hai assalammualaikum..

Kegunaan Tripod Dalam Mengambil Gambar - ni salah satu benda yang perlu ada untuk menjadi photographer..iaitu TRIPOD..

kau abaikan orang tu erk..hahaa..tengok tripod je..haha..nak gambar tripod sahaja die pun lupe gmbar tu katne..haishh..

Dalam fotografi, TRIPOD digunakan untuk menstabilkan dan meningkatkan kamera, satu unit flash, atau lain-lain peralatan fotografi. Semua TRIPOD fotografi mempunyai tiga kaki dan kepala pelekap untuk meletakkan kamera. Ketua pelekap biasanya termasuk thumbscrew pada kamera, serta mekanisme yang mampu untuk memutar dan menyenegtkan kamera apabila ia dipasang pada tripod. TRIPOD biasanya diperbuat daripada aluminium, gentian karbon, keluli kayu, atau plastik.

TRIPOD digunakan dalam fotografi untuk mengelakkan pergerakan kamera dan memberikan kestabilan. TRIPOD perlu apabila pendedahan kelajuan perlahan sedang dibuat, atau apabila lense digunakan, sebagai sebarang pergerakan kamera manakala shutter terbuka akan menghasilkan imej yang kabur. Dalam nada yang sama, mereka mengurangkan goncang kamera, dan dengan itu memainkan peranan penting dalam mencapai ketajaman maksimum. TRIPOD juga membantu dalam mencapai rangka tepat imej, atau apabila lebih daripada satu imej sedang dibuat adegan yang sama, contohnya apabila bracketing pendedahan. Penggunaan TRIPOD juga boleh membenarkan untuk pendekatan yang lebih bijaksana untuk fotografi.  Penggunaan TRIPOD dalam filem / video, memberikan kestabilan ketinggian yang dikehendaki. 

ok paham dah ape itu TRIPOD..hah benda tu la yang jejaka mafia nad guna bila kami keluar berdating..hhahaa..yela dating taknak ada orang ganggu..so bawakla TRIPOD ni..kalau jejaka mafia nak ambil gambar..kelebihannya TRIPOD ni leh ambil gambar kami berdua..hehhee...tak payah susahkan orang suruh ambil kan..dah keje jejaka mafia photographer..mesti wajib TRIPOD ni..nak tengok gambar ambil gune TRIPOD..

TAMAN CAHAYA SHAH ALAM
PUTRAJAYA

ICITY
yang penting kene pndai setting...orang2 yang tengok tu xleh dihalau..dah die kje situ..so korang akn jadi tumpuan..hahahaha...sebabnyer TRIPOD yang amik gmbar korang...
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

15 comments so far,Add yours

  1. Firda aa tripod tp jrg guna...lps ni nk guna...
    Besh dpt amik gambar together kan..

    ReplyDelete
  2. mahal tak tripod tu..
    brp rm ya?

    ReplyDelete
  3. deno takde pun... kamera je ade... bestnya kalaua da jgk mende tu kan.. :)

    ReplyDelete
  4. bestnyaa ada tripodddd :)
    senang nak amek gambar kannnnnn

    ReplyDelete
  5. memg mudah dgn tripod kalau nak pegi bercuti mesti bawak tripod

    ReplyDelete
  6. am already got my tripod for my dslr.. tapi ena xsuka sgt bawa.. huu berat ooo....

    ReplyDelete
  7. syok kalau bwak berjalan kan, xde la sorng xmsuk dlm gmbr sbb kena amik gmbr hehe.

    ReplyDelete
  8. Wow is very beautiful your blog, congratulations. Kisses from Spain.

    http://redecoratelg.blogspot.com.es/

    ReplyDelete
  9. dulu masa belajar sains tripod stand banyak guna dlm nak buat eksperimen..:-)

    ReplyDelete
  10. kemana saja tripod menemani ye.......he3
    remy punya besar.... susah nak bawa.....

    ReplyDelete
  11. yang aku tau, guna tripod untuk bagi video tak getar.. tu je... huu

    ReplyDelete
  12. tak pernah guna tripod pun :D

    ReplyDelete