hai assalammualaikum

Teknik Tepuk Atau Percussion Bantu Masalah Kahak Bayi - Ingatkan bila baby masih kecik, takdelah penyakit yang akan kene, rupanya baby lagi mudah kene jangkitan. Penyakit seperti hingus dan kahak, penyakit yang paling kita risau yela kalau tak hilang boleh jadi batuk pastu demam.

Selsema ok lagi sebab dia meleleh je, cuma sukar nak bernafas, tapi kahak..nak keluar macam mana kan. Si kecik pun belum pandai lagi nak buang kahak dan henbus hingus. Sebab tu masa baby fariza selsema dan berkahak nad sanggup sedut walaupun tak reti..hahaha..jijik tolak tepi..demi anak weii..keluar sikit pun alhamdulillah..tapi tak kega jugak. Tapi bagusnya baby fariza tetap tidur lena.


Teknik Tepuk Atau Percussion Bantu Masalah Kahak Bayi 


Selalu jugak nad google pasal baby selsema dan berkahak ni. Memang macam-macam cara dan teknik untuk buang hingus dan kahak antaranya steam berwap tu, alatan berhingus dan teknik tepukan. Teknik macam ni lagi jimat sebab tak perlu guna duit. Tak perlu susah-susah pergi klinik.

Tapi masa baby fariza selsema dan ada kahak, nad just letak minyak batook ori dan buat tepukan percussion. Nak buat steam takut, sebab baby fariza kecik lagi..huhuhuhu..sudahla panas..kang nad tercuai, jadi lain kang. Sebelum nad buat teknik tepukan, nad pastikan baby fariza tidak menyusu, sejam atau setengah jam untuk elakkan muntah.

Apa itu Teknik Percussion


Teknik tepukan atau percussion ini adalah untuk melonggarkan kahak di dalam paru-paru. Digunakan untuk membantu bayi mengeluarkan kahak dari saluran pernafasannya. Teknik ini adalah kaedah perlahan-lahan memukul bahagian belakang atau sisi badan bayi untuk merangsang pernafasan dan membantu kahak bergerak keluar.


Setelah 15 minit, biasanya bayi akan batuk dan bersin dan sekaligus mengeluarkan kahak.




Cara tepukan percussion:

1) Pastikan bayi dalam keadaan meniarap dan diletakkan bantal di bawah perut.
2) Condongkan sedikit posisi bantal dengan kedudukan kepala bayi ke bawah dan kaki di atas, pastikan kaki lurus.
3) Ibu atau bapa ( yang buat teknik ni) perlu bentukkan tapak tangan seakan mangkuk dan gunakan kekuatan dari pergelangan tangan utuk menepuk perlahan dibelkang bayi.
4) Tepuk selama lebih kurang 15 minit dan beralih ke kiri dan kanan tubuh bayi.
5) buat depan dan belakang

Cara buang kahak dan hingus

1) Mandikan baby dengan air suam ( anak kecil yang belum mencecah 2 tahun)
2) Keluarkan kahak selepas mandi air suam sebab mudah kerana kahak dan hingus cair waktu itu.
- sedut cara manual ( guna mulut
- sedut dengan penyedut hingus.
3) wapkan bayi. Caranya masukkan air panas yang masih mengeluarkan wap dengan satu bekas yang lebar. Titiskan minyak telon, bawang putih dibakar di dalam air panas. Terlangkupkan bayi dan muka menghadap ke bawah dekat dengan wap air. Hati-hati kerana panas. Boleh rujuk di blog SINI.
4) Teknik tepuk atau percussion iaitu tepuk belakang kiri dan kanan dan hadapan kiri dan kanan. Tapak tangan perlu berbentuk mangkuk.
5) Petua orang tua, ambil kunyit basah sebesar ibu jari, asah hujungnya di lesung sehingga keluar air kunyit. Lepas tu sapu dekat batang hidung anak
6) Sapu minyak telon ke badan, belakang, tapak kaki dan kepala bayi.

Semoga anak kita sihat selalu.
SHARE 3 comments

Add your comment

  1. susah hati bila anak berkahak... mudah muntah bila bagi susu dan anak pun tidak berapa selesa untuk tidur dan bernafas.

    ReplyDelete
  2. Link la blog i. hehe http://shehanzstudio.com/2011/10/anak-anak-flu-batuk-ada-bagusnya.html/

    ReplyDelete
  3. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2