TIPS PENJAGAAN SIMPLE UNTUK KULIT WAJAH SIHAT

in , by Nadia Johari, 15:43:00
hai assalammualaikum

Tips Penjagaan Simple Untuk Wajah - Sejak nad dah jadi mommy ni, rutin harian semakin bertambah. Dengan hal rumah, hal anak dan blog kesayangan ni. Walaupun nad sibuk dengan segala hal, tapi penampilan diri dan penjagaan wajah nad amat titiberatkan. Sebelum ni, masa berpantang memang tak sempat buat semua tu, sampai wajah jadi kusam. Tapi dengan adanya penjagaan simple ni mudahla, kulit nad mesti sentiasa segar dan berseri.

Tidak ada istilah terlewat atau awal untuk mengambil penjagaan yang lebih baik pada kulit kita. Ni nad share penjagaan simple untuk mendapatkan kulit yang sihat.



Tangan yang bersih untuk kulit yang bersihTangan kita ni sebenarnya dipenuhi dengan pelbagai bakteria, kotoran dan minyak; setiap masa! Jadi, elakkan daripada menyentuh muka ketika tangan kotor. Sentiasa membersihkan tangan anda sebelum anda memulakan apa-apa rejim penjagaan kulit. Menggunakan sanitiser tangan atau mencuci tangan anda dengan betul boleh membuat perbezaan yang besar dalam jangka masa panjang.





Sentiasa mengusap lembut kulit kitaPembersihan yang melampau boleh merosakkan kulit kerana kulit kita ni ada lapisan-lapisan dia. Jadi kalau korang terlalu obses nak bersihkan wajah sampai satu hari 6 kali bersihkan wajah, mungkin wajah akan menjadi tidak sihat. Lapisan-lapisan bertindak sebagai bantuan halangan mengelakkan kotoran, bakteria dan radikal bebas yang boleh merosakkan dan menyebabkan masalah kulit. Jika kulit anda berasa ketat dan tegang, atau mula mengelupas  maka anda mungkin lebih-membersihkan kulit anda. Juga, elakkan kekerpan mandi air panas atau mandi terlalu lama kerana boleh membuatkan kulit menjadi kasar. jangan menggunakan produk kulit yang terlalu kuat. 





Gunakan pelembap muka dengan sekerapnya.Menggunakan pelembap yang membantu menyuburkan kulit anda dan mengekalkan halangan, yang menghalang ia dari pengeringan dan terdedah kepada jangkitan dari kotoran. Penghidratan kulit harian yang betul juga membantu kulit anda rasa dan kelihatan lebih licin, lebih lembut dan segar. Dalam jangka masa panjang, pelembap membolehkan kulit anda untuk berfungsi pada tahap yang terbaik, yang membolehkan kulit anda untuk membaiki dan memberi nafas baru; melambatkan tanda-tanda penuaan pra-matang. Menjadi kulit sentiasa lembap dan segar.






Melindungi diri anda daripada matahariPendedahan berlebihan kepada sinar matahari tidak akan hanya membakar kulit; ia boleh menyebabkan pigmentasi, tompok penuaan, penuaan pra-matang dan meningkatkan risiko kanser kulit. Inilah sebabnya mengapa melindungi kulit anda daripada ultraungu A (UVA) dan ultraungu B (UVB) dengan pelindung matahari yang baik adalah sangat penting.Menggunakanpelindung matahari dengan Sun Protection Factor (SPF) yang sesuai dengan keperluan dan aktiviti anda. Sebagai contoh, jika anda tidak di dalam matahari banyak, SPF 15 pelindung matahari mungkin memadai. Jika anda menghabiskan berjam-jam di luar rumah, anda perlu menggunakan spektrum luas, kalis air pelindung matahari dengan SPF 30 atau lebih tinggi untuk melindungi diri anda.


selamat mencuba
SHARE 4 comments

Add your comment

  1. kalau muka berminyak, takut jugak nak guna pelembap... kang makin rancak jerawat ni...

    ReplyDelete
  2. Dah jadi mak2 ni kulit muka cepat sangat jadi kusam..perlukan penjagaan rapi kan nad..masalahnya kita dah super duper bizi dgn anak..masa utk memanjakan diri sendiri tu entah mana2 dah..hehee..

    ReplyDelete
  3. T.kasih atas perkongsian. Penggunaan krim pelindung UV adalah penting utk mengelakkan kerosakan kulit bila terdedah pada cahaya matahari. Klu sibuk macam mana sekalipun, jgn lupa pakai krim UV sblm keluar dari rumah ;)

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2