hai assalammualaikum

Jerebu Semakin Teruk - Adakah jerebu ni berlaku setiap tahun? Kalau ditengokkan, setiap tahun mesti ada jerebu. Mesti ada pembakaran di negara jiran. Mula-mula sikit je, lama-lama teruk sampai tak nampak dah bangunan yang tinggi. Bacaan IPU pun semakin tinggi. Banyak dah sekolah tutup disebabkan jerebu ni. Bagusla, yela anak-anak mudah sakit bila cuaca tak elok ni.


Nad pun dah jarang keluar rumah disebabkan jerebu. Mata macam sakit je tengok asap-asap ni..Kalau kabus takpe, tapi ni bukan kabus..hahaha..Keluar pun atas sebab kerja atau urusan lain. Anak-anak lakadang kesian terperap je dekat rumah, tapi kita taknak diaornag skit kan. Takpela, duduk je dalam rumah. Main mainan yang beratus korang ada ni ha..hahhaa..

Dah beberapa hari juga dekat area rumah nad Pandan Jaya ni hujan. Kawasan lain tak pasti. Tapi hujan pun takde apa yang berubah. Jerebu masih ada.

Bukan Kuala Lumpur je, semua negara terjejas dek kerana asap tu.

Kalau bacaan IPU dah ke 200 ke atas tu maknanya tak sihat dan ditahap bahaya..

Allahu, semoga hilanglah jerebu ni denagn cepat. Dahla sekarang macam-macam asap ada, dari kilang la, kenderaan la..Susah nak bernafas dah..

Lagi mereka yang tak berakal, dah tau jerebu, buat pembakaran pulak..adoyaii...

Lagi kelakar, jerebu ni bagi menyedarkan mereka yang merokok..hehee..Tengok sakit ke tak hidu asap jerebu ni. Tapi rasanya, perokok tegar ni peduli apa..huh...

Kesianya, nad baca dekat twitter, banyak binatang mati dekat sana Indonesia tu, macam burung, ular..habis semua binatang..

Harap cepat la seelsai masalah jerebu ni...
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

2 comments so far,Add yours

  1. Samalah Nad kat Johor pun, jerebu semakin teruk, mendung-mendung aje dan berkabus...keluar siang kena pakai spek dah pulak huhuhu

    ReplyDelete
  2. Ipoh pun sama Nad. Tapi Alhamdulillah hari ni hujan turun lebat dan cuaca pun makin baik dah. Kalau tak gunung dekat rumah pun dah kabur.

    ReplyDelete