hai assalammualaikum

Sarapan Pagi Bihun Goreng, Sedap dan Senang buatnya - Selalu buat bihun goreng memamg tak pernah jadinya, kadang kerasa, kadang tak sedap, tak sama macam mak masak. Tapi tetap buat dan buat sampai jadi. Bila dah tau cara dan bahan, akhirnya menjadi juga bihun goreng sedap dan mudah... Hehehee.. So harini buat sarapan pagi bihun goreng, dahla sedap, senang je buatnya.
 



Hah, bihun goreng pasti semua orang suka.. Hehehhe.. Ni orang tak pandai buat pun boleh jadi landai tau. Macam nad la, buat-buat akhirnya dari tak pernah jadi, akhirnya jadi.. Meh tengok cara nak membuatnya. 
 
Bahan-bahan 
- 4 biji bawang merah
- 3 ulas bawang putih
- 1 sudu besar udang kering
- 1/2 cawan minyak masak
- 2 sudu besar cili kisar
- 1 ketul isi ayam
- 1 ketul kiub ikan bilis
- 2 keping fish cake
- 3 sudu besar sos cili
- 2 sudu besar sos tiram
- 3 sudu besar kicap manis
- 1/2 sudu kecil garam
- 1 pek bihun
- 1 ikat sayur sawi
- Cili merah
 
Cara membuatnya
- Bihun direndam dahulu. Rendam awal ye, bagi lembut bihun tu.
- Tumbuk bawang merah, bawang putih dan 1 sudu udang kering. Dah tumbuk, tumiskan bahan  tersebut sehingga naik bau.
- Kemudian masukkan 2 sudu besar cili kisar, masak sehingga cili masak.
- Dah masak, masukkan ayam yang dipotong kecil, masukkan kiub ikan bilis, fish cake, soso cili, soso tiram, kicap manis dan garam. Gaul sama rata sehingga masak.
- Masukkan bihun dan kacau bagi sebati. Kacau lama sikit.
- Bila tengok semua mihun dah kacau cantik, masukkan sayur sawi. Kacau lagi bagi sawi masak.
- Dah masak smeua hidangkan.
- Boleh hias dengan tabur cili merah dan telur.




Bihun goreng dengan hiasan telur.. 
 
Selamat mencuba.
SHARE 3 comments

Add your comment

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS