hai assalammualaikum

Resepi Menu Berbuka Puasa Ikan Cili Pedas, Sayur Sup dan Udang Goreng Kunyit - Semalam tiba-tiba je anak selsema, mungkin cuaca tak menentu, kejap panas, kejap sejuk. Terfikir waktu berbuka nanti nak buat sup sayur, boleh dia makan sekali. Bila masak sup sayur ni kenala  ada lawannya, menu pedas-pedas macam tu, lepastu ada goreng-goreng. Maka terhasil la idea nak buat ikan cili pedas, sup sayur dan udang goreng kunyit.

Siapa sini suka makan sayur campur? Sayur yang ada macam-macam jenis seperti lobak, brokoli, kubis bunga, jagung kecik tu. