hai assalammualaikum
 
Pertandingan 'Slove For Tomorrow' Dianjurkan Samsung Malaysia Merangsang Minat Pelajar terhadap STEM - Memandangkan inovasi mengubah dunia kita dengan cepat, maka amat penting untuk mempersiapkan generasi akan datang bukan hanya untuk menyesuaikan diri, tetapi juga berkembang maju dan lebih cemerlang di masa hadapan dalam dunia teknologi. Selaras dengan komitmen Samsung Malaysia, sebuah program pendidikan globalnya iaitu ‘Solve for Tomorrow’ sedang dilaksanakan. 

Ia merupakan pertandingan yang bertujuan untuk merangsang sifat ingin tahu dan memupuk minat dalam pendidikan Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM), sambil memberi inspirasi kepada para pelajar untuk memperbaiki dan menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh masyarakat tempatan melalui penyelesaian inovatif STEM. 
 

Pertandingan 'Slove For Tomorrow' Dianjurkan Samsung Malaysia Merangsang Minat Pelajar terhadap STEM

 
“Ia amat penting untuk mempersiapkan generasi akan datang dengan kemahiran asas, pengetahuan dan sikap yang diperlukan untuk menyesuaikan diri kepada perubahan teknologi dan manfaat peluang baharu yang dihasilkan oleh teknologi. Kami percaya dengan potensi mereka untuk mencapai tahap inovasi baharu dan menghasilkan penyelesaian yang mengubah masyarakat. Untuk membantu mereka mencapainya, Samsung komited untuk membantu mereka melalui program pendidikan yang kami jalankan seperti ‘Solve for Tomorrow’,” kata Yoonsoo Kim, Presiden Samsung Malaysia Electronics.

‘Solve for Tomorrow’ merupakan pertandingan unik yang memupuk pemikiran inovatif, penyelesaian masalah secara kreatif dan kerja berpasukan yang dilaksanakan dengan kerjasama Pusat STEM Universiti Malaya. Pertandingan ini terbuka kepada pelajar Tingkatan 1 dan Tingkatan 2 dari sekolah yang sering terlibat dengan pelbagai aktiviti STEM yang dijalankan oleh Pusat STEM Universiti Malaya untuk membantu mereka memperhebatkan pengalaman pembelajaran mereka. Pertandingan ‘Solve for Tomorrow’ akan bermula pada 9 Oktober 2020 dan berakhir pada 8 Disember 2020 dengan pengumuman pemenang pertandingan.

Ir. Dr. Mas Sahidayana Mohktar, Ketua Pusat STEM Universiti Malaya berkata, “Kita harus memperhebatkan pengetahuan Sains dan Teknologi di kalangan anak-anak muda untuk menyelesaikan masalah yang tidak dapat ditafsirkan di masa hadapan. Mereka boleh menggambarkannya dengan lebih baik jika mereka dilengkapi dengan peralatan yang betul dan cara terbaik untuk memastikan mekanisme itu tepat adalah melalui pendidikan Sains dan Teknologi.”

Peserta pertandingan perlu mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh masyarakat dan mencari penyelesaian berdasarkan teknologi STEM. Para peserta boleh memilih untuk mengemukakan idea yang berfokuskan pada salah satu daripada empat tema iaitu kesihatan, pendidikan, alam sekitar dan masalah sosial. Setiap satu kumpulan yang terdiri daripada tiga orang pelajar perlu menghantar idea mereka dalam bentuk esei yang menggambarkan masalah yang harus diselesaikan dan bagaimana STEM dapat menjadi penyelesaian kreatif. Pada pusingan kedua, 10 pasukan yang disenarai pendek perlu memperhalusi idea mereka dan membentangnya menerusi PowerPoint.
 

 
Tiga pasukan akan dipilih pada pusingan ketiga. Mereka perlu memperhebatkan persembahan mereka dengan pilihan yang diberikan untuk mencipta prototaip. Setiap pasukan perlu menghantar rakaman video persembahan mereka dan fungsi prototaip yang mereka cipta. Pada peringkat akhir, ketiga-tiga pasukan akan bertanding untuk memenangi hadiah utama bernilai sehingga RM37,900 dengan penyelesaian STEM inovatif mereka yang mengagumkan para hakim. 
 
Hadiah Yang Bakal Dimenangi Peserta

Pemenang pertandingan akan membawa pulang hadiah produk Samsung untuk sekolah masing-masing dan juga untuk diri mereka. 
 
Pasukan yang memenangi hadiah pertama akan menerima produk Samsung bernilai sehingga RM16,900 yang akan diberikan kepada sekolah sementara setiap pelajar akan menerima produk Samsung bernilai sehingga RM7,000. 
 
Untuk hadiah kedua, pasukan akan menerima produk Samsung bernilai sehingga RM13,500 untuk sekolah mereka sementara pelajar akan mendapat produk Samsung bernilai sehingga RM6,000. 
 
Pasukan yang memenangi hadiah ketiga akan menerima produk Samsung bernilai sehingga RM10,000 untuk sekolah mereka dan pelajar pula menerima produk bernilai sehingga RM5,400 setiap seorang. 
 
Pemenang akan dinilai berdasarkan kesesuaian isu, kreativiti, kebolehlaksanaan idea, penerapan STEM dan penyampaian penyelesaian inovatif.

“Kami yakin bahawa pertandingan ‘Solve for Tomorrow’ adalah platform yang ideal untuk mendedahkan pelajar kepada dunia sains dan teknologi serta memanfaatkan sepenuhnya potensi mereka melalui penggunaan teknologi. Ini juga merupakan peluang untuk terlibat dan mendorong sifat ingin tahu pelajar dalam STEM di samping melakukan perbezaan dalam masyarakat,” kata Yoonsoo Kim.

Untuk info lanjut mengenai ‘Solve for Tomorrow’, sila layari: www.samsung.com/my/solvefortomorrow/
SHARE 12 comments

Add your comment

  1. Patut la budak2 sekarang pandai2 kan.. Macam2 program yang bagus2 ada untuk diaorang nih..

    ReplyDelete
  2. mantap.. semoga ada program serupa diadakan di Indonesia

    ReplyDelete
  3. Good program laa samsung ni... Memupuk minat pelajar tahu lebih lanjut tentang STEM

    ReplyDelete
  4. Bagus ada program mcm ni.boleh ramsang minda pelajar utk berfikiran lbh kreatif.

    ReplyDelete
  5. Initiative yang sangat bagus untuk increase our youth interest in Science, Technology, Engineering and Mathematics (STEM)

    ReplyDelete
  6. owh ni part of CSR aktiviti yang samsung buat. bagusnya conpany depa.

    ReplyDelete
  7. Program ni takde orange buat, bagus until cungkil bakat budak

    ReplyDelete
  8. Bagus kan Nad, Samsung buat macam ni, dptlah anak2 kita menyertainya

    ReplyDelete
  9. wah..baguslah program mcm ni. ank2 skrg makin bijak. bgus buat progrm ni

    ReplyDelete
  10. Samsung ni bagus.. Berpandangan jauh

    ReplyDelete
  11. bagus program mcm ni dari samsung, skali skala buat prog yg bermanfaat utk anak-anak kan.

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2