Articles by "Lifestyle"
Showing posts with label Lifestyle. Show all posts
 hai assalammualaikum
 
McDonald's Malaysia Hargai Frontliner Dengan Menaja Makanan Kepada Lebih 70 Hospital Di Seluruh Negara - Saban hari, kes covid makin hari makin meningkat dan sebagai rakyat yang prihatin, kita perlulah mengikut SOP yang ditetapkan bagi mengurangkan penularan covid ni. 
 
Setiap hari, ada sahaja yang perkongsian video mereka yang dijangkiti covid ni, sedih memang sedih terutama kepada frontliner kita yang bertungkus-lumus berupaya merawat dan menyembuhkan pesakit covid ni.

Paling penat sekali mestilah frontliner perubatan yang bertugas, dengan tak cukup rehat,waktu makan tak menentu, perlu berpakaian PPE yang lengkap. Kita tau pakai PPE tu bukan selesa dipakai, tapi disebabkan tanggungjawab demi merawat pesakit covid, mereka tetap melakukan kerja dengan ikhlas dan tulus tanpa erti penat. Kita semua tau, waktu sekarang barisan petugas hadapan kita di hospital sangatla kritikal.
 

McDonald's Malaysia Hargai Frontliner Dengan Menaja Makanan Kepada Lebih 70 Hospital Di Seluruh Negara

Taktkala, kita diperintahkan untuk duduk di rumah, McDonald's Malaysia masih menjalankan Program Komuniti mereka di seluruh Malaysia. Memikirkan frontliner yang bekerja tanpa mengira waktu demi kesihatan rakyat Malaysia, sebagai tanda penghargaan kepada mereka yang mempertaruhkan nyawa untuk membendung penularan wabak covid dan merawat pesakit, rangkaian perkhidmatan makanan, McDonald's Malaysia menaja makanan ke lebih daripada 70 hospital di seluruh negara.
 
Penghantaran makanan akan dilakukan sekurang-kurangnya sekali seminggu ke setiap hospital. Tajaan makanan untuk hospital-hospital ini yang merawat pesakit COVID-19 akan menjangkau sekitar 30,000 pekerja penjagaan kesihatan.
 
#KitaBoleh

Inisiatif terbaru oleh McDonald's Malaysia ini adalah kesinambungan dari rali organisasi #KitaBoleh di seluruh negara yang dimulakan syarikat itu semasa Perintah Kawalan Pergerakan (MCO) pertama tahun lalu.

Konsep #KitaBoleh yang dimulakan oleh McDonald's Malaysia di platform media sosial mereka bertujuan untuk meningkatkan semangat kepada semua rakyat Malaysia untuk terus bersatu dan menjaga sesama kita, mengukuhkan semangat perpaduan dan perjuangan rakyat Malaysia dalam menghadapi saat-saat sukar ini. 

#KitaBoleh juga secara langsung mengetengahkan pengorbanan, keberanian para petugas barisan hadapan yang terus bertungkus-lumus bekerja tanpa lelah dalam memerangi wabak covid ini.

"Sudah lebih dari satu tahun sejak Perintah Kawalan Gerakan (MCO) pertama dilaksanakan di Malaysia. Sejak itu, kita rakyat Malaysia telah melalui pelbagai tahap kehidupan selama pandemik ini.” kata Azmir Jaafar, Pengarah Urusan dan Rakan Operasi Tempatan McDonald's Malaysia.

"Apa yang membuatkan keadaan sekarang terkawal adalah disebabkan ketekunan berterusan para barisan hadapan kita, yang bekerja seharian menjadikan kehidupan kita lebih aman setiap hari ketika kita melawan wabak ini," tambah Azmir.

"Satu tepukan hebat kepada pasukan restoran McDonald's yang telah terlibat dengan hospital, dan memastikan bahawa barisan perubatan kita mendapat makanan kegemaran mereka," kata Azmir.


Penajaan makanan ni dilakukan selama sebulan bermula 24 Mei sehingga 30 Jun, dan dihantar sekali seminggu. Alhamdulillah, dengan bantuan seperti ini sedikit sebanyak memberi frontliner hilang sedikit rasa penat itu dan terus bersemangat merawat pesakit covid. Hebatnya frontliner dalam mengharungi saat-saat sukar seperti sekarang. 

Ketika petugas - petugas Covid 19 ini bertungkus lumus, mereka sangat memerlukan kita sebagai penguat semangat mereka. Semoga kita sama-sama bersatu membendung penularan covid ini.

Untuk maklumat terkini mengenai McDonald's Malaysia, sila lawati www.facebook.com/My.McDonalds/.

 hai assalammualaikum

McDonald's Malaysia Umum 25 Pemenang Anugerah Guru Inspirasi McDonald's 2021 (AGI 2021) - Anugerah Guru Inspirasi McDonald's yang ke-5 telah mendapat sambutan dan McDonalds's Malaysia telah menerima lebih 4,000 pencalonan daripada rakyat Malaysia sejak 2 April hingga 18 April 202. 
 

McDonald's Malaysia Umum 25 Pemenang Anugerah Guru Inspirasi McDonald's 2021 (AGI 2021)

Akhirnya, pemenang telah diumumkan oleh McDonald's Malaysia pada 31 Mei 2021, dan daripada semua pencalonan guru luar biasa di seluruh negara, seramai 25 guru telah dipilih sebagai penerima Anugerah Guru Inspirasi McDonald's. Tahniah diucapkan kepada 25 penerima Anugerah Guru Inspirasi McDonald’s 2021!

Anugerah Guru Inspirasi McDonald's 2021 ini bertujuan untuk memberi pengiktirafan kepada guru-guru terpilih; dan ia juga merupakan anugerah tahunan yang diadakan bersempena sambutan Hari Guru Kebangsaan. Ia sebagai menghargai jasa guru-guru yang telah banyak berkorban dan menjadi sumber inspirasi kepada pelajar. Anugerah ini juga mengetengahkan golongan pendidik sebagai insan luar biasa dan wira dalam kehidupan seharian kita.
 
Pelbagai kisah menarik yang telah dihantar mengenai guru-guru yang sanggup berkorban tanpa mengharapkan balasan atau ‘go the extra mile’ untuk memupuk minda generasi muda dan membina asas kukuh yang akan membentuk masa depan mereka. Kisah-kisah yang yang diterima menceritakan dedikasi dan komitmen tidak berbelah bahagi guru-guru ini dalam melaksanakan tugas harian mereka, sama ada besar atau kecil, yang membentuk keseluruhan profesion mereka.

Pencalonan tahun ini mengisahkan kekuatan dan ketabahan para guru dalam mendepani keadaan pandemik semasa, dengan menerapkan kreativiti dan kesungguhan untuk terus berhubung dengan pelajar mereka serta memastikan supaya tidak ada pelajar yang tercicir dalam pelajaran. Ini termasuk mewujudkan persekitaran yang interaktif dan menyediakan alat yang mencukupi untuk pelajar ketika mereka belajar dari jarak jauh.
 
Bukan mudah nak mencari pemenang, sebab semua guru yang disenaraikan merupakan " Cikgu Luar Biasa " yang hebat dan berdedikasi. Mereka dipilih oleh panel hakim yang terdiri daripada perwakilan dari McDonald's, Kementerian Pendidikan, dan media. 
 
Kriteria pemilihan dalam mengenal pasti guru yang dipilih termasuk meningkatkan prestasi akademik para pelajar, menggunakan kaedah pengajaran yang inovatif dan di luar kotak, melebihi tugas hakiki untuk menolong pelajar, dan yang terakhir tetapi tidak kurang pentingnya, kesan positif yang dimiliki oleh guru terhadap pelajar. Kalau boleh nak pilih semua kan, tapi hanya 25 pemenang sahaja yang dipilih McDonald's Malaysia untuk Anugerah Guru Inspirasi McDonald's 2021 ni.
 
Antara 25 pemenang, nad akan kongsi kisah inspirasi salah seorang cikgu yang terpilih sebagai penerima Anugerah Guru Inspirasi McDonalds ini.
 
Cikgu Hidahyuwati Binti Ahmad
 

Salah seorang pemenang Anugerah Guru Inspirasi McDonald's 2021 iaitu Cikgu Hidahyuwati binti Ahmad merupakan guru dari SK Putrajaya Presint 11(2) telah dicalonkan oleh anak muridnya iaitu Nur Zahra Irdina Binti Mohd Hafez. Seorang cikgu yang ceria, kreatif, berbakat dan tidak pernah menyerah pada pelajarnya dan membantu mereka menjadi pelajar, warganegara dan pemimpin yang lebih baik.
 



Beliau merupakan guru Bahasa Inggeris yang mengajar dengan cara berbeza dan menarik untuk pelajar-pelajarnya seperti aktiviti berkumpulan, permainan, kuiz dan kadangkala memainkan lagu Inggeris yang mewujudkan suasana santai semasa kelas dan boleh difahami anak muridnya.
 
Berasal dari Johor, mempunyai 4 orang anak, kini menetap di Dengkil, Selangor. Mempunyai bakat dalam bidang seni seperti tarian dan nyanyian, merupakan penyanyi band bagi Universiti Putra Malaysia. Beliau mempunyai Ijazah Pembangunan  Manusia, UPM dan sebelum menjadi cikgu, beliau pernah bekerja sebagai Personal Officer di kilang Flextronics Malaysia selama 2 tahun.


Bagaimana Cikgu Hidahyuwati boleh manjadi guru? 
 
Cita-cita beliau ingin menjadi doktor kerana dapat memberikan khidmat kepada orang ramai. Tapi disebabkan masalah kewangan serta tempoh pembelajaran yang lama, beliau perlu melupakan cita-cita itu. 
 
Beliau suka dengan kerjaya yang berhubung dengan ramai orang. Apabila berhenti kerja, beliau pernah menjadi guru sandaran di SK Methodist 2 KL. Waktu itula timbulnya perasaan suka pada kerjaya guru. Rezeki terus memihak kepadanya apabila pada waktu itu kerajaan menawarkan para graduan ijazah boleh memohon menjadi guru Sekolah Rendah melalui Program KPLI selama setahun. Tanpa berfikir panjang, beliau terus memohon dan dan terpilih untuk mengajar subjek Bahasa Inggeris bagi sekolah rendah. 

Sekolah pertama beliau ialah SK Sekyen 13 Shah Alam kemudian bertukar ke SK Cyberjaya. Di sekolah SK Cyberjaya la, banyak mencorak beliau menjadi seorang yangg berfikir di luar kotak disamping pengalaman  bekerja dalam bidang pentadbiran banyak membantunya dalam menguruskan projek, membuat program dan menganjurkan beberapa pertandingan Peringkat Kebangsaan seperti English Village at Cyberjaya selama 2 tahun. Ini merupakan pencapaian agak manis dan membanggakan di samping kerjasama rakan-rakan yang banyak menyokong beliau dalam melaksanakan program.

Beliau juga dapat banyak sokongan dan semangat dari arwah Guru Besar yang banyak memotivasikan diri  beliau dan memberi keyakinan dalam menjalankan program besar sekolah.
 
Kemudian beliau berpindah ke Sekolah SK Putrajaya Presint 11(2). 




Cikgu Hidahyuwati seorang yang sangat rapat dengan murid-murid, malah dengan bekas pelajar pun masih lagi berhubung dan kerap keluar bersama. Bila seorang cikgu akrab dengan anak murid, anak murid jadi lebih senang untuk luahkan segala masalah yang dihadapi. Beliau juga melayan murid-muridnya sama macam seperti anak-anak sendiri. Pernah membantu anak murid yang dalam kesusahan, seperti memberi wang belanja, buku serta alat tulis mengikut kemampuan beliau.

Seorang yang sangat suka memberi motivasi kepada murid. Prinsipnya "From Nobody To Somebody". 
 



Ramai anak muridnya yang telah diubah daripada pemalu menjadi lebih berkeyakinan. Sebagai contoh ada seorang bekas muridnya yang sangat pemalu dan pendiam tetapi beliau tahu anak muridnya itu memiliku suara yang sedap dan berbakat menyanyi, beliau telah menggalakkan dan melatih sehingga murid tersebut pernah memenangi beberapa pertandingan serta menjadi juara Pertandingan Nyanyian Peringkat Kebangsaan. Ini adalah salah satu kenangan yang manis buat Cikgu Hidahyuwati.
 
Beliau juga mengajar dan melatih murid-murid yang tidak tahu menari sehingga boleh membuat persembahan semasa Hari Kanak-Kanak dengan kehadiran Pegawai Jabatan.  



Begitu juga dengan Zahra Irdina, murid yang mencalonkan beliau dalam Anugerah Guru Inspirasi McDonald's ini.
 
Zahra, seorang murid yang agak pendiam semasa awal beliau mengajar di Tahun 4. Tetapi dia sangat mengambil bahagian dalam kelas semasa aktiviti-aktiviti kelas Bahasa Ingggeris. Dia semakin berani membuat presentation malah sangat berkeyakinan. Paling membanggakan apabila melihat dia membuat pembentangan bagi pertandingan International Innovation Arsvot Peringkat Antarabangsa pada April lepas. 
 

Beliau sangat kagum dengan perubahan sikap Zahra sehingga mendapat 3 Anugerah Antarabangsa tersebut dan yang paling tertinggi iaitu "Best of The Best". Apabila Zahra menyatakan bahawa beliaulah yang banyak mendorong dan memberikan semangat sehingga dia menjadi seorang berkeyakinan begitu menyebabkan Cikgu Hidahyuwati sangat terharu. 
 
Beliau berkata " Sebenarnya saya mempunyai semangat untuk mengubah murid kerana saya sendiri seorang murid biasa tetapi mendapat dorongan untuk menyanyi daripada guru saya semasa sekolah dulu . Guru saya selalu memotivasikan saya sehinggalah saya minat menyanyi  dan pernah memenangi banyak pertandingan nyanyian serta menyertai  pertandingan seperti peringkat akhir Bintang Remaja Johor dan Finalis Sinaran Passport Kegemilangan TV3 musim ke 3 pada tahun 1996".
 
Bagi beliau seseorang murid bukan saja perlu bijak dalam akademik tetapi perlu mempunyai nilai tambah dan keistimewaan sendiri.
 
Menjadi seorang guru, mestilah ada cabarannya. Cabaran yang dihadapi oleh beliau apabila ada di antara rakan setugas yang tidak faham dengan cara beliau mengajar murid. Ada di antara mereka merasakan Cikgu Hidahyuwati terlalu sangat berlembut. Tetapi cara ini banyak melembutkan hati juga murid-murid dan disukai anak muridnya. Apabila mereka sayangkan gurunya automatik mereka akan mendengar nasihat dan kata-kata gurunya.
 
Di sekolah, pasti ada anak murid yang lemah dan nakal. Sebagai cikgu, beliau berusaha untuk mengubah mereka. Semasa ditugaskan menjadi guru penyelaras keceriaan tandas sekolah, beliau telah menubuhkan dan melantik HYGENIC Squad Sekolah di mana ada di antaranya anak murid dipilih dari kelas yang lemah tetapi rajin dan ada murid yang nakal dan selalu membuat masalah di sekolah dan juga murid yang memang nampak bertanggungjawab. 



Nampak perubahan dan impak besar apabila murid-murid yang selama ini kurang diberi perhatian, menjadi lebih bertanggungjawab. Yang nakal pula boleh membuat laporan jika ada murid yang tidak mengikut peraturan. Sememangnya banyak menunjukkan ciri-ciri positif dan beliau sangat berbangga dengan apa yang dilihat.
 
Beliau berkata lagi, inspirasi bagaimana beliau mengajar anak adalah melalui anak-anaknya sendiri yang mempunyai sikap yang berbeza. Mungkin atas faktor inilah beliau melihat kepelbagaian muridnya dan sentiasa mencari kelebihan mereka bukan hanya akademik semata-mata.
 
Beliau banyak memegang jawatan penting di sekolah dan di luar sekolah seperti Penyelaras Sekolah Kluster, Sekolah Pemimpin Pemimpin Tengah, Setiausaha Peperiksaan, Ketua Panitia Bahasa Inggeris, Penyelaras UPSR, dan Penyelaras Tahun 5.




Beliau juga telah memperoleh Anugerah Perkhidmatan Cemerlang pada tahun 2006 dan 2018 dan Penyelaras Anugerah Khas Ketua Unit. Pernah menjadi Penyelaras Program Junior Superstar di Multimedia University Cyberjaya, Penyelaras Program untuk Perkampungan Bahasa Inggeris Peringkat Kebangsaan, dan Penyelaras Program Piala Cyber ​​Bowling.





Beliau telah membimbing pasukan sekolah dalam banyak pertandingan peringkat negeri dan kebangsaan dan telah memenangi banyak pertandingan tersebut. Antaranya beliau berjaya 
- Mengembangkan murid SKPP11 (2) untuk mencapai pengiktirafan tertinggi dan membina keyakinan diri kita. 
- Memenangi Tempat Kedua Pertandingan Tarian Zapin Peringkat Daerah
- Johan Pertandingan Nyanyian Duet Peringkat Kebangsaan
- Persembahan Kedua, Ketiga dan Terbaik Pertandingan Nyanyian Solo Peringkat Kebangsaan di SKPP 16 (2)
- Johan Pertandingan Catur (Kumpulan lelaki) dan tempat Ketiga untuk kumpulan Wanita MSSD Sepang
- Johan untuk Debat Bahasa Inggeris Peringkat Kebangsaan di SK Pengkalan Raja Johor
- Pertandingan Nyanyian Solo Champion SSPN 2019.
 



Di kala pandemik melanda, beliau menggunakan kreativitinya dalam pembelajaran dengan menjalankan pengajaran melalui YouTube di mana ia sangat menarik minat pelajar utk sertainya.

Harapannya semoga pendidikan bukan lah dinilai semata akademik sahaja tetapi menjadikan individu yang berguna dan mempunyai sesuatu yang dibanggakan pada masa akan datang. Konsep beliau, jika pandai bertukang kita berilah gergaji , jika pandai melukis kita belikan lah berus terbaik. 








"Sesungguhnya kerjaya guru merupakan kerjaya saya yang paling tepat dan saya gembira menjadi guru di samping dikelilingi ramai anak-anak yang saya anggap seperti anak sendiri" kata Cikgu Hidahyuwati.

Apabila diumumkan sebagai pemenang Anugerah Guru Inspirasi McDonald's ( AGI 2021 ), beliau sendiri tidak menyangka memandangkan sehari sebelumnya beliau tidak cukup tidur menyiapkan slaid apabila diminta oleh pihak Jabatan Pendidikan Wilayah Putrajaya untuk membuat pembentangan amalan terbaik sekolah di mana beberapa projek besar sekolah yang beliau sedang laksanakan. Beliau berterima kasih kepada Zahra kerana mencalonkan beliau dalam AGI 2021.

Hebat kan kisah Cikgu Hidahyuwati ni. Masa nad menemuramah beliau, memang panjang dia bagi jawapan, bersungguh dia. Memang beliau sorang guru yang hebat, dan berdedikasi. Memang layak menerima Anugerah Guru Inspirasi McDonald's 2021 ni.
 

Selain kisah inspirasi Cikgu Hidahyuwati binti Ahmad, ada lagi kisah inspirasi cikgu yang lain yang menerima Anugerah Guru Inspirasi McDonald's 2021 ini. Korang boleh baca kisah-kisah inspirasi 25 pemenang ini di www.mcdonalds.com.my/bm/anugerahguruinspirasi/winners/2021.
 
Jangan lupa untuk tonton video penerima-penerima Anugerah Guru Inspirasi McDonald's 2021 di https://www.youtube.com/watch?v=jrev4Oh8qA4.

Setiap seorang daripada 25 penerima Anugerah Guru Inspirasi McDonald's 2021 menerima wang tunai berjumlah RM5,000, manakala pencalon mereka pula menerima baucar hadiah McDonald’s bernilai RM200 sebagai tanda penghargaan.
hai assalammualaikum
 
Kisah Guru Inspirasi : Cikgu Haji Jaffar Bin Othman Dari SMK Tengku Abdullah, Tercalon Dalam Anugerah Guru Inpsirasi McDonald's 2021 - Jasa guru sememangnya sangat besar dan tidak terungkap dengan kata-kata. Bukan mudah untuk guru tetap tabah dan cekal berhadapan dengan karenah pelajar-pelajar dari tadika smpaila ke Universiti. 
 
Kini zaman sains dan teknologi mereka banyak terdedah dengan dengan alam siber dan pemikiran mereka pun lebih luas dan juga membimbangkan para guru dan juga ibubapa. Pengorbanan guru sewaktu di sekolah mengajar anak-anak murid kadang-kala sangat mencabar diri, di sinilah peranan guru membimbing mereka dengan sabar dan ikhlas hati. Pengorbanan cikgu sangat besar, bukan setakat mengajar tapi lebih dari itu. Sebab itu cikgu dianggap sebagai "ibu" atau "bapa" di sekolah.

Justeru, bagi menghargai dan mengiktiraf guru yang melaksanakan tanggungjawab melebihi tugas hakiki kepada pelajar, McDonald's Malaysia memberi Anugerah Guru Inspirasi McDonald's  kepada guru dipilih dengan kisah inspirasi paling menarik yang dicalonkan dari seluruh negara untuk diberi penghargaan.

Kisah Guru Inspirasi : Cikgu Haji Jaffar Bin Othman Dari SMK Tengku Abdullah, Tercalon Dalam Anugerah Guru Inpsirasi McDonald's 2021

Guru yang dicalonkan kali ini ialah Cikgu Haji Jaffar Bin Othman dari SMK Tengku Abdullah. Telah dicalonkan oleh bekas anak muridnya sendiri, Muhammad Amin Akram Bin Aminallah yang menganggap Cikgu Haji Jaafar bukan sahaja sebagai guru, malah seperti abah, sahabat, abang dan jurulatih kepadanya. “Kekalahan memberi pengalaman, kemenangan memberikan pencapaian” inilah lontaran lisan pembakar semangat yang diberikan guru kepada anak muridnya. 

Cikgu Haji Jaffar berasal dari Marang, Terengganu dan menetap di Pekan Pahang, seorang yang sangat peramah, baik hati, aktif bersukan, penyayang, bertanggungjawab, serta ringan tulang untuk memberikan bantuan kepada rakan sejawat dalam menyiapkan tugasan sekolah. Sifat penyayang dan Proffesionalnya dalam profesion dibuktikan lagi dengan kemenangan beliau merangkul anugerah “Guru Penyayang“ sempena hari guru 2019 dan Anugerah Perkhidmatan Cemerlang pada tahun 2003, 2011 dan 2018.

Pendidikan
Sk Marang, Terengganu tahun 1982-1987 ( UPSR )
SMK Marang, Terengganu Tahun 1988-1993 ( SPM)
SMK Marang, Terengganu Tahun 1994-1995 (STPM)
Universiti Kebangsaan Malaysia Tahun 1996-1999 ( BBA-Pengurusan Perniagaan )
Maktab Perguruan Batu Pahat Tahun 2000 - KPLI Perdagangan


Cikgu yang cukup mesra dan disayangi murid, bekas murid, rakan sejawat malahan Pengetua di sekolah beliau berkhidmat bakti selama 15 tahun iaitu SMK Tengku Abdullah.

Antara kisah menarik yang harus diketahui umum tentang beliau adalah setiap hari beliau menumpangkan anak jirannya yang tidak mempunyai kenderaan untuk menghantarnya ke sekolah rendah dihadapan sekolah menengah dimana beliau bertugas. Cikgu Jaffar atau gelaran lain yang diberi iaitu Abah Jaffar merupakan seorang guru sejarah berdedikasi yang tidak mengenal erti lelah dan putus asa serta sentiasa mengutamakan akademik.

Menggunakan kaedah yang berbeza untuk mengajar, membuatkan anak murid suka dengan Cikgu Haji Jaffar. Cikgu berpengalaman yang mengajar sejarah dengan menggunakan irama lagu memudahkan fakta untuk difahami dah diingati telah menarik muridnya suka dan minat dengan subjek sejarah berbanding sebelum ini subjek Sejarah adalah subjek yang kurang diminati. Suasana pembelajaran dan pengajaran subjek sejarah yang dulunya suram dan membosankan kini berbeza kerana Cikgu Jaffar sentiasa mesra dan spontan semasa mengajar.

Muhammad Amin Akram, bekas anak murid Cikgu Jaffar, yang juga mencalonkan Cikgu Jaffar dalam Anugerah Guru Inspirasi McDonald's berkata, dia masih ingat lagi keputusan sejarah Peperiksaan Pertengahan Tahun 2016, yang sebelum ini hanya C, telah meningkat ke B+ semasa percubaan SPM dan menyebabkan dia tersenarai sebagai pelajar "target" dengan keputusan keseluruhan 5A 2B +1C.

Cikgu Jaffar merupakan insan yang tidak pernah jemu membantu anak murid untuk bangkit kerana yakin dengan potensi anak muridnya. Hubungan Cikgu Jaffar bersama dengan anak muridnya Akram tidak terhenti di SPM malah semasa Akram melanjutkan pelajaran ke STPM. 

Sepanjang STPM, banyak perkara yang Akram lalui, Gagal dalam kesemua 4 subjek..? Mendapat no terakhir dalam kelas..? itu sudah semestinya pernah berlaku ketika menduduki ujian paling susah di Malaysia tersebut. Pernah juga terlintas difikirannya untuk menghentikan perjalanan di tingkatan 6 atas sebab keputusan sem 1 yang teruk dengan kegagalan hampir kesemua subjek dan pelbagai dugaan lain, namun Cikgu Jaffar sentiasa memberi sokongan kepadanya. 

Pesanan yang disampaikan oleh beliau masih Akram ingat sehingga ke hari ini " Cikgu tahu Akram boleh berjaya. Akram, orang yang tidak mudah putus asa, jangan sesekali fikirkan tentang apa orang kata yang tidak memberi apa-apa manfaat kepada Akram. Buktikan pada mereka, jadikan ianya batu loncatan dan penguat semangat. Subjek yang pernah gagal, ulang dan insyallah cemerlang. Cikgu doakan Akram dapat mencapai apa yang dicita-citakan".

Kata-kata ini telah memberi semangat kepada Akram untuk meneruskan pelajarannya di STPM dan berusaha mengulang subjek sehingga akhirnya mendapat keputusan cemerlang dalam STPM dengan pointer 3.25 . Hadirnya Cikgu Jaffar dalam hidupnya telah menutup sedikit duka sebagai seorang anak yatim semenjak lahir dan sifat kebapaan yang dia tidak pernah miliki.

Paling menggembirakan, Cikgu Jaffar turut bersama dalam Majlis Apresiasi Kecemerlangan STPM Akram selain mak dan mamanya, untuk mengucapkan tahniah dan meraikan kecemerlangannya. Perkara ini mungkin terlihat kecil dimata orang lain tetapi bagi Akram yang kali pertama sepanjang 20 tahun dalam hidup, hadirnya seorang lelaki yang bersifat kebapaan sangat memberi semangat kepada dirinya.

Bila cikgu yang baik disayangi dan disanjungi anak murid, hubungannya bukan setakat disitu sahaja, malah lebih dari itu. Walaupun sudah menjadi bekas anak murid sekalipun Cikgu Jaffar sangat dipercayai dan disegani mereka malah sering menjadi tempat meluahkan perasaan, mengadu susah dan senang. 

Cita-cita Akram ingin menjadi guru seperti Cikgu Jaffar, dan dia mengambil keputusan untuk mengambil kursus TESL dan menolak kursus yang ditawarkan di Universiti kerana minatnya terlalu dalam terhadap dunia pendidikan sejak di bangku sekolah. Cikgu Jaffar adalah individu yang mengambil berat dan setia memberi motivasi juga pendapat kepada Akram sepanjang proses pertukaran berlangsung sehingga dia berjaya masuk ke kursus TESL. Sungguh diluar kebiasaan tugas seorang guru.





Cikgu Jaffar sentiasa memberi semangat kepada anak muridnya, bukan sahaja dalam pelajaran malah dalam kegiatan sukan. Walaupun jurulatih rasmi hoki sekolah, Cikgu Jaffar bertukar peranan kepada jurulatih badminton dan beliau memberikan latihan khusus tanpa sebarang yuran atau bayaran supaya anak muridnya tu dapat menunjukkan bakat dan meningkatkan prestasi yang baik.

Tidak kira siang atau malam, pagi atau petang, jika berkelapangan, beliau sudi melatih anak muridnya. Cikgu Jaffar akan mengambil dan menghantar anak muridnya itu ke gelanggang yang terletak 10KM dari rumahnya.

Kesan dari latihan itu, anak muridnya tu telah mendapat pencapaian Johan di 2 kejohanan dalam daerah Pekan berturut-turut dan diserap kembali untuk mewakili sekolah. Kolaborasi pertama sebagai beregu Guru-pelajar juga membuahkan pingat perak di pertandingan peringkat daerah Pekan. Hubungan akrab anak murid dan guru ini memang sangat luarbiasa. Sehingga perlawanan acara sukan terbesar UTM Games peringkat universiti pun, Akram sempat berbual dengan Cikgu Jaffar di telefon untuk mendapatkan tips perlawanan.

Sesungguhnya, semangat dan kasih sayang yang diberikan oleh Cikgu Jaffar adalah 1001 asbab membuatkan anak muridnya masih berusaha untuk menjadi seorang guru. Guru inspirasi adalah guru yang mengajar dari hati, hal ini bermakna menjadi guru jangan hanya ingin menjadi orang yang didengarkan kata-katanya, tetapi juga harus bersedia mendengarkan kesulitan yang dihadapi oleh pelajarnya seperti yang dilakukan Cikgu Jaffar. Seorang yang sangat sopan budi bicara, manis senyuman serta pandai menambat hati murid. Banyak aktiviti Cikgu Haji Jaffar bersama anak muridnya.




Bila baca kisah inspirasi Cikgu Haji Jaffar, memang beliau sangat mengambil berat dengan anak muridnya. Nad sendiri menemubual Cikgu Haji Jaffar, menyatakan mengapa beliau memilih guru sebagai kerjaya? Beliau menyatakan memang sejak kecil lagi bercita-cita menjadi seorang guru kerana beliau memandang kerjaya guru sebagai kerjaya yang mulia dan dipandang tinggi oleh masyarakat. Guru merupakan orang yang dihormati dan mempunyai pengaruh yang besar terhadap masyarakat. Dengan menjadi seorang guru, beliau dapat mendidik anak bangsa dan mengubah nasib diri serta keluarga ke arah lebih baik.

Hasrat Cikgu Haji Jaffar, terhadap anak-anak di luar sana ialah melihat mereka berjaya dalam pelbagai bidang dan dapat memberi sumbangan untuk memajukan diri, keluarga, masayarakat dan negara. Saya berharap agar anak-anak di luar sana meneruskan pelajaran ke pringkat tertinggi mengikut kemampuan dan potensi yang ada dalam diri mereka.


Anugerah Guru Inspirasi McDonald's 2021

Semoga kisah inspirasi Cikgu Haji Jaffar dipilih sebagai penerima Anugerah Guru Inspirasi McDonald's 2021 dan menjadi cikgu yang sentiasa disayangi semua orang. 

Anugerah Guru InspirasiMcDonald's merupakan anugerah tahunan oleh McDonald's Malaysia untuk memberi pengiktirafan kepada guru yang telah melampaui kehendak tugas dalam mengasuh pelajar dan memberi inspirasi kepada mereka untuk melakukan yang lebih baik. Untuk kali ke 5, McDonald's menjalankan inisitif ini sempena Hari Guru. Penerima terpilih Anugerah Guru Inspirasi McDonald's akan menerima wang tunai RM5,000, trofi, dan sijil pengiktirafan pada majlis yang dianjurkan oleh sekolah masing-masing. Bagi yang mencalonkan penerima yang dianugerahkan pula akan menerima  baucar hadiah McDonald's bernilai RM200.

Kriteria pemilihan dalam mengenal pasti guru yang dipilih termasuk meningkatkan prestasi akademik para pelajar, menggunakan kaedah pengajaran inovatif dan luar kotak, melampaui keperluan tugas untuk membantu pelajar, dan mewujudkan kesan positif terhadap diri pelajar.

 McDonald's akan mengumumkan pemenang pada akhir bulan Mei.

Sempena Hari Guru, mari la kita sama-sama menghargai jasa guru kita yang tidak kenal erti penat lelah dalam mengajar. Selamat Hari Guru kepada semua guru di luar sana.