debit yang boleh diisi semula dan akaun FD dengan faedah tinggi.
 
HLB Pocket Connect merupakan aplikasi duit poket pertama di Malaysia yang direka untuk membantu ibu bapa mengajar anak tabiat penyimpanan duit yang baik, membantu ibu bapa mengajar anak-anak pintar dari segi kewangan dalam era digital ini  dengan cara yang interaktif dan menyeronokkan. Anak-anak akan belajar memperolehi, membelanjakan dan menyimpan dengan lebih tersusun semasa mereka menguruskan duit poket mereka di Aplikasi HLB Pocket Connect.
 
Menarik bukan!! Masa untuk didik anak urus kewangan dengan bijak!!
 
Dengan 3 in 1 Junior Account ni anak-anak boleh Earn ( memperolehi ), Spend ( membelanjakan ) dan Save ( menyimpan ) membolehkan anak-anak belajar bertanggungjawab secara kewangan dengan bantuan ibu bapa 
 

Cara anak perolehi duit atau " earn money ", mestila perlu buat sesuatu kerja. Tapi bukan kerja berat perlu pergi ofis ke apa, hahaha, berikan kerja rumah atau cabaran melalui HLB Pocket Connect dan minta anak menyelesaikannya supaya memperolehi duit poket. Dari mana datang duit poket tu, dari ibu bapa sendiri la kemudian duit yang dapat boleh disimpan. Cara sebegini dapat mengajar anak, bahawa duit tidak mudah diperolehi. Selama ni anak-anak meminta je kan, hah, diaorang fikir duit tumbuh dekat pokok atau ajaib muncul dalam dompet..heehe. 


Akaun ni didatangkan dengan kad debit prebayar dimana ia lebih selamat daripada duit tunai. Dengan Aplikasi HLB Pocket Connect, anak anda dapat memantau duit poket dan perbelanjaan mereka, semasa mempunyai kebebasan untuk berbelanja tanpa tunai dengan Kad Debit Junior HLB. 
 


Di zaman kepuasan sementara ini, jangan lupa yang perkara baik memerlukan masa dan usaha. Ajarkan anak anda tentang nilai wang dengan meminta mereka menetapkan matlamat simpanan mereka sendiri (dari sepasang kasut baru hingga permainan video terbaru), dan secara beransur-ansur menyimpannya. Didik anak berjimat cermat dalam menggunakan wang. Anak-anak juga boleh bertanggungjawab untuk perbelanjaan mereka dengan belajar di mana dan bagaimana membelanjakan wang hasil susah payah mereka dengan bimbingan ibu bapa.
 
Bagus kan aplikasi ni, anak-anak boleh tau bagaimana nak mencari, menyimpan dan mengurus duit dari usia muda membantu mereka membina pemahaman yang sihat tentang nilai wang yang sebenarnya - membolehkan mereka berkembang menjadi orang dewasa yang bertanggungjawab, berdikari dan mandiri dengan kebaikan memahami kewangan mereka.
 
Ibu bapa juga boleh memantau perbelanjaan anak anda melalui HLB Connect, tentukan tempat perbelanjaan, sekat atau bekukan kad yang hilang dengan segera dan tambah baki dan tetapkan had perbelanjaan.
 
Bagi ibu bapa yang berminat untuk membuka Akaun Junior 3 in 1 boleh kunjungi mana-mana cawangan Hong Leong atau secara talian. Kanak-kanak yang layak untuk akaun Junior 3 in 1 adalah dibawah umur 18 tahun. Ibu bapa perlu membawa mykad/ pasport ibu bapa dan mykid/mykad dan sijil kelahiran anak. Proses untuk membuka akaun hanya RM1.
 

 
HLB Pocket Connect adalah kaedah inovatif untuk memperkasakan anak-anak untuk menjalin hubungan yang sihat dengan kewangan mereka dengan cara yang menyeronokkan dan menarik. Ibu bapa juga mempunyai ketenangan kerana mengetahui bahawa mereka dapat memeriksa kewangan anak mereka dengan lancar dari aplikasi HLB Connect mereka.
 

Dapatkan baucar Shopee bernilai RM38 bila membuka akaun 3-in-Junior Account di Shopee ataupun RM30 cashback via Hong Leong Bank. Untuk ketahui lebih lanjut berkenaan HLP PCket Connect, Akaun Junior 3 in 1 ni boleh layari https://www.hlb.com.my/en/personal-banking/deposits/savings-account/3-in-1-junior-account.html
 hai assalammualaikum
 
Dari Terlantar Akibat Diabetes, Kini, Puan Rahmah Mampu Berjalan Dan Kembali Pulih Sejak Amalkan Eskayvie Phytax - Semua orang tahu betapa bahayanya penyakit diabetes atau kencing manis ni. Penyakit ni tidak asing lagi di kalangan masyarakat kita. Bukan setakat orang tua sahaja yang ada penyakit ni, malah orang muda pun ada. 
 
Diabetes merupakan suatu keadaan di mana paras gula dalam darah adalah tinggi disebabkan oleh kekurangan hormon insulin atau insulin tidak boleh digunakan badan dengan baik. Insulin dihasilkan di pankreas dan berlaku peningkatan gula yang berada di dalam darah jika insulin tak dapat menukarkan gula (glukosa) menjadi tenaga. Kalau tak dijaga, ia keadaan gula darah yang tinggi secara berterusan boleh menyebabkan penyakit kencing manis
 

Eskayvie Phytax Minuman Kesihatan Yang Membantu Pesakit Kencing Manis Kembali Sihat

Setiap penyakit pasti ada ubatnya, yang penting kita ikhtiar dan berusaha. Nad ada terbaca salah seorang pesakit kencing manis mengambil produk Eskayvie Phytax, minuman kesihatan, dan alhamdulillah, kesihatan dia semakin pulih. Jadi, nad nak kongsikan produk ni dengan korang, mana tau ada yang mencari setelah mencuba bermacam cara kan. 
 

Nad juga akan kongsikan cerita Puan Rahmah ni, bagaimana dia dapat penyakit Diabetes, apa simptom dia alami dan kesannya setelah menggunakan Eskayvie Phytax ni. Korang kene baca sampai habis.
 
Sebelum tu, nad nak kongsi dulu antara simptom dan komplikasi Diabetes yang korang kena tahu.

Simptom dan komplikasi Diabetes

Simptom diabetes sebenarnya bergantung pada paras kandungan gula dalam darah. Tidak semua orang yang menghidapi kencing manis lebih-lebih lagi Diabetes jenis 2 mempunyai simptom-simptom ini pada peringkat awal kerana diabetes jenis 2 merupakan penyakit yang progresif secara perlahan. 6 dari 10 tidak mempunyai simptom apabila mereka didiagnos sebagai diabetes jenis 2. 

Antara simptom yang sering dialami penghidap diabetes adalah seperti;
1) Kaki rasa kebas dan panas
Rasa kebas kaki ini bukan sahaja dikira sebagai simptom untuk penyakit kencing manis, bahkan ia juga merupakan sejenis komplikasi yang membabitkan saraf dan tergolong dalam kumpulan besar komplikasi neuropati diabetes. Neuropati diabetes adalah salah satu daripada komplikasi jangka panjang yang paling kerap berlaku dalam penyakit kencing manis, mempengaruhi sehingga 50% daripada kesemua pesakit. 

Selain rasa kebas, rasa nyilu, rasa panas terbakar, rasa tajam, rasa sakit menjalar dan juga rasa sesemut seperti renjatan elektrik. Gangguan deria rasa pada bahagian kaki ini biasanya akan bertambah teruk pada waktu malam sehingga mampu untuk mengganggu tidur seseorang itu. Rasa sakit dan tidak selesa ini berupaya untuk menyebabkan gangguan pada aktiviti harian seseorang itu sehinggakan mereka akan mengelakkan diri daripada menyertai aktiviti. 

Neuropati diabetes bukanlah hanya rasa kebas kaki dan tangan sahaja, ia adalah komplikasi penyakit kencing manis yang berupaya untuk menyebabkan pelbagai kesan buruk yang tidak diingini. Dengan kerosakan saraf sensasi menyebabkan rasa kebas kaki yang beransur-ansur menjadi teruk, seseorang individu mungkin tidak perasan jika berlakunya luka pada kaki mereka. 

Tambahan lagi, memandangkan bekalan darah lebih banyak diperlukan untuk menyembuhkan luka atau ulser berbanding dalam keadaan biasa, tempoh penyembuhan luka atau ulser akan menjadi lebih lama berbanding biasa. 

2) Cepat letih, lesu dan mengantuk
Rasa letih atau lesu boleh disebabkan oleh paras gula darah yang terlalu tinggi atau terlalu rendah. Kandungan gula yang tinggi tanpa diproses menyebabkan badan anda tidak dapat bekalan tenaga yang anda perlukan. Sebab itulah penghidap kencing manis mungkin berasa penat setiap hari.

3) Luka lambat sembuh
Kerosakan salur darah disebabkan paras gula yang berlebihan dalam darah. Keadaan ini memberikan kesan kepada penyembuhan luka kerana darah tidak dapat disampaikan kepada anggota-anggota badan. Pesakit juga mungkin tidak akan rasa sakit pada bahagian yang luka. Paling menakutkan apabila luka-luka ini menjadi semakin teruk dan membusuk di mana hanya dengan memotong anggota badan tersebut merupakan jalan untuk menyembuhkannya.

Mereka juga mengalami simptom lain;
- kerap buang air kecil, terutamanya waktu malam
- sering lapar dan dahaga
- sakit kepala, moody atau panas baran
- mulut dan bibir yang kering
- mudah mengalami jangkitan seperti bisul, panau & kayap
- kabur penglihatan
- perubahan berat badan samada menaik mendadak ataupun menurun walaupun nafsu
makan bertambah
- gatal-gatal, terutama pada kelamin bahagian luar yang mungkin juga disebabkan oleh
jangkitan kulat seperti kurap

Diabetes jenis 2 perlu diambil serius. Jika tidak dikawal dan dirawat, ia boleh menurunkan kualiti hidup penghidapnya dan menyebabkan pelbagai kompliksi yang melibatkan mata, jantung, buah pinggang, saraf dan kaki anda. Pengawalan glukosa darah, tekanan darah dan tahap lemak darah
yang baik, bersama dengan penjagaan gaya hidup sihat dapat mengurangkan risiko komplikasi jangka
panjang.

Lebihan gula bersifat asidik dan menyebabkan keradangan sehingga membuatkan salur darah tersumbat. Segalanya bermula dengan ayat ‘angiopati’ (angio = salur darah, pati = penyakit) yang merujuk kepada penyakit salur darah.

Akibat sumbatan ini, sel-sel contohnya sel pada saraf tidak mendapat oksigen dan zat nutrisi yang sepatutnya. Bukan itu saja, bahkan bahan kumuh pun tidak dapat dialirkan keluar dengan sempurna.
Paras gula yang tinggi akan membuatkan salur darah halus tersumbat dahulu (mikroangiopati) seterusnya salur darah besar pula akan terjejas (makroangiopati)

Maka timbullah simptom-simptom seperti kebas kaki, rasa menyucuk dan rasa panas pada kaki seperti dilayurkan api. 

Salur darah ke bahagian lain juga turut terlibat hingga menjejaskan pelbagai fungsi organ-organ tubuh dan mencetuskan pelbagai komplikasi.

1. Masalah mata 

- 45% penghidap diabetes jenis 2 mempunyai retinopati selepas 15 tahun. Retinopati terjadi
apabila salur darah di retina menjadi bocor atau akibat salur darah baru yang tidak normal
dan rapuh. Ia boleh merosakkan penglihatan tengah mata dan jika tidak dirawat, boleh
merosakkan penglihatan anda.
- Bukan itu sahaja, penghidap diabetes jenis 2 juga mempunyai risiko 5-6 kali ganda mendapat
katarak berbanding orang biasa. Risiko glaukoma juga meningkat 2x ganda. 

2. Masalah buah pinggang 

- Penyakit buah pinggang berlaku apabila buah pinggang mula gagal berfungsi. Ia berkembang
sangat perlahan dan mengambil masa bertahun-tahun tanpa menunjukkan sebarang simptom. 45% penghidap diabetes jenis 2 mempunyai masalah buah pinggang dan 61% pesakit dialisis di Malaysia adalah penghidap diabetes jenis 2.
- Penyakit buah pinggang boleh menjadi sangat serius, oleh sebab itu penting untuk mendapatkan pemeriksaan pada setiap tahun. Ia sering terjadi di kalangan penghidap diabetes yang lebih 10 tahun. Tanda-tanda awal selalunya kencing berbuih (protein di dalam air kencing) dan kerap kencing pada waktu malam. Kawalan paras glukosa darah, tekanan darah dan paras kolesterol darah dapat mengurangkan risiko penyakit buah pinggang.

3. Masalah saraf atau kerosakan saraf

- Neuropati adalah kerosakan kepada saraf. Paras glukosa darah tinggi boleh merosakkan saraf badan, melemahkan keupayaan mereka menghantar isyarat. Glukosa darah yang meningkat juga boleh membahayakan saluran darah itu membawa oksigen dan nutrien kepada saraf.
- Terdapat pelbagai jenis neuropati; 
a) Motor neuropati sangat jarang berlaku. Ia melibatkan mata dan otot kaki. Motor neuropati boleh menyebabkan otot di sekitar peha lemah. Jika saraf-saraf di sekitar otot kaki terjejas, ia boleh menyebabkan kecacatan pada kaki.
b) Autonomik neuropati mempengaruhi saraf yang mengawalnya segala aktiviti automatik badan. Ia termasuk organorgan seksual bagi lelaki dan wanita (menyebabkan masalah mati pucuk dan kekeringan faraj), perut, usus dan kelenjar peluh. Simptomnya adalah berbeza bergantung kepada bahagian tubuh yang terjejas.
c) Sensori neuropati mempengaruhi saraf yang membawa mesej dari kulit, tulang dan otot ke otak. Ia merupakan neuropati yang sering berlaku di kalangan pesakit diabetes yang biasanya melibatkan kaki tetapi juga boleh berlaku di bahagian tangan. Ia boleh menyebabkan individu mula hilang deria untuk merasakan kesakitan. Simptom sensori neuropati termasuk kebas, kesemutan dan sensitiviti yang melampau untuk disentuh. 

4. Masalah kardiovaskular (jantung/strok)
Ia termasuk penyakit jantung, strok/angin ahmar dan semua penyakit yang berkaitan jantung. Penghidap diabetes adalah empat hingga lima kali lebih berisiko untuk mendapat masalah kardiovaskular berbanding individu yang tiada diabetes. 

Pengawalan paras glukosa darah, penjagaan penyakit berkaitan darah tinggi dan kolesterol boleh menurunkan risiko penyumbatan salur darah atau aterosklerosis. Aterosklerosis boleh menyebabkan aliran darah ke jantung tersumbat seterusnya menyebabkan serangan jantung. Jika penyumbatan tersebut terjadi di sekitar salur darah yang membawa darah ke otak, ia boleh menyebabkan terjadinya strok.

Ni adalah antara simptom dan komplikasi Diabetes jika tidak dikawal. Tapi kita kene tahu juga, setiap penyakit pasti ada ubatnya, yang penting kita kene cuba dan berusaha.

Macam nad kata tadi, ada satu produk yang dapat membantu pesakit Diabetes ni kembali pulih. Produk itu ialah Eskayvie Phytax. Mungkin ada yang belum pernah nampak lagi produk ni. Eskayvie Phytax adalah minuman botani gabungan 12 jenis tumbuhan dan buahan bernutrisi tinggi yang akan memberikan anda pengalaman keajaiban kuasa antioksidan & pemulihan sel terhebat. 


Bahan-bahan di dalam Phytax tidak terhad kepada tumbuhan atau buahan yang boleh didapati setiap masa seperti beri biru, durian belanda, kranberi, teh hijau dan tomato, dan juga tumbuhan yang kaya nutrisi tetapi jarang diamalkan oleh manusia biasa seperti kulit pokok pain, kulit manggis, alga hijau, acai beri, biji anggur dan banyak lagi! Malah, antioksidan astaxanthin daripada alga hijau yang ada di dalam Phytax turut mempunyai kuasa antioksidan sehingga 6000x ganda lebih kuat dari vitamin C dan dikenali sebagai raja kepada segala antioksidan.

Phytax memanfaatkan nutrisi buahan dan tumbuhan yang kaya dengan kesan antioksidan, anti-radang serta kuasa pemulihan penyakit-penyakit dalaman juga bagi mempercepatkan penyembuhan luka dan selesaikan masalah kebas kaki!

Pengalaman Puan Rahmah, 75 Tahun, Pesakit Diabetes Kembali Sihat Dan Mampu Berjalan Semula Selepas Mengambil Eskayvie Phytax

Disini nad kongsikan salah seorang pesakit Diabetes yang menggunakan produk Eskayvie Phytax ni.

Ni adalah Puan Rahmah Abdullah berusia 75 Tahun. Dia selalu kebas dan penat dan ada sign consent form 5 hari terlantar sakit. Selepas mengambil Eskayvie Phytax dia tidak pernah terfikir untuk boleh berjalan semula. 

Bayangkan, bagaimana rasanya apabila 5 hari terbaring saja di katil tanpa boleh bergerak sedikit pun. Tidak mampu menguruskan diri sendiri dan terpaksa memerlukan bantuan orang lain samada ke tandas ataupun untuk makan. Badan akan terasa sakit berbisa dan serba tidak kena untuk berbuat apa saja. Begitulah penderitaan yang dialami Pn Rahmah akibat daripada kesan kencing manis yang dialami sejak 40 tahun yang lalu. 

