Articles by "Lifestyle"
Showing posts with label Lifestyle. Show all posts
hai assalammualaikum

10 Mei 2018 Malaysia Dengan Kerajaan Baru - 9 Mei 2018, jam 9 malam, start tengok tv, nak tengok pasal pilihanraya ni. Pada masa sama tak sabar nak tau keputusan setiap negeri, siapa yang menang DUN dan siapa yang menang Parlimen. Paling utama sebenarnya, nak tau siapa yang bakal memimpin negara Malaysia ni. Nad tau, bukan nad seorang je yang tunggu depan tv, semua orang tonton tv pada hari tu. Debaran demi debaran bila satu-satu kawasan ditunjukkan siap menang siapa kalah.

Ni memang sejarah, sebab tak pernah-pernah nad tengok depan tv lama-lama sampai ke pagi semata nak tau keputusan Pilihanraya Umum ke 14 ni. Seluruh dunia kot sanggup bersengkang mata nak tau keputusan yang ditunggu. sepatutnya keputusan siapa menang dah dikeluarkan awal, entah kenapa tahun ni, lambat pulak keputusan. Nampak dah dekat situ parti Pembangkang yang menang. Pukul 4 pagi ku tetap bersengkang mata semata nak dengar keputusan rasmi daripada Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia. Ingat nak bagitau keputusan siapa menang, rupanya dia bagitau pasal kerusi je, hampeh punya SPR. Dari pengerusi, ke timbalan pengerusi sampaila ke ahli SPR bagitau berkenaan kerusi..huh!!..Kau nampak tak semua orang-orang SPR ni tak boleh nak ucap sebab dah tau pembangkang yang menang. Macam susah sangat..deeyy..


Tapi ada orang cakap SPR dah umum jam 4.49am..entahla, nad tak dengar pun..hahaa. Yesszzaa, Pilihanraya Umum 14 telah dimenangi oleh Parti Pembangkang. Pertama kalinya, Malaysia bersuara untuk menukar memimpin. Cukup dengan pimpinan Pak Jib, yang terlalu menyusahkan rakyat dan negara. Mari kita berubah untuk selamatkan Malaysia. Syukur sangat-sangat, esoknya bangun pagi, dah ada pemimpin yang kita percaya boleh membawa Malaysia terus aman dan maju. Pemimpin yang pernah memimpin negara suatu masa dahulu dan kini dia kembali.

Tun Mahathir Mohamad, ya!!, sudah hampir 15 tahun bersara, dan dia bangkit selepas lihat negara makin kucar kacir. Beliau masuk ke parti pembangkang untuk melawan parti Barisan Nasional.

Detik Bersejarah 10 Mei 2018 Malaysia Baru Dengan Kerajaan Baru

Masing-masing dah buka mata, cukuplah dengan apa yang jadi dan 10 Mei 2018, maka terciptalah sejarah...Bangun pagi esok, macam segar je kepala, bila dapat tau Tun M yang akan memimpin negara. Tun M, cara dia bercakap je dah tau dia bukan cakap kosong, dia cakap guna akal fikiran. Aura dia lain macam sampai menang Pilihanraya kali ni. Bila tengok istiadat angkat sumpah Tun M menjadi Perdana Menteri, terharu rasa, usia dah 93 tahun, tapi masih ingin memimpin negara, ingin bekerja demi anak bangsa tercinta. Rakyat inginkan perubahan negara, mereka tak fikir parti mana pun sebenarnya. Rakyat inginkan pemimpin yang berwibawa, yang mampu membentuk negara ke arah keamanan.






Tun Dr Mahathir Mohamad mencipta sejarah apabila mengangkat sumpah sebagai perdana menteri kali kedua hari ini susulan Pakatan Harapan (PH) memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).
Beliau yang memakai baju Melayu hitam dan bersamping songket hitam keemasan mengangkat sumpah sebagai perdana menteri ketujuh di hadapan Yang di-Pertuan Agong ,Sultan Muhammad V, di Istana Negara di sini.

Sebak dan terharu melihat apabila Tun M mengangkat sumpah. Ya, Malaysia sudah baru dengan kerajaan yang baru, tapi di bawah pimpinan orang lama yang lebih arif dan berakal. Ramai rakyat gembira menyambut pembentukan kerajaan pusat yang baharu. Timeline media sosial memang meriah dengan PRU 14 kali ni. Ada yang tak pernah tengok berita, dah tengok berita..hehe..sama lah macam nad..hahaa.

Moga Tun Dr Mahathir, memimpin negara dengan baik dan memperbetulkan apa yang salah. Kepada mereka yang asyik cakap apsl manifesto tu, bersabarlah, Tun M pasti akan tunaikan sedikit demi sedikit. Setiap benda kena buat perlahan-lahan, banyak benda dah rosak ni ..huhu..Hidup Malaysia, I Love PM..
hai assalammualaikum

5 Tahun Sekali Mengundi - Harini la waktunya. Ramai orang, pagi-pagi lagi dah pergi mengundi. Semangat nak mengundi di tempat mengundi. Nad, tak pergi pagi, tau, mesti akan ramai orang dan beratur lama. Jadinya pukul 11 pagi macam tu baru bertolak dari KL ke Klang. Sampai klang dalam pukul 12.30 tengahari. Tak risau, sebab mengundi sampai pukul 5 petang.

Dalam pukul 1 petang pergi tempat mengundi di Sekolah Kebangsaan Meru 2. Sampai sana bagi ic dekat tempat semak pengundi, dia bagi kertas saluran. Nad tengok, masih ramai lagi orang beratur nak mengundi. Masa nad sampai pun, panjang juga beratur, tapi nasib baik tak lama. Dia lunya takut, debar nak undi tu macam ambil exam..huhu.

Sampai giliran, bagi ic dekat pekerja yang catit  nama kita. Lepas tu, orang kedua suh celup jari dekat dakwat biru dan orang ketiga bagi kertas undi. Sebelum sampai sini, memang dah tau nak undi apa. Jadi dekat sana terus pangkah je. Takyah tunggu lama. Kesian dekat orang lain beratur lama gak kang kalau korang baru nak fikir siapa nak undi dekat situ. Bukannya nak jawab soalan..huhu. Selesai undi terus balik.



Memang wajib, lepas undi ambil gambar sebagai kenangan ok. Lima tahun sekali kita mengundi ni. Ini bukti kita dah jalankan tanggungjawab sebagai rakyat. Warna dakwat mula biru, lepas tu sekarang dah tukar gelap. Macam bau inai pun ada. Tengok dakwat ni terus rasa fikir, kalau kawin pakai dakwat ni je senang..hahaha..celup-celup dah siap..kihkih..

Done mengundi!!..5 tahun sekali..malam ni tunggu keputusan dia. Debor pulak macam tunggu keputusan peperiksaan ok..ok jom layan tv nak tau keputusan Pilihanraya Umum ke 14 ni.
hai assalammualaikum


Pilihanraya Umum 14

PRU 14 : Undilah Dengan Bijak - Wah ramai dah balik ke kampung halaman. Dah macam balik raya. Bersemangat diaorang nak mengundi. Yela 5 tahun sekali je dapat undi, jadi mestilah rakyat nak ambil peluang ni untuk mengundi. Kempen sana sini dah semakin galak nampaknya. Status berkenaan PRU 14 memang dah selalu ada dekat facebook, twitter dan instagram. Nad hanya mampu baca je la. Malas nak campur. Kita undi apa biarlah rahsia..yang penting undi dengan bijak.


Dari hari boleh semak undi, terus cek nad dapat undi dekat mana. Ok sama macam sebelum ni, dekat Sekolah Kebangsaan Meru 2. Lepas tu nad semak lagi, keluar dah siapa calon Parlimen dan calon DUN dekat area situ. Pepandaila kita pilih ye.

Tak cukup pasal parti, pasal tempat mengundi pun boleh jadi cerita dekat timeline media sosial..hahaha. Yela, kebanyakan undi dekat sekolah, diaorang buat status " esok undi dekat sekolah,nak pakai baju sekolah atau baju koko "..eh macam-macamla..hahaha..ada je idea diaorang ni kan.

Malam ni ade pengumuman daripada pengerusi Barisan Nasional. Biasalah esok dah nak undi, ada lagi yang dijanjikan. Pengumuman Besar tersebut adalah:

1) Belia berumur 26 tahun dan ke bawah diberikan pengecualian cukai pendapatan, bermula dari tahun taksiran 2017 dan tahun-tahun berikutnya dengan serta merta. Bagi cukai pendapatan yang telah pun dibayar pada tahun sebelumnya, akan dikembalikan semula kepada mereka.

2) Cuti peristiwa khas selama 2 hari berturut-turut iaitu pada 14 dan 15 Mei 2018. Bagi negeri yang bercuti pada Jumaat dan Sabtu, cuti peristiwa khas ini akan jatuh pada 13 dan 14 Mei 2018.

3) Pengecualian tol sebanyak 5 hari untuk sambutan Hari Raya Aidilfitri  - 2 hari sebelum Hari Raya, dan hari pertama, kedua dan ketiga Hari Raya Aidilfitri.

Yang sebelum ni pun ada, pasal brim, pasal peluang pekerjaan. Tak tau la kan janji ni ditepati atau tak. Jadi ikut hati kita, kalau nak undi, jangan tengok janji-janji ni semua, tapi tengok calon tu memang bekerja betul atau tak. Jangan masa kempen je baru turun jumpa rakyat, bila terpilih, duduk pejabat je..kahkah.

Apa yang perlu dibuat masa Pilihan Raya:

- Bawa Kad pengenalan
- Keluar awal, tapi keluar lambat pun boleh kalau taknak beratur lama. Masa mengundi dari pukul 8 pagi sehingga 5 petang.
- Pakai pakaian yang sopan dan tidak memakai atau membawa barangan yang mempunyai gambar calon, nama parti atau logo.

Panduan Mengundi

- Tunjukkan Mykad
- Dapatkan slip nombor saluran mengundi.
- Serah mykad dan slip semakan kepada KP1.
- Gerak ke KP2 untukcelup jaridengan dakwat biru.
- KP3 akan beri dua kertas undi untuk ahli parlimen dan ahli DUN.
- Gerak ke petak undi dan pilih calon anda dengan tanda X.
- Lipat kertas undi dan masukkan kertas undi ke peti undi.
-Pengundi OKU boleh dibantu oleh seorang yang dipercayai ( warganegara dan 21 tahun ke atas ) untuk membuang undi bagi pihaknya.

Selamat mengundi. Undilah dengan bijak. Pilih pemerintah yang berwibawa, yang boleh mendengar hati rakyat dan memajukan negara. Esok undi bawak Farhanah ok tak, boleh undi cepat, tak perlu beratur..haaha.
hai assalammualaikum

Kisah PRU14 Suami Isteri - Lagi beberapa hari nak mengundi, sana sini dah nampak pacakan bendera. Korang mesti dah cek tempat mengundi kan. Ada yang dah balik kampung nak mengundi, nampak tak sabarnya ye korang nak mengundi..hehe. Mereka yang tercalon pun dah buat kempen macam-macam, lawat orang sana sini..hahaha. Itu biasa bila datang pilihan raya ni. Mula lah keluar cerita-cerita yang tak sedap nak dengar, lagi berita sekarang, fuh!!, penuh cerita. Sana salahkan sana, habis semua cerita dikeluarkan. Kita sebagai rakyat pandai-pandaila memilih ye. Ni la namanya kuasa rakyat..kohkoh..


Setiap undian yang kita buat adalah rahsia. Dengan suami pun kena rahsia..hahaha. Walaupun orang cakap, setiap perkara dalam rumahtangga tak boleh berahsia, tapi untuk undian PRU14 ni, kenalah rahsia. Hey!!, ingat dekat luar orang yang berkempen tu je ke bergaduh, suami isteri pun boleh bergaduh pasal PRU ni..hahaa. Yela mana tau, dia buat undian lain dengan kita, lepas tu nak tau SEBAB kenapa kita pilih parti tu. Lepas tu masing-masing nak menang. Kan dah jadi gaduh. Baik kita rahsia..hahhaa.

Cubaan suami, macam-macam cara nak tau nad undi apa..hahaa. Maaf abang, tetap rahsia!!..haahha..Setiap kali makan, mesti tanya " sayang undi apa "..banyak kali dia cuba..contohnya, pasal cawan je pun..hahaa

Again, si suami tanya lagi, aku undi apa, memang tak mengalah..kisahnya pasal cawan nak minum je..
Isteri: nasib baik abang ambil air
Suami: ni abg punya, syg ambik cawan lain
Isteri: masa vercinta boleh pulak kongsi cawan
Suami: ok syg undi apa
Isteri: dah kenapa dengan undi, apa kene mengena
Suami: yela samalah dengan cawan, kene kongsi
Isteri: undi pun sendiri2, mana de kongsi...

Kahkahkah..cubaan apakh ini abang...

Tadi pasal ikan, haishh,..abang tak mengalah ye. Nak juga cakap, saya undi hatimu sayang..ciaciacia..hahha. Nak tau sayang undi apa, tunggula dapat keputusan nanti siapa yang memerintah ye..kihkih..sabar ye bang..

9hb, dah nak dekat dah..ok tak sabar nak undi...huhu..kali ni bawak Farhanah boleh tak, cepat sikit undi bila ada budak kecik..kahkah..
hai assalammualaikum

Makin Hot Budak Sekarang - Kalau kita dulu, umur masuk 13 tahun, masih lagi comot momot. Tau nak belajar, lepak, tidur je. Tak tau bab internet, tak tau bab makeup. Kalau ada pun, main belasah je pakai. Tapi, budak sekarang, cantik-cantik, siap pandai makeup lagi. Lagi bila dah terdedah dengan dunia cyber, tau pasal instagram, facebook semua, makin hot diaorang ni.


Macam anak buah nad sorang ni. Umur dia 13 tahun. Tengokla, muka glowing, flawless habis. Nak tau dia pakai ape??..Pakai tati skincare yang orang duk cakap produk ada masalah. Muka memang nampak cantik, tapi bila kena panas, macam terbakar habis tengok dia ni..hahha. Jadi, nad dengan kakak sebagai makcik dia cakapla jangan guna produk tu lagi. Takut bagi kesan lain pulak. Kang memudaratkan diri sendiri. Sekarang, tak tau dia pakai produk kecantikan apa.



Nampak tak, dah pandai nak jaga penampilan. Dulu kita, muka takda jerawat dah kira cantik dah..hahaha. Kalau hitam, cari produk yang boleh putihkan balik, tu pun main belasah je..haaha. Hanya terpengaruh dekat iklan tv. Tapi tak putih gak.

Lagi satu, makeup. Searang tengok, pergi sekolah pun macam bermakeup. Lagi tang kening tu, huishh kadnng siap terbentuk cantik je. Samalah macam anak buah nad ni, pandai makeup. Kadang dia ambil makeup mak dia. Ni makcik dia punya makeup pun dikerjakan. Kita tak kisah pun, sebab tengok cantik je dia makeup. Kening tu pandai pulak dia lukis. Kadang suruh di buat, tapi dia takut..hahaha. Nad sampai la ni, bab kening, alahai susahnya..geram rasa.

Anak buah nad ni main instgram je. Dia takde facebook. Tak tau kenapa, malas ku tanya. Mungkin taknak semak, banyak-banyak nak kena handle. Tapi budak sekarang lebih suka instagram dengan wechat. Tengok instagram anak buah nad ni, pergh lebih dari makcik dia. Like yang dia dapat pun beribu. Hey kau, caras makcik kau nampak..hahaha. Dia pun ada ambik review tau sebab dia punya like dan pengikut dah banyak. Nad, kadang mintk di tolong promote instagram nad..hahaha. Tapi takda sipa nak folow kita, mereka bebudak..hahaha.

Kan sekarang, ada je budak dah jadi instafemes. Asal cantik kau buat benda pelik, ramaila nanti follow. Tapi isuya, ada tu but review sekejap, bayar mahal..lor..meh ler review dengan blogger. Kami review ikhlas, kekal dan harga pun murah..kihkih. Takpela, biarla. Mereka dengan cara mereka, kita dengan cara kita.
hai assalammualaikum


Tukar Kad Pengenalan Baru - Dah ada anak dua, baru nak tukar kad pengenalan baru..hahhaa. Masa nak ambil mykid anak, nad pun buat sekali kad pengenalan baru untuk nad. Ala kad pengenalan baru yang ada dua gambar tu. Dah alang-alang kan. Takdela banyak kos ulang alik nak buat kan.

Kad pengenalan lama nad, sejak dari mula buat iaitu masa umur 12 tahun, sampai dah ada anak dua, tak tukar tukar. Kau rasa, macam mana rupanya agaknya ye..ahhaha. Takdela teruk sangat, gambar masih elok, cuma cip tu kadang takleh detect bila nak discan. Niat nak tukar tu dah lama, tapi fikir, mesti lambat agaknya, tu sampai ke sudah tak buat.

Sampaila orang JPN cakap, kad pengenalan nad dah wajib kena tukar. Yela, dah tak elok sangat. Ingat buat kad pengenalan baru ni lama, sebab ingat masa dulu muka-mula buat lama, nak siap pun lambat, tapi rupanya sekejap je.

Nad buat dekat Jabatan Pendaftaran Negara Klang. Memang sekarang dekat situ tak ramai orang. Sekejap je siap. Datang, cakap nak tukar kad pengenalan baru. Dia bagi nombor, tunggu dipanggil. Tak perlu isi borang ke apa. Hanya bawa kad pengenalan yang lama.

Bila nombor dah dipanggil, dia ambil kad pengenalan kita, lepas tu scan cap jari. Nanti dia cakap, nak tukar alamat tak. Tu ikut korang, macam nad, nad tak tukar. Hah!! lagi satu, nad ada kena bayar RM20 sebab lambat tukar kad pengenalan baru ni. Sebab syaratnya " Seseorang yang telah mendapat kad pengenalan kali pertama iaitu semasa berumur 12 tahun, dikehendaki  menukar semula kad pengenalannya apabila telah mencapai umur 18 tahun. Sekiranya penukaran ini dibuat dalam tempoh umur  18 – 25 tahun, tiada sebarang denda dikenakan" . Nad sekarang dah 30 tahun, melebihi umur yang sepatutnya. Jadi kena denda. Tak kisahla, asalkan dah tukar.

Lepas tu dia suruh tunggu untuk ambil gambar. Waktu tu nad pakai tudung warna warni. Ok je, dia tak cakap apa. Dia ambil gambar je..hehee. Sebab nad fikir, mungkin tak boleh, kena pakai warna hitam ke. Tapi nasib baik boleh. Dah ambil gambar, dah selesai la.

Kad pengenalan nad siap esoknya. Boleh ambil dah. Mungkin kalau datang pagi, siap awal la kot, boleh ambil haritu juga, tapi disebabkan nad datang petang, esoknya la ambil. Kad pengenalan yang lama, kita punya diambil. Boleh je nak ambil kad pengenalan baru tu bila-bila, tapi kalau korang kerja, kenala bawak kertas putih, menunjukkan kita tengah tukar kad pengenalan baru, takut disaman polis takde ic..hehhe.

Jad, sesiapa yang belum tukar, sila tukar cepat-cepat. Hanya bawak diri, bawak kad pengenalan lama dan duit sikit. Dah siap..
hai assalammualaikum


Bentan selepas Berpantang

Bentan - Nad tak tau macam mana sebenarnya kena bentan ni. Nad tau pasal bentan pun masa mengandung la kan. Kalau tak, tak tau pasal bentan ni semua. Orang cakap, lepas bersalin, kena pantang betul-betul, kalau tak kena bentan nanti. Katanya, bentan ni kalau kena memang sakit dan menyusahkan semua orang.

Bentan boleh terjadi semasa berpantang atau lepas berpantang. Sebab tu orang cakap, bila berpantang tu, kena pantang betul-betul. Badan kita, orang perempuan masih lemah dan banyak perlu dijaga. Walaupun lepas pantang dua bulan ke tiga bulan, mesti kena jaga juga. Pantang makan segala. Jangan buat kerja berat-berat.

Mak pernah cerita, masa dulu, mak pun oernah kena bentan, lagi tumpah darah. Mak salah makan, tu pun dah lepas habis pantang. Nad dengar seram juga. Bila hampir kena dekat diri sendiri, takut juga.

Pengalaman Sendiri

Sebenarnya, nak dijadikan cerita, hari Sabtu lepas, nad bangun dari tidur. Tiba-tiba kepala pening, macam nak pitam, berdenyut-denyut kepala. Perut lapar sangat, sedangkan malam semalam dah makan banyak. Lagi menakutkan, badan tiba-tiba sejuk dan keluarkan peluh sampai menitik-nitik dan basah kuyup habis. Memang seram kau, bila tengok cermin. Peluh keluar tiba-tiba tu, macam orang bersenam pulak. Sedangkan waktu tu panas giler cuaca, nad sejuk yang amat.

Tapi nad tahan dan gigih buat air untuk sarapan, sebab fikir, ia jadi sebab nad lapar. Masa buat air tu, nad terduduk denkat kabinet, sebab pening giler. Dah siap air, terus makan cicah roti. Ok sikit, peluh pun kurang. Allahuakbar, tertanya-tanya kenapa jadi macam tu.

Lepas tu tanya kawan-kawan blogger KBBA9. Rupanya diaorang cakap macam nak kena bentan tu. Oh my, bentan kau!!. Nad dah cuak. Diaorang takdela takutkan, lagi best, diaorang bagi cara supaya tak jadi lagi macam tu.

Cara elakkan bentan:
- Pakai stokin
- Bertungku, wajib buat. Masa kat kampung nad tak bertungku pun. Pastu kak sue cakap, kalau takde tungku dekat rumah, ambil botol air, isi air panas, bungkus botol dengan kain dan tuam dekat badan. Gigih buat
- Bagi badan berpeluh
- Minum jamu

Cara lain
- Sapu minyak panas
- Pakai baju panas
- Berselimut semasa tidur

Mungkin banyak lagi cara dia. Kenala google. Baru tau, bentan banyak jenis rupanya..

1) Bentan Urat
Badan ibu tiba-tiba lemah, demam serta biasa-biasa urat dan setiap sendi badan. Lutut menggigil kesejukan meskipun waktu tengahari, seluruh otot badan menjadi tegang dan kejang.
Punca - ibu terlalu aktif bergerak
Rawatan - sapukan minyak urut di badan dan urutan perlahan

2) Bentan Urat Peranakan / Urat Rahim
Kesakitan di bahagian ari-ari sehingga boleh menyebabkan kejadian tumpah darah. Kesakitan melampau boleh menyebabkan ibu tidak dapat meluruskan kaki beliau.
Punca - Ibu mengangkat barang-barang berat
Rawatan - Ibu digalakkan baring di lantai tanpa alas bantal, alas punggung dengan 2 biji bantal atau sandarkan kaki pada dinding untuk kurangkan pengaliran darah

3) Bentan Urat Besar (Pinggang)
Urat besar ialah urat buluh Rahim yang melalui bahagian pinggul yang dikenali sebagai urat sum. Ibu yang mengalami bentan urat besar ini akan merasa lenguh dan sakit di bahagian belakang (tongkeng), pinggang dan tumit kaki.
Punca - tidak dapat dikenalpasti, tetapi biasanya berlaku kepada ibu yang bersalin melalui pembedahan
Rawatan - Rehat dan kurangkan bergerak.

Nad mungkin yang no 1 tu..huhu. Nad masih pantang makan walaupun dah balik kl ni. Memang tunggu anak masuk 4 bulan baru macam berani nak makan macam-macam. Rasa takut pulak. Nampaknya kena jaga ni dan cari jamu.

hai assalammualaikum

Bhaiya Roti Lalu - Bhaiya Roti motor lalu depan rumah,mesti terus keluar runah cepat-cepat, cakap " berhenti, berhenti "..pahamla bhaiya tu yang kitaorang nak beli. Tu la perangai kecik-kecik dulu, sekarang, anak-anak buah dan turun ke anak.

Sekarang, bila bhaiya roti motor tu datang sampai depan rumah je,mesti berhenti lama depan rumah, sebab memang kerap beli kan, bila cakap takank, baru dia pergi. Bhaiya roti motor ni kan ada hon dia, jadi taula bila dia datang. Kalau sebelum ni, Fariza dengar hon tu buat tak tau je, melainkan, nad atau mr mafia nak beli dan ajak dia keluar. Tu masa dekat bandar.


Tapi, lepas dia duduk 2 bulan dekat kampung, sepupu-sepupu dia jenis teruja bila bhaiya roti motor ni datang, jadinya Fariza pun terikut sekali. Dah sampai kenal bunyi hon tu. Bhaiya roti motor tu lalu je, terus keluar rumah, terus muka dia senyum, terkinja-kinja nak lari juga. Pastu terlompat-lompat macam nampak ape..hahahha..Dia nak pau mommy la tu.


Paling tak jangka, bila dia tengah tidur, dengar je hon bhaiya roti ni, terus bangun, segar bugar kau. Pernah sekali, bhaiya ni selalu datang dalam pukul 11 pagi dekat kampung, waktu tu, Fariza tidur lagi, sekali dia dengar hon tu, terus bangun, terus datang dekat nad, lepas tu cakap " mommy,mommy"..sambil tunjuk luar. Mula nad tak paham, nad suruh dia tunjuk, sekali dia tunjuk luar, ok nad paham.

Bila dah sampai bandar, asal dengar je hon, terus dia ajak suruh keluar..Bagusnya Fariza, dia tak reti pilih jajan apa, nad yang akan pikihkan untuk dia. Jadi, takdela beli jajan yang mengarut-ngarut.
hai assalammualaikum


Rutin Kerja Rumah Lebih Fleksibel Walaupun Anak Dua - Hah, dah tiga hari dekat kl ni, dah kembali kepada rutin sebagai seorang isteri dan mak ni oii. Dah tiga hari juga dah buat macam-macam ni. Sebelum balik, risau juga, macam mana la situasi kita ni nanti bila balik, mampu ke uruskan kerja rumah dan jaga dua orang anak lagi ni. Kelam kabut ke tak ni..hahaha. Nasib semuanya baik-baik je.

Sampai rumah kl je, terus kemas apa patut. Yang penting bahagian ruang tamu ni ha. Kemas juga barang-barang yang diangkut dari rumah. Ye, ni la perempuan, kadang baru sampai terus kemas. Kemas sikit-sikit je. Baju bebudak ni pun kemas, cuma baju kita je belum, masih dalam beg..hahaha. Tapi dah siap kemas masa sebelum balik, tinggal masukkan dalam almari je. Si adik Farhanah nasib boleh terima tempat baru ni. Tak meragam, sangat baik..terima kasih Farhanah, memudahkan kerja mommy.


Si kakak, biasalah, dengan tantrumnya tak sudah..haaha. Ada je yang tak kena, tapi bila ada mainan dia, leka habis main. Ajak mommy main, ok mommy layan. Kadang mommy ajak si kakak Fariza kemas sekali. Takut tinggalkan dia sorang-sorang dengan adiknya. Kang ada dibuatnya kang. Kadang main dengan adik, tunjukkan mainan dia.

Adik Farhanah kerjanya tidur je. Bangun nak susu. Memang mudah kerja mommy. Jadi banyak masa layankan si kakak Fariza. Dia bangun nak susu je. Dia bangun pun dalam pukul 8 ke 9 pagi. Jadi selepas subuh, mommy akan siap-siap kemas rumah, bersihkan dapur dan ruang tamu mana yang patut. Fariza akan terjaga bila dia terdengar sesuatu macam nad terbuat bising, atau dia tersedar, tengok-tengok mommynya takda. Bila dia bangun je, nad layan dia kejap, dalam 15 minit macam tu, akan terus mandikan dia. Takde dah mandi lewat-lewat macam dulu. Sebab tau adiknya Farhanah akan bangun nak susu. Siap kakak, buat sarapan semua, adiknya bangun.

Bagi susu dekat Farhanah, agak-agak dia dah kenyang, tak lama pun, masak air untuk mandikan dia. Sambil tunggu air masak, layan la Fariza dan Farhanah ni. Nak buat macam mana, dua-dua kena adil kasih sayang..hahaha. Kang dua-dua tantrum, mommy pening. Dah mandikan adik, tinggalkan adik kejap dekat tilam, ajak Fariza siram pokok bunga pulak. Selesai, duduk sekejap layan adik dan kakak lagi tengok tv. Nad sambil-sambil online..hehehe.


Dalam pukul 12 tengah ari macam tu, siap-siap barang untuk masak pulak. Adik Farhanah sambung tidur. Nasib baik ada buaian serba alih pemberian kawan mr mafia. Terima kasih bagi buian ni. Buaian untuk Fariza dulu, sekarang adik pulak pakai. Nad mintak mr mafia belikan spring letrik tu. Spring letrik buaian tu harga RM190, nad pilih warna pink. Memang sangat membantu. Adik Farhanah tidur lena sebab terhenjut je buaian tu. Mommy pun senang nak masak.


Pertama kali masak selepas dua bulan bercuti..kihkih..masih ada skill memasak ok. Makanan masih dalam pantang..mak kata suruh lantang lagi..baikla mak..kita dengar cakap mak. Selesai masak, nad mandi dan solat.

Selesai makan, rehat semua layan si kakak dan adik. Adik pun bangun sebab lapar. Pasang tv cerita kartun bagi kakak layan, taknak bagi dia tengok adik tengah menyusu, nanti dia nak susu juga..kihkih..petang tu bila adik dah tidur, hah waktu tu, kakak bolehla susu nak tidur petang juga. Ye semua tidur..hahaha.

Petang masing-masing bangun dalam pukul 5.30 petang ke atau 6 petang, nad akan terus mandikan diaorang. Mommy pun siap-siap mandi nak layan drama melayu tv3 pukul 7 petang..habis cerita, solat lepas tu masak malam. Masak sikit-sikit je, kadang lauk siang ada lagi. Lepas tu layanla tv.



Sekarang tidur awal, pukul 12.30 ke atau 12 malam dah kena tidur. Kalau sebelum ni pukul 1, 2 pagi baru tidur..dah duduk kampung dua bulan, tidur awal, jadinya dah terbiasa tidur awal. Tak boleh dah lewat-lewat.

Hah macam ni la nad uruskan kerja rumah dan anak. Rutin kerja macam biasa, cuma tambah seorang anak dan memasak. Mandikan anak awal sebab dah buat dekat kampung, jadi dah terbiasa. Balik kl terus buat macam dekat kampung. Jadi semua kerja jadi mudah dan senang. Si adik Farhanah pun tak banyaj meragam, kerja tidur je..hehee. Jadi kakak banyak dapat layanan yang lebih. Itupun macam tak cukup bagi dia..haishh pening kita tau.

Yang penting, kerja nad tak kelam kabut. Ok je..hehhee..Jadi tajda masalah mak anak dua ni buat kerja..hehhe.
hai assalammualaikum


Badan Diserang Gegata - Malam semalam nad dah start gatal. Habis semua badan nad garu. Memang dah keluar benjol-benjol kat badan. Nad ingat sebab kusyen atau tilam ada binatang. Cakap dengan mak la " diah gatal badan macam kak ita ni mak"..( sambil tunjuk dekat mak. Sebelum ni kakak pun gatal-gatal badan, ingat serupa macam dia. Pagi tadi, tengok, mak aih, besarnya benjol-benjol ni. Bersambung-sambung jadi besar. Ok, sah, nad dah kena gegata.

Tunjuk kat mak, mak cakap " uish, ko kene biduen ni ( bahasa jawa ) ". Gegata ni banyak bahasa..hahaha. Ada tu kelopak garam. Mak suruh sapu dengan bedak yang berangin. Nad sapu la. Sambung tidur, memang kurang gatalnya. Tadi bangun tidur, kurang benjolnya. Tapi nanti tumbuh balik. Siang tadi lagi, dahla panas, lagi panas badan. Duk tahan dari garu ni. Sebab kalau lagi garu, lagi teruk.

Kena gigit nyamuk ok lagi benjolnya, bila kena gegata, dah la membesar, bersambung-sambung benjolnya, ngeri tengok. Macam kakak dulu pernah kena, dia siap cerita, bengkak sampai ke bibir. Dekat badan ok lagi, kalau dah serang ke muka, adoyaii, taknakla..

Post la dekat facebook. Ramai bagi petua hilangkan gegata ni. Ada cakap,
- buh minyak panas
- lumurkan air garam
- minum air kelapa ( adik dan mak sarankan )
- bubuh bedak berangin ( mak suruh )
- ubat selsema
- ubat econozaine



Jadi nad pun buatla semua..hahaha. Tak tahan gatal sangat. Lepas mandi, lap badan, nad basuh badan dengan air garam. Takyah lap, terus pakai baju.


Lepas tu minum air kelapa. Kakak ada cakap juga, minun air kelapa campur air garam. Nad pun buatla..hahaha.


Nad ada bubuh juga minyak panas. Guna minyak yuyi..buh banyak-banyak..hahahha.


Bubuh bedak dekat badan. Guna bedak amnesia. Bedak ni kan memang untuk gatal-gatal.

Terpaksa buat semua, sebab nak hilangkan gegata ni. Ubat econazaine takda dekat rumah, takleh makan ubat selsema sebab breastfeeding. Buat mana yang boleh, malam ni memang kurang sikit. Tak gatal. Kalau tak gatal je la.

Ada orang cakap, gegata ni ada kene mengena dengan kolesterol atau gula tinggi. Ok, yang ni nad baru tau. Apa yang kaitannya, sebab apa, tak taula. Kata gegata ni pun sebab allergic makanan. Padahal nad sebelum ni pun tak makan seafood  ke apa. Cuma makan ikan dengan ayam je. Entahla...

Dulu kena gegata  masa kecik-kecik, ingat lagi, mak pakaikan bedak satu badan. Ni bila kena dah besar, risau terlebih pulak..huhu.


hai assalammualaikum


Lagu Comel Pipi Merah - Alhamdullah, hari Isnin haritu Siti Nurhaliza telah selamat melahirkan bayi perempuan dengan berat 3.55kg. Semua orang memang tak sabar menanti kelahiran anak Siti Nurhaliza. Yela dah bertahun tokti tunggu untuk mendapatkan cahaya mata, kini anaknya dah pun ada depan mata. Masa Tokti umumkan dia mengandung, ramai peminat teruja juga. Nampak tak, ramai suka Tokti termasuk nad sendiri.

Dengan sifat kelembutan dan kesabaran dia,, dari dulu sampai sekarang, Siti Nurhaliza diminati semua orang. Sampai la bila anaknya dah selamat dilahirkan, orang tak sabar nak tengok muka anaknya. Lepas tu, tak sabar nak tau nama anaknya. 7 hari selepas kelahiran, Datuk Khalid dan Siti Nurhaliza buat majlis akikah dan tahniq umtuk babynya secara live di youtube siti official. Sampai nad pun terjebak nak tengok majlis tu berlangsung..hehehe. Masa tu juga, ramai nak tau nama anak Siti Nurhaliza. Selesai majlis, maka sidang media pun diadakan dan nama anak, Siti pun diberitahu. Sedap namanya, Siti Aafiyah.

Korang pun tau kan, Siti Nurhaliza ada buat lagu untuk anaknya. Tajuk lagu tu Comel Pipi Merah. Nad baru dengar masa majlis akikah tu, sebelum live,buka ig tokti..hahaha. Sebelum ni, tak dengar-dengar, biasalah sibuk dengan anakbeg,nak usha instagram artis tak sempat. Part paling best, masa " Ting ting tang ting tara ting ting tang ting "..suara siti dahla sedap, sampai sekarang terngiang. Ni, tengah taip pun, nad boleh menyanyi tau...hahaha. Sampai mak,adik beradik, anak buah nyanyi lagu ni..hahha.


Lagu ni memang menarik perhatian baby betul ye. Macam berhantu pulak, atau suara nad yang sedap..haahaha. Sebab nama nad pun Siti juga, jadi, mungkin ada kaitan..hahahahahaha..apa kene mengena pun tak tau..kihkih. Korang boleh tengok video nad tu..kihkih. Bebudak tu pandang nad masa nyanyi lagu Siti Nurhaliza ni. Ke, diaorang pelik tengok makciknya, atau diaorang fikir makciknya gila..hahaha. Farhanah sekejap nak nangis, sekali dengar lagu tu senyap..hahaha. Sebenarnya dia nak tidur, ngantuk..hahhaa..


Budak bertiga, geram pulak haishh...
hai assalammualaikum


Happy 125 Anniversary Johnson's

Selamat Ulangtahun Johnson's Yang ke 125 - wah tak sangka Johnson's dah menjangkau ke 125 tahun. Produk Johnsons memang dah dikenali ramai. Produk yang sangat bagus dan mempunyai pelbagai jenis yang telah dikeluarkan. Ada barang mandian, bedak, losyen dan macam-macam lagi.

Nad sendiri pernah menggunakan produk Johnson's untuk diri sendiri. Bila ada anak, Johnson's pun menjadi sebahagian produk yang nad guna sebab ia sangat lembut pada baby. Produk Johnson's ni best, sebab baunya yang wangi dan memang sesuai untuk sesiapa pakai tak kira dari orang dewasa sampai ke besar. Lagi satu, produk dia takkan merosakkan kulit kita malah melembutkan dan memberi ketenangan bila pakai.

Nad sendiri benar-benar percaya Johnson's adalah produk Terbaik untuk Bayi, Terbaik untuk Kita. Kalau kita tengok , ramai generasi ibu telah menggunakan produk Johnson untuk menjaga kulit bayi mereka. Ya, kulit halus seperti bayi selalu menjadi tumpuan inovasi Johnsons. Sebab tu, orang dewasa sendiri pakai Johnsons sebab nak dapat kulit lembut dan halus seperti bayi..hehhe..


Sehingga 2018, 125 tahun Johnson memberikan penjagaan untuk bayi dan kita yang lebih tua ni. Nad sendiri teruja sebab dapat join sekali dalam menyambut ulangtahun Johnsons yang ke 125 tahun. Banyaknya produk yang nad dapat daripada Johnson's siap dengan belon lagi. Cantik sangat. Sayang nak buka rasanya..hehehe. Harijadi pun tak pernah dapat macam ni..hehhe. Belon tu siap ada nama kita tau..huhu..Oh belon, janganla kau kempis..hahaha.


Produk Johnson's tu untuk anak-anak, Fariza dan Farhanah. Tapi mommy nak pakai pun boleh kan..hehee. Tahniah Johnson's sebab dah 125 tahun bersama kami. Semoga terus maju dan berjaya dan mengeluarkan banyak lagi produk yang bagus untuk bayi dan kita semua.



Salah satu barang, memang untuk mommy ialah tin vintage tu..haaha. Anak-anak tak boleh usik ye. Comel kan tin vintage ni, siap ada nama kita lagi. Tin vintage ni limited edition tau, korang nak tak!!!..korang pun boleh dapat juga. Mudah je caranya..

Korang join contest Johnsons sempena menyambut anniversary mereka yang ke 125. Mudah je..
- Ambil gambar dan share gambar korang ( or your family member ) bersama produk Johnsons.
- Jangan lupa short caption dan hastag @johnsonsbabymy dan hastag #johnsons125years ..

Nak tau lebih lanjut boleh layari instagram @johnsonsbabymy atau ke facebook www.facebook.com/johnsonsbabyMy..

tin ni limited edition..boleh cuba you alls..

#Johnsons #Johnsonsbabymy #Johnsons125years #kbba9
#ceriterasigadisbiru #miszrockersblogspot  #bloggermalaysia #blogger #vsco #mediainfluencer #modelbaby #babycute #parenting #parentingblogger


hai assalammualaikum

Sumber gambar mstar

Hospital Shah Alam Seksyen 7

Bersalin Anak Kedua Di Hospital Shah Alam - Nad tak tau pun kewujudan Hospital Shah Alamni, almaklumla, duduk lama dekat KL, sampai tak tau ada hospital baru dibuka..hohoo. Ni pun kakak yang cakap, pasal Hospital Shah Alam sebab adik ipar dia bersalin dekat hospital ni. Kakak cakap suami boleh masuk masa isteri bertarung nyawa nak melahirkan anak. Biasalah, suami perlulah sokong isteri, perlu bantu isteri, tapi nad tak dapat pun, sebab mr mafia entah ke mana masa tu. Ok abaikan, yang penting nad dah selamat melahirkan baby girl.

Sebelum ni, nad bersalin dekat Hospital Klang. Memang jauh sikit dari rumah, tapi Hospital Shah Alam Seksyen 7 ni dekat sikit.

Hospital baru kan,mungkin ada katil tak cukup, kelam kabut sikit, tapi semua berjalan dengan lancar masa nad. Nad datang pun main terjah je masa dah sakit. Alhamdulillah, nak dikatakan ramai orang, biasalah, tapi ada je katil kosong.

Keadaan Wad Bersalin.

Dah namanya hospital baru, mestila cantik, bersih dan selesa. Katil nad dapat pun ok je. Yang paling penting kipas berfungsi dengan baik..hehehe. Sebab kipas dekat hospital klang dah tak kuat, yela hospital lama kan. Kalau kipas tak sejuk,memang panas ler. Kipas ni betul-betul bawah katil nad. Sentiasa sejuk dan beranginla.

Keadaan wad

Orang akan bersihkan kipas ikut masa sesuai. Bersihkan lantai, bilik air, semua tempatla setiap hari.

Katil nad, jug hitam dan putih untuk air pnas dan suam

Air panas dan suam pun disediakan dalam jug dekat setiap meja. Setiap pagi, nurse akan hantarkan. Memang mudah la. Tak perlu pergi jalan anbil air panas. Tapi kalau dah habis air dalam jug kena juga pergi ambil sendiri. Tapi nad tak pernah habis pun..

Tempat mandi pulak, senang, dekat dengan tilam. Tapi tak pasti, setiap tempat ade shower dekat macam ni. Nad takde cek pun setiap katil. Setiap tempat ade 5 katil. Shower dan bilik air satu la. Jadi kena gilir-gilir mandi atau buang air. Senang untuk mak bersalin ni, tak perlu pergi bilik air jauh-jauh dengan sakitnya. Lagi satu, shower dia jenis panas sejuk. Hah!!, bestla, sebab mandi air panas-panas kan. Takdela guna air sejuk je. Memang kerap mandi nad dekat situ. Dah selesa kan.

Makanan disediakan

Lepas tu bestnya, pagi, tengahari, petang dan lewat petang disediakan makanan. Nad memang tak boleh tak makanla, sebab nak tenaga dan susukan anak. Makanan disediakan macam orang berpantang. Tapi tawar la sikit..itu biasa. Macam pagi dan petang disediakan kuih dan paket air ni.

Ruang menunggu atau istirehat

Disediakan tv, supaya pengunjung tak bosan

Tempat menunggu, katil nad dekat situ je

Kat wad ni ada satu tempat menunggu, siap ada tv. Tv ni dekat depan sekali pintu masuk. Nasib baik nad dapat katil 1, jadi dekatla dengan tv. Dapatla tengok cerita #kekasihpaksarela sekali..hahaha..Tu pun anak tengah tidur.

Itu je la nad rasa selesa dekat Hospital Shah Alam ni. Nurse dan doktor pun semua ok je. Tapi ikut orang la kan, kadang kata ada tak best. Tapi bagi nad ok je.
hai assalammualaikum


Macam-macam Ragam Abang Penghantar Barang - Setiap hari memnag tertunggu barang dari pos laju, Gdex, Skynet, yela kot barang yang nad beli atau barang untuk review. Selama duduk bandar ni memnag takda masalah dengan abang-abang penghanar barang ni, barang sampai ok je depan rumah. Melainkan, nad takda dekat rumah, diaorang akan bagi surat cinta dekat peti surat. Jadi kita tau, ada barang untuk kita. Selalunya kalau dekat kampung baru susah sikit diaorang nak cari rumah, yela kampung pendalaman.

Nad ada juga terbaca kawan-kawan punya, ada masalah dengan Pos Laju la, Gdexla, Abx, eh macam-macam la penghantar yang hantar ni. Ada yang campak barangla, tak bagitau ada barangla, ada taknak hantar la, uishh macam-macam nad dengar. Memang tak patutla, penghantar barang ni buat macam ni dekat barang yang dihantar. Diaorang dah bekerja hantar barang, kenala amanah hantar sampai kepada tuannya. memang banyak barang nak kena hantar, nak cepat tapi tanggungjawab terhadap barang kepada tuannya kena ambil berat. Barang yang diposlan pun kena la letak dan hantar dengan berhati-hati. Contoh macam  dia dah tulis fragile, tak bolehla main campak je. Kesian dekat tuannya yang dapat nanti. Sentiasa menantikan barang yang ditunggu, alih-alih, dapat rupa dah hancur.


Macam nad, baru dua kali terjadi, tapi takdela teruk mana. Masih la gi diaorang baik hati bagitau barang dah hantar dan tolong nak hantarkan barang semula. Kes pertama, waktu tu nad takde dekat rumah. Kalau sebelum ni, Pos Laju hantar barang, bila takda orang dekat rumah, dia akan letak surat bagitau ada barang, jadi terpulang kita nak ambil atau hantar semula. Tapi kali ni, diaorang hantar message je weii, pulak tu suruh collect dekat pos laju punya tempat..Ok memang ok, tapi disuruh ambil sendiri. Nasib la hati kita ni masih baik hati, tempat pos laju tu takdela jauh sangat dari rumah. Mungkin dia message taknak kita telefon suruh hantar semula kot..hoho..Message seperti dalam gamabr di atas..sabar jela. Tapi nasib baik dia bagitau ada barang dari dia senyap je..

Kes kedua pulak, baru je terjadi. Haritu pekerja Gdex call, cakap ada barang dekat Gdex. Pekerja telefon tu perempuan. Dia sebut nama. Ok betul. Lepas tu dia cakap " orang yang hantar barang cakap awak taknak terima barang "..uishh..terkejut nad sekejap. Tak pernah-pernah nad taknak terima barang yang dihantar. Yela nad kan blogger, kadang ada barang yang dihantar secara mengejut dan kita tak tau. Nad ni setiap hari menunggu penghantar barang ni datang rumah, tengok barang apa nad dapat. Kot barang nad beli juga ke kan. Lepas tu dia bagitau alamat, yup alamat tu memang alamat rumah nad. Semuanya betul. Boleh dia cakap nad taknak terima..gila apa.Pekerja yang call tu dah gelak.

Rasanya, sebelum, nad memang tak nampak lori Gdex lalu depan rumah. Memang sepanjang haritu nad dekat rumah, takde keluar pun. Pastu nad cakap dari siapa. Dia bagitau company. Ok nakd tau company tu. Nasib baik pekerja tu cakap esoknya dia akan hantar semula. Esoknya dapat la barang tu.

Itulah kisah ku dengan abang penghantar barang ni..adoyaii..macam-macam hal. Kes nad ni takdela teruk sangat, ada lagi teruk dari nad. Huishh..kerja lah dengan penuh tanggungjawab dan amanah ye.
hai assalammualaikum

Jom Menyimpan dan ayar Hutan PTPTN

Menyimpan Dan Membayar Secara Konsisten - Azam tahun ni, nad nak menyimpan dan bayar hutang secara konsisten. Sebelum ni, asyik rongak je nak menyimpan dan bayar hutang..huhuh. Setiap akhir bulan, nad akan buat semua ni. Bermula tadi, dan seterusnya. Harap murah rezeki nad sampai bila-bila dan dapat kekalkan momentum ni semua.

Semalam, lepas check up, memang dah ajak dengan mr mafia, nak pergi simpan duit, nak pergi bayar hutang. Jadi set masa macam tu. Nasib baik check up siap cepat tadi. Dapatla buat semua ni. Ada tiga tempat nad pergi, pertama maybank sebab nak tanya pasal asb, nak buat myasb,sekali simpan duit, lepas tu pergi tabung haji, simpan duit, kemaskini sekali akaun tabung haji nad dan last pergi PTPTN, bayar hutang. Sekali tanya macam mana nak transfer online duit untuk ketiga-tiga tempat ni. Biar senang, lepas ni transfer je tak perlu pergi kaunter.

Tadi pergi Maybank, agen asb, nak buat myasb. Tak lama mana pun, cuma isi borang, dipanggil nombor dah selesai. Nak aktifkan myasb, cuma buka online dan tekan www.myasb.com. Buatla ikut arahan tu, kalau tak tau, ada je orang lain dah buat, boleh ikut..hehee. Yang penting nombor telefon.

Pergi Tabung Haji, sebab nad ada buku akaun tabung haji yang nad dapat masa isi dekat tempat study dulu. Tak pernah lagi simpan dekat Tabung Haji. Nad pun tak ingat bila nad isi borang masa belajar dulu, kata kawan memang ada isi. Kira untungla, sebab mak cakap nak buka akaun Tabung Haji kena ada berapa ntah, tapi isi dalam akaun nad ada RM2.00..hehee. Buku akaun Tabung Haji pun dihantar guna pos dekat rumah lepas habis belajar. Baru sekarang nad nak menyimpan dekat Tabung Haji..ahhaa. Dasyat betul nad ni kan.

Tadi pergi Tabung Haji pun, sebenarnya nak buat buku akaun untuk Fariza juga. Dah siap-siap isi borang, rupanya kena bawak surat beranak dia. Aduh, nad terlupa nak bawak pulak. Dah kena datang hari lain nak buka buku akaun Tabung Haji anak..huhu. Nak buka buku akaun untuk anak kena bawak surat beranak dengan mykid dia. Dekat tabung Haji Kl Sentral nad pergi, ada cafe, ingat nak minum sekali mr mafia dah call..huhu.

Lepas selesai dekat Tabung Haji, pergi ke PTPTN pulak.Macam biasalah, nak bayar hutang. Lepas tu tanya sekali macam mana nak buat bayaran balik guna transfer online tanpa cas. Dia cakap guna JOMpay, semuanya ada dalam website PTPTN. Pemindahan katanya ambil masa 3 hari macam tu. Jadi lepas transfer tu, kena la screenshot pembuktian kita dah bayar. Tanya juga pasal SSPN nad dulu pernah buat. Nama bawah ayah pulak. Nad kena bawak ayah ke PTPTN, kalau nak tutup SSPN nad. Memang nak tutup pun sebab nad tak menyimpan pun dalam tu. Terbiar je. Buat pun sebab sebelum ni syarat kena ada SSPN. Duit gaji kerja kilang dulu tu dalam tu..hahaa. Nak ambil duit tu.

Lepas ni buat satu-satu dulu. Konsisten tu penting..huhu..harap boleh la..
hai assalammualaikun

Jajan Butang legend - Kalau dulu, kita kecik-kecik, selalu beli jajan macam dindong, dalam ada mainan, tora, gula-gula susu yang boleh dimakan plastiknya, eh banyak la lagi. Dulu kita habiskan duit dengan belanja jajan ni semuala. Tunggu bas sekolah, pergi kedai dulu beli jajan.

Sekarang, orang jual jajan depan sekolah pelik-pelik weii. Kadang anak buah bawak balik, apa ntah jajan yang dibelinya. Macam tak best je, macam ntahla..Macam merbahaya pun iya juga..haha..


Walaupun dah bertahun, jajan legend ni masih ada lagi, tapi tak semua ada. Macam jajan butang ni, nad beli dekat Tesco. Jajan butang, atasnya manis gula. Panggil jajan butang sebab dia bentuk butang..hehe..kiut je. Mula beli mr mafia la, sebab Fariza suka makan manis dia tu..Sana macam kita dulu, makan jajan butang ni, akan makan manis dulu, baru makan bawah dia..hehe..


Tengok dia tu, belek-belek sebelum makan.
hai assalammualaikum

Digi Pospaid Banyak Kelebihannya

Tukar Digi Prepaid Ke Digi Pospaid - Memandangkan dah nak balik kampung dengan jangka masa yang lama,nak berpantang di kampung, jadi nad terfikir untuk tukar nombor Digi nad daripada prepaid ke pospaid. Dah lama nad guna nombor Digi ni, sebab mengapa, boleh baca dekat SINI. Dalam banyak-banyak nombor, dekat kampung hanya boleh terima Maxis dan Digi. Tapi nad tengok Digi lagi banyak kelebihannya. Kalau sebelum ni guna prepaid, asyik topup je, lepas tu data asyik nak habis je, lepas tu topup lagi, macam tak berbaloi. Jadinya, nad tukar kepada pospaid.

Nad tukar ke Digi pospaid sebab memikirkan nanti nak guna banyak data. Yela, nad banyak gunakan media sosial, nak update blog lagi. Nak upload gambar lagi. Memang banyak la nak guna data. Belum call sana sini lagi. Dekat kampung nad tak ada wifi. Jadi bergantung kepada data nombor kita. Lagi berjauhan dengan suami nanti, nak telefon lagi, nak buat video call lagi. Nampak tak, nak guna banyak data. Taknak membazir duit asyik nak topup je. Pernah sebelum ni guna prepaid, nad topup RM50, ambil data RM30 untuk 2 gb kot, eh ke berapa, lupa dah, tak sampai setengah bulan dah tinggal sikit kuota..ayoyo..internet pun jadi slow je. Stress oo..nak taknak kena cari jalan, dan pilih untuk tukar ke Digi pospaid.


Apa lagi, ajak mr mafia pergi ke Digi center. Terus cakap nak tukar nombor Digi nad, dari prepaid ke pospaid. Senang je, dia akan tunjukla, mana plan korang nak, bayar, bagi IC, tunggu massage dekat phone korang bagi, dah settle. Tak lama pun. Yang lamanya sebab fikir nak ambil plan mana..hahaa. Mula-mula ingat nak ambil paling murah, RM38, cuma 2gb, tapi fikir balik, kat kampung oii, jadinya nad ambil RM58 untuk 10gb. Lepas tu ada free 5gb pada hari minggu dan unlimited calls. Okla, sebab lama kot duduk kampung, setiap hari nak kene on data. Boleh la berkongsi dengan nombor telefon nad satu lagi kot yang tu nanti habis data..hahaa.

Memandangkan mr mafia pun pakai nombor digi, jadinya nak call dengan dia pun senang. Lagipun hari minggu la banyak pakai kuotanya. Nak buat kerja blog lagi..huhu. Nak kongsi dengan korang nanti masa nad pantang ke, kannn..hehee. Sebelum balik kampung kene fikir ni semua..hahaa. Telefon kan benda yang penting untuk kita semua. Takde telefon rasa lain kau.

Lepas tu, download apps Digi, nanti ada la dapat voucher ke apa kan. Yang part ni memang nad baru tau, almaklumla, baru pertama kali guna pospaid, selama ni prepaid je. Kalau pospaid bayar sebulan sekali, lepas tu kalau nak tukar plan, boleh je tukar..lega la sikit..nanti dah habis pantang, nak balik bandar bolehla tukar plan yang RM38 tu, sebab dekat bandar ada wifi..hehee.