hai assalammualiakum,

#SunwayForGood Program Cheer Deepavali Menceriakan 900 Pelajar Kurang Berkemampuan di Lost Word of Tambun - Baru-baru ini, Sunway Group melancarkan program #SunwayForGood Cheer Deepavali untuk memberi keceriaan  kepada 900 anak sekolah Perak yang kurang berkemampuan di Lost World of Tambun.

Selalunya, dalam perayaan, ramai yang meraikan festival ini dengan penuh kegembiraan, makanan yang sedap dan berkumpul ahli keluarga. Namun suasana ini kadangkala tidak dirasai oleh masyarakat yang kurang berkemampuan terutama yang ada di masyarakat B40. Oleh sebab tu, Sunway group membuat program ini supaya dapat memberikan senyuman kepada mereka yang memerlukan.



#SunwayForGood Program Cheer Deepavali Menceriakan 900 Pelajar Kurang Berkemampuan di Lost Word of Tambun

Selain membawa senyuman kepada masyarakat, program ini juga bertujuan memastikan masa depan anak-anak kurang berkemampuan ini melalui pendidikan. Program The #sunwayforgood Deepavali Cheer termasuk lawatan sambil belajar di Lost World of Tambun; pengedaran bekalan sekolah; menaik taraf perpustakaan sekolah; dan induksi program Bantuan Literasi ICT.





Program Lawatan Sambil Belajar di Lost Worl Of Tambun
Program ini telah dilancarkan pada 13 Oktober di mana 160 kanak-kanak dari pelbagai sekolah termasuk SJK (T) Klebang, SJK (T) Ladang Chemor, SJK (T) Kg Simee, dan SJK (T) Ladang Strathisla membuat lawatan sambil belajar di Lost World Of Tambun dengan mempelajari tentang pelbagai haiwan di dalam zoo serta bagaimana untuk membina terratium.

Kemudian, sesi diteruskan di Lost World Hotel dan pelajar turut menikmati hidangan tengah hari yang lazat. Semasa majlis makan tengah hari, para pelajar menerima bekalan sekolah termasuk beg sekolah, alat tulis, air dan bekas makanan, multivitamin, ubat gigi, sabun cuci mulut dan sabun mesra alam oleh Sunway Hotels & Resorts dari Wong Wan Wooi dan YB Sivanesan Achalingam.



Program #sunwayforgood Deepavali Cheer yang disokong oleh Pejabat Ahli EXCO Perak, Jabatan Pelajaran Perak, dan Friends of Mankind direka sebagai tindak balas segera terhadap kajian yang menunjukkan terdapat penurunan kadar keciciran dari 0.35% pada 2016 kepada 0.29% dalam 2017. Melihat kepada kajian ini, kadar keciciran tertinggi terdiri daripada kanak-kanak dari kumpulan B40 kerana ketidakupayaan ibu bapa mereka untuk membiayai perbelanjaan sekolah.

Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Hal Ehwal Pengguna, Integrasi Nasional dan Sumber Manusia Perak dan Ahli Dewan Undangan Negeri Sungkai YB Sivanesan Achalingam yang hadir pada majlis itu memuji inisiatif Sunway Group sebagai salah satu yang menyokong tumpuan Kerajaan Perak untuk menaikkan isi rumah B40.

"Kerajaan Perak telah mengambil beberapa langkah positif seperti pengenalan kad cat Kad Perihatin Perak, pengembangan projek pertanian masyarakat, rebat bil elektrik, air percuma dan sesi latihan untuk usahawan kecil dan sederhana untuk membantu kumpulan B40 mengurangkan beban mereka . Inisiatif Kumpulan Sunway sangat penting kerana ia membantu anak-anak dan keluarga mereka memecahkan kitaran kemiskinan melalui memastikan kanak-kanak menerima pendidikan yang mereka layak. "


Pengarah Eksekutif Sunway City Ipoh, Wong Wan Wooi berkata bahawa keseluruhan inisiatif itu sejajar dengan komitmen Sunway Group untuk Matlamat Pembangunan Mampan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, yang bertujuan untuk pembangunan mampan dan saksama tanpa meninggalkan sesiapa pun di belakangnya.

"Pengasas dan pengerusi kami, Tan Sri Dr Jeffrey Cheah percaya bahawa pendidikan menawarkan laluan terbaik daripada kemiskinan. Kami berharap dengan menjangkau 900 pelajar utama dari kumpulan B40 dan menyediakan mereka dengan keperluan sekolah, para pelajar akan bermotivasi untuk meneruskan pendidikan untuk masa depan yang lebih cerah. Inisiatif #sunwayforgood kami telah mencapai sehingga 40,000 penerima, dan kami berharap dapat menjangkau 50,000 penerima pada penghujung tahun ini. "

Inisiatif Kembali ke Sekolah
Kumpulan Sunway akan meneruskan program #sunwayforgood Deepavali Cheer dengan pengedaran bekalan sekolah pada 14 Oktober kepada 740 pelajar lain di SJK (T) Klebang, SJK (T) Ladang Chemor dan SJK (T) Kg Simee.


Pembekalan adalah sama dengan yang diberikan hari sebelumnya. Ia termasuk beg sekolah, peralatan tulis, kontena air dan makanan, multivitamin, pasta gigi, sabun pencuci mulut dan sabun bertekanan mesra alam sekitar dari inisiatif lestari Soapful oleh Sunway Hotels & Resorts.

Soapful adalah inisiatif lestari Sunway Hotels & Resorts yang menumbuhkan bar suntikan yang digunakan dari hotelnya. Bar sabun yang dikitar semula kemudiannya diagihkan kepada benefisiari terpilih untuk kegunaan peribadi mereka dan juga dijual sebagai sebahagian daripada program perusahaan sosial mereka di jualan amal, pasaran komuniti dan platform sosial yang lain. Projek yang dilancarkan secara rasmi pada 5 Disember 2018 adalah kerjasama dengan pelbagai rakan kongsi projek - Ecolab Sdn Bhd, Kinder Soaps Sdn Bhd dan Komuniti Belia Selangor (SAY).


R.E.A.D. Program
Kumpulan Sunway akan memulakan program Sunway R.E.A.D (Reading Increases Aspiration and Drive) di mana perpustakaan sekolah SJK (T) Klebang akan diubah suai. Selain daripada kerja-kerja membaik pulih, Sunway Group juga berusaha untuk melengkapkan perpustakaan dengan buku-buku yang diperlukan untuk tujuan pendidikan.

Kumpulan Sunway melancarkan kempen sumbangan buku mereka bulan lalu dengan Friends of Mankind. Buku-buku ini dikumpulkan di premis Sunway terpilih di seluruh negara dan buku-buku akan diberikan kepada perpustakaan sekolah.

Program Bantuan Literasi ICT
 #sunwayforgood membuat inisiatif jangka panjang untuk menjadikan pendidikan dapat diakses oleh pelajar yang layak di negara ini. Dimulakan dengan program Bantuan Literasi ICT pada tahun 2020. Program ini akan memberi tumpuan kepada pembelajaran digital, di mana para pelajar diajar asas-asas teknologi maklumat dan kemahiran pengaturcaraan.

Video Deepavali
Bagi memeriahkan lagi perayaan Deepavali, Sunway Group menayangkan video Deepavali yang menunjukan masyarakat berbilang kaum. Video ini memaparkan kepentingan perpaduan di kalangan rakyat Malaysia, dan bagaimana kita dapat menghargai dan merangkul keunikan dan perbezaan budaya kita.

Oh ada contest sedang dijalankan. Korang berluang untuk memenangi paket Deepavali dengan menonton video dan menjawab soalan dalam pautan di bawah: https://www.facebook.com/166738750044444/posts/2772232512828375/

Tahniah kepada pihak Sunway yang menjalankan program ini. Supaya program ini berterusan dan membantu mereka yang kurang berkemampuan.

Untuk keterangan lanjut, sila layari
Website : www.sunway.com.my
FB :  Sunway Group
IG : www.instagram.com/sunwaygroupofficial
SHARE 4 comments

Add your comment

  1. Seronok kanak2 tu kan. Bagus ada program mcm ni utk mereka yg kurang berkempuan.

    ReplyDelete
  2. Bagus kerja amal sebegini. Anak² pon gembira

    ReplyDelete
  3. Best dan pastinya kanak2 tu happy bila dapat peluang meerasai buat aktiviti sebegitu kan.. Semoga program begini diteruskan lagi

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2