Sebenarnya Pn Rahmah telah disahkan menghidap kencing manis selepas bersalin. Ini disebabkan gaya hidup yang terlalu sibuk ketika di usia muda sehingga tidak mengambil berat tentang kesihatan. Kerjaya sebagai setiausaha yang perlu sentiasa bersiap sedia bila-bila masa saja mengakibatkan beliau sukar mengawal stress, tidak menjaga pemakanan dan langsung tidak sempat hendak bersenam. 

Segalanya berubah apabila Pn Rahmah mengalami 2 kemalangan yang memberi kesan kepada tulang belakang beliau. Kemalangan pada kali kedua telah menjadi puncak kepada kesakitan yang terlampau menyebabkan Pn Rahmah terpaksa berikhtiar mencari rawatan tambahan. Beliau tidak sanggup lagi menanggung siksa menderita sakit yang telah melumpuhkan pergerakan sehingga terlantar di pembaringan. 


 

Kencing manis adalah pembunuh senyap yang tidak disedari. Ramai orang muda mula mendapat kencing manis disebabkan amalan gaya hidup yang tidak sihat. Jahatnya kencing manis ini hanya orang yang mengalaminya sahaja yang tahu. Sebenarnya masih ramai yang tiada atau kurang pengetahuan serta pendedahan terhadap risiko yang bakal dihadapi. Terutamanya jika tidak pandai mengawal gula dalam badan, kesihatan akan merosot dan akhirnya ada yang akan kehilangan anggota badan, cucuk insulin dan perlu menjalani dialisis. 

Beruntungnya, Pn Rahmah masih boleh bersikap positif di dalam menangani penyakit yang dihidapi. Seorang rakan yang prihatin melihatkan kesakitan yang dialami telah mengesyorkan Pn Rahmah untuk mencuba Eskayvie Phytax kerana terdapat banyak testimoni pesakit kencing manis yang telah berjaya sembuh dengan pengambilan produk tersebut. 

Ikhtiar Pn Rahmah membawa kepada perubahan ketara terhadap kesihatan beliau. Beliau merasa sangat bertenaga dan masalah kebas berpanjangan yang dialami telah hilang. Paling menggembirakan, Pn Rahmah sudah kembali boleh berjalan dan menikmati kehidupan seperti biasa.

Tidak mahu mengulangi keadaan terbaring di katil tanpa mampu berbuat apa-apa, kini Pn Rahmah nekad untuk memperbaiki gaya hidup dan terus mengamalkan pengambilan suplemen Eskayvie Phytax bagi menyokong kesihatan beliau. 

Sesungguhnya, nikmat boleh berjalan semula adalah satu kebahagiaan yang tidak dapat digambarkan dan perlu disyukuri oleh setiap insan.Pn Rahmah yakin, setiap penyakit pasti ada ubatnya. Berikhtiarlah sebelum terlambat dan jangan sesekali berputus asa. 

Bagi pesakit diabetes, banyak kajian yang dilakukan menunjukkan kesan positif kranberi yang terdapat di dalam Eskayvie Phytax telah secara langsung meningkatkan kepekaan insulin dan memperbaiki kawalan paras gula. Kesan positif lain termasuklah membantu kawalan tekanan darah, merendahkan trigliserida dan meningkatkan kolestrol baik HDL, mengatasi stress oksidasi serta menurunkan bahan keradangan (C reactive protein, homocycteine dan cytokine) yang semuanya amat berfaedah bagi kesihatan sistem kardiovaskular.

Alhamdulillah, gembira bila baca perubahan yang dialami Puan Rahmah, nampak tersenyum riang. Sentiasa berfikiran positif dan berniat untuk kembali sihat seperti sediakala. 


Mana-mana ahli keluarga atau saudara atau kawang-kawan yang ada penyakit kencing manis ni bolehlah cuba beri mereka minuman kesihatan Eskayvie Phytax ni. Penggunaan yang kerap dapat hilangkan kebas, sembuhkan luka dengan cepat dan kembali segar bertenaga.

Hilangkan kebas, sembuhkan luka dengan cepat dan kembali segar bertenaga dengan Eskayvie Phytax  . Layari www.phytax.com.my dan dapatkan sekarang. 

BONUS: Konsultasi dan bimbingan PERCUMA selama 14 hari bersama Doktor Perubatan, Nutritionist dan Dietitian di program Kawal Kencing Manis   . Info lanjut, layari www.phytax.com.my

Untuk ketahui lebih lanjut boleh layari