hai assalammualaikum

Air Sirap Buatan Sendiri - Semalam adik ipar bawak balik banyak gula. Jadi mak pun buat air sirap manis tu dengan gunakan lebihan gula yang ada. Nak mudah sebenarnya guna sahaja air kordial, tapi biasalah, kadang orang tua ni suka buat sendiri. Sebab yang buat sendiri ni rasanya lagi sedap.


Sebenarnya dah lama mak buat air sirap ni. Dari nad sekolah lagi. Mudah je buatnya..bahan-bahan pun mudah didapati. Hanya empat bahan sahaja iaitu
- kayu manis
- daun pandan
- gula
- pewarna

Semua bahan ni dicampur, lepastu biarkan mendidih. Dah mengelegak, dah nampak puas hati, tutupla api tu. Wangi air sirap ni sebab ada daun pandan.


Tengokla merah dia, merah tak pekat tapi rasanya manis. Jadi jangan bubuh banyak-banyak. Sedapnya dengan cuaca panas macam ni minum air sirap sejuk..sayangnya takda air batu, kalau ad lagila best.
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

3 comments so far,Add yours