Cara hilangkan batuk, cara hilangkan sakit tekak, kesihatan, tips

hai assalammualaikum

Tips Hilangkan Sakit Tekak Nak Demam Atau Batuk


Haritu ngadu dengan mak, sakit tekak macam nak demam. Biasalah, cuaca dekat kampung dahla sejuk, lepas tu hujan pulak. Macam mana tak rasa nak demam. Memang waktu tu tekka dah perit, badan dah nak panas. Tercari-cari gak ubat batuk, tapi tak jumpa.

Lepas cakap dengan mak, terus mak bagi petua..Hanya dua benda je, nad buat alhamdulillah, dua hari je dah baik..

Ni caranya
- Hanya menggunakan madu dan air kosong sahaja.


Ambil madu, tak kisah madu apa-apa, tapi macam nad, nad guna Madu B campur habatussauda dan Zafaran. Madu ni memang terbaik. Dengan campuran dua jenis bahan habatus dan zafaran lagi buat madu ni lebih berkesan. Nak tau lebih lanjut pasal madu ni boleh baca di SINI. Dan sediakan cawan, air kosong dan sudu plastik.

Dengan menggunakan sudu plastik, tuangkan madu dalam satu sudu dan masukkan ke dalam cawan. Kan orang selalu cakap, kalau nak ambil madu kena pakai sudu plastik supaya tak hilang keberkesanan madu tu.


Lepas tu masukkan setengah air kosong ke dalam cawan dan kacaukam dengan sudu plastik tersebut. Cawan, guna yang jenis berkaca ni. Sebab kita nak minum separuh cawan macam ni.

Ooppss..nanti, ada lagi..bukan setakat baca bismillah dan terus minum. Nak baik mesti la kena
- selawat 3 kali
- doa dalam hati, " Ya Allah sembuhkanla penyakit ku ni..hilangkan sakit tekak ku"

Nad amalkan pagi dan sebelum tidur. Dalam masa dua hari, alhamdulillah terus hilang..syukur. Tak perlu makan ubat batuk..hehehe..Terima kasih mak.

Korang boleh cuba.
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

4 comments so far,Add yours

  1. Tips yang simple, tapi ramai kurang ambil tahu. saya pun ingat-ingat lupa. Selalu makan strepsils atau ubat batuk. Thanks sis

    ReplyDelete
  2. tips yang menarik. boleh cuba kalau sakit tekak dan batuk. :D

    ReplyDelete