hai assalammualaikum


Jam 2 Pagi, Baru Habis Drama Fariza - Bukan senang jaga dua orang anak yang jaraknya setahun lebih ni. Walaupun Fariza, dah 2 tahun sekarang, dia masih belum paham sepenuhnya apa yang nad cuba sampaikan. Kena buat banyak kali, baru dia paham. Kena tabah didik anak bagi dia paham.

Lagi-lagi, bila sorang-sorang kena kawal anak yang makin banyak fikiran ni. Yela dekat kampung, tengah berpantang, anak-anak pun ikut balik kampung. Suami kerja dekat Kuala lumpur. Penat, usah cakap, hari-hari nad jadi singa dengan budak sorang ni..hahaha.

Setiap kali waktu tidur, adalah waktu nad perlu bergelut dengan perangai Fariza. Pergelutan di mana, dia nak menyusu badan, nak merap untuk tidur. Sebab sebelum ni, memang dia akan tidur dengan menyusu badan. Masa nad mengandung, Nad dah ajar pun Fariza minum susu tepung. Dekat KL elok je dia minum sebelum tidur, bila dekat kampung, lain pulak jadinya. Disebabkan dia nampak adik dia susu, sepupu dia susu badan, dia pun nak.

Mula-mula lepas bersalin, memang nad ikut kemahuan dia, tapi lama-lama nad fikir, baik ajar dia jangan susu badan lagi masa nak tidur. Pelan-pelan nad tak bagi susu badan dekat dia. Setiap kali tak bagi, banyak la drama dia buat. Huishh, drama dia buat, jangan cakapla, memang menguji tahap kesabaran betul.

Drama dia buat, pertama lepas dia cakap " nak susu "..nad terus cakap tak boleh. Nak buat susu botol, dia mesti tak habis, kadang taknak langsung. Tetap nak susu badan. Nad tegas kali ni. Lepas tu apa lagi, melalak, menangis la dia tengah-tengah malam tu. Memang menganggu orang lain tidur, tapi nak buat macam mana, nak ajar dia. Jadi biarkan. Kesian memang kesian, tapi kena tegas juga dan nad kena sabar, tak boleh lemah dengar tangisan dia. Nak bagi dia paham, dia dah besar, dah kena berhenti susu badan.

Kedua, dia akan berdrama hentak kaki, kadang hentak kepala dekat dinding, lepas tu cakap " aduh..aduh.."..Ketiga, dia akan keluar masuk bilik, sebab tak dapat susu badan, dia tak tau buat apa, dia akan keluar masuk bilik. Macam-macam lagi la dia akan buat mintak perhatian mommy.

Kalau adiknya tidur, memang nad akan layan dia, berborak dengan dia, bercerita sampai dia tidur sendiri tanpa merap susu badan. Kalau masa tu, adiknya terbangun, memang nad tak dapat layan dia, dan dia akan mula semula drama dia. Memang tahan sabar jela bila nad kena layan baby Farhanah, nak layan perangai Fariza lagi. Lepas 20 hari baby Farhanah memang dah beralih arah, bangun tengah malam. Sebelum ni tidur je, bolehla tenangkan hati si kakak Fariza tu. Sekarang baby Farhanah, sikit-sikit bangun. Tapi nad tetap ambik masa, bila dia tidur, layan si kakak Fariza.

Macam tu la setiap malam nak tidur. Kadang nad terpaksa pura-pura tidur dalam keadaan duduk, tak layan dia, nak bagi Fariza tidur sendiri juga. Tapi nad akan usap-usap rambut dia, badan dia, kaki, semua la bagi dia rasa nak tidur.

Sebelum tu, Fariza akan bercerita sendiri, sampai dia penat. Gelak dalam hati jela bila dia bercerita sendiri..hehehe. Nad tak boleh layan, sebab nanti dia tak tidur. Dan setiap hari, nad akan tengok jam, tepat pukul 2 pagi, baru Fariza tidur. Ya!!!, setiap hari..2 pagi la waktu dia tidur akhirnyaa...Tidur dengan sendiri tanpa susu badan. Memang bukan mudah nak ajar dia, kesian tapi seorang ibu kena tabah.
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

2 comments so far,Add yours

  1. dugaan seorang ibu
    banyak2 bersabar
    tapi dasyat juga yer hantuk kepala dekat dinding
    memang betul2 rebel tu
    haha

    ReplyDelete
  2. bertabah lah nad. sementara tunggu nak membesar ni :)

    ReplyDelete