hai assalammualaikum


Duit Boleh Beranak Ke?? - Anak buah nad si nasrul,  balik sekolah terus cakap dengan anak buah nad lagi sorang si mamat " mamat duit boleh beranak ke??".. mamat pun cakap " mana boleh".. terus si nasrul cakap dengan abangnya " hah!! Tak boleh"..

Nad yang tengah buai fariza, dengar perbualan diaorang terus nyampuk " duit boleh beranak la".. mungkin diaorang tak paham apa maksud " duit boleh beranak ".. dulu nad pun macam tu..dok pikir macam mana tu..beranak macam manusia ke..??.. haha

Itu istilah orang tua bagi..sebenarnya " duit boleh beranak tu duit bertambah "..kalau simpan dalam bank, nanti bertambahla kalau tak dikeluarkan..zaman sekarang kene menyimpan..dengan harga barang naik, semua naik dah..tengok ekonomi pun macam dah tak stabil..jadi menyimpanla..

Ajar anak menyimpan dari kecik. Macam anak buah ni, duit belanja sekolah mana ada lebih terus masuk tabung. Kalau lah dulu nad jenis menyimpan, mesti sekarang dah banyak duit..huhuhu..macam orang tua kita la..ada je duit diaorang kan. Bukan beratus mesti dah beribu-riban. Sebab sikap diaorang yang suka menyimpan dan tak boros. Kita ni, asal ada je duit, nak beli itu ini. Macam mana duit nak beranak. Duit mandul adela..hahahha. 


Kita ingat zaman 20xx kereta, moto boleh terbang, tapi duit yang terbang..hahah..Jadi tanamkan diri untuk menyimpan duit dan berjimat cermat. 
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

5 comments so far,Add yours

  1. TAKPE :) TERUSKAN USAHA..YAKIN DGN ALLAH

    ReplyDelete
  2. setiap kali maen ke sini mata terasa segar dengan warna birunya, apalagijika suguhannya tentang sebuah motivasi untuk tetap bersemangat dalam berusaha..mantap

    ReplyDelete
  3. bolehhh boleh terbanggg terbang kemana ntah sampai tak balik balik. hahaa

    ReplyDelete
  4. Wah biru... Cantik..

    Slm perkenalan dr kak eila
    Jmput singgah ye

    byummufayyadh.blogspot

    ReplyDelete
  5. Lepas ni kena lebih usaha untuk tanam duit..hahaah

    ReplyDelete