hai assalammualaikum

Hah haritu peningla nak masak apa, sekali tengokla instagram kak Sue Izza ni, sekali nampak dia buat ayam berempah masak kicap. Jadi nad pun terfikir nak buat. Whatsup la kak Sue tanya resepi. Dia pun bagila link resepi tu. Nad tengok, ok mudah je, bahan pun semua ada, tapi nad tukar sikit cara buat ikut cara nad..hehee. Sebab dapat suami yang tak boleh makan manis-manis ni..kena la buat pedas.

Resepi Ayam Berempah Sambal Kicap

Ayam Berempah Sambal Kicap

Ni la dia ayam berempah sambal kicap nad buat. Nad tengok bahan kak Sue pakai, nad tukar cara nad..nak tau nad buat macam mana..hah baca cara nak buat ye. Bagi nad kalau ayam berempah ni, ayam tu yang kena ada banyak bahan..hehee.

Bahan-bahan perap ayam rempah
- Ayam, macam nad pakai dua ketul ayam je. Almaklumla rumah ni duduk dua orang. Kalau siang dah makan ayam, malam kena makan lain. Suami kita memang jenis bukan suak sangat makan lauk siang sampai ke malam. Tapi kadang kalau nad dah penat, memang ada juga la lauk siang bawak sampai  ke malam..haaha.
- Bawang putih
- Bawang merah
- Lada hitam
- Jintan Manis
- Kicap
- Garam

Caranya, tumbuk semua bahan dia atas, lepas tu lumur dekat ayam, kemudian perapkan sekejap. Sambil perap tu, boleh buat benda lain pulak.

Kuah untuk sambal Kicap
- Bawang merah ( ditumbuk )
- Bawang putih ( ditumbuk )
- Halia ( ditumbuk )
- Kicap
- Sambal
- Kayu manis
- Bunga lawang
- Serai
- Air
- Garam
- Bawang besar yang dipotong bulat

Cara penyediaannya;
- Ayam yang di perap bolehlah digoreng. Setelah masak, boleh diangkat dan dibiarkan seketika.
- Ambil kuali lain untuk masak kuah dia pulak.
- Letakkan minyak masak, kemudian masukkan bahan yang ditumbuk, kayu manis, bunga lawang, serai. Sekali masukkan sambal dan kicap. Masak sehingga naik bau dan sambal masak sekata. Tambah air sedikit.
- Kemudian masukkan ayam goreng tadi. Biarkan sektika sehingga masak.
- Setelah hampir masak, boleh masukkan bawang besar bulat tu. Gaul-gaul sekejap. dah siap..
- Alhamdulillah..sedap..hahaa..

Nad ni memang suka buat pelik-pelik makanannya..ahhaa..tapi asalkan sedap weii..
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

6 comments so far,Add yours

  1. Sedapnya..kat rumah Kak Sue pun memang suka makan pedas..

    ReplyDelete
  2. Sedapnyaaa! Nani kalau malas nak kisar cili kering hiris cili padi je. Heheh :D

    ReplyDelete
  3. Huishhh Sedapnya.. lama tak makan masakan kat rumah.. muak dah semua kena beli kat luar... huaaaaa

    ReplyDelete
  4. aa..sedap nya.. thank you for the recepie

    ReplyDelete
  5. Selamat siang

    ini adalah dasar dana global, kami memberikan pinjaman per pendanaan proyek tahunan 100% dengan pinjaman aman dan tidak aman yang tersedia kami dijamin dalam memberikan layanan keuangan untuk banyak klien kami dengan paket pinjaman fleksibel kami pinjaman dapat diproses dan dana ditransfer ke peminjam dalam waktu sesingkat mungkin kita beroperasi di bawah persyaratan yang jelas dan mudah dipahami dan kami menawarkan pinjaman kepada semua jenis untuk tertarik klien perusahaan perusahaan dan semua jenis organisasi bisnis, individu swasta dan investor real estate hanya menghubungi kami dengan nama di bawah Jika Anda sedang melihat bagaimana mendapatkan pinjaman hubungi kami kami dapat membantu Anda keluar EMAIL: globalfundfoundation9@gmail.com
    BBM: D8633B93

    ReplyDelete