hai assalammualaikum

Banyak Cara Rupanya Potong Cili Kering - Ingatkan potong cili kering ni satu cara je, cuma gunting ikut suka kita je, sebab cili keringa kan direbus dan diblender, rupanya ada banyak cara potong cili kering ni. Nad tau pun dekat twitetr, dan komen dekat situ rata-rata ada yang potong menyerong, potong biasa..hehee.

Hah ni gambar nad dapat dari twitter. Nampak tak, ada potong belah dua, biasa,serong dan asal boleh. Ingat semua orang potong sama je, rupanya banyak cara tu. 


Macam nad, nad potong asal boleh je, sebab tu paling senang. Sudahnya  nanti cili kering ni nad akan rendam kemudian blend, hancur juga dekat situ. Nad selalu masak banyak, sebab nanti simpan dalam peti ais dan boleh guna lagi, Takdenya nak buat sikit-sikit. Sambal ni wajib ada tau, dan setiap masakan memnag pakai sambal ni kerap. Sebab tu buat banyak-banyak dan potong asal boleh je.

Mungkin yang belah dua tu dia nak buang biji, taknak ada rasa pedas dekat situ. Yang serong tu, gigih sungguh ye korang potong..hahaa. Banyak masa betul. Yang biasa tu, halah,halah..hahaha..Mungkin dia sakit mata kalau tak sama potong agaknya..hehee.. 

Sekarang banyak proses cara masak cili kering ni. Cara buang biji cili kering ni. Baca je dalam google. Ada yang rebus dulu baru buang biji, ada yang mesin dulu , tapis bijinya, hah macam-macam la. Kalau korang banyak masa bolehla gunting macam mana korang nak. Macam yangtak banyak masa, memang renyah nak buat sambal ni, carila cara masak cili kering ni,

Setiap orang pasti ada kelainan cara. Janganla kita nak sibukkan. Sama je macam perangai orang, macam-macam ada.

Ok nak masak dulu guna sambal cili kering ni..bye..

Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

7 comments so far,Add yours

  1. kalo sy pon potong asal boleh.. haha

    ReplyDelete
  2. selalunya potong pakai gunting ja kecik2

    ReplyDelete
  3. Sis ko jenis asal boleh je hahahaha janji masak huahuahua

    ReplyDelete
  4. akak selalu guna gunting je and potong serong

    ReplyDelete
  5. Akak biasa buat belah dua tu.Sebab tak nak biji dia. tu.Biji tu yang buat pedas. Lagipun anak2 suka makan yang kurang pedas sikit.

    ReplyDelete
  6. Kak ana semua cara pun buat. Ikut mood. Hehe.

    ReplyDelete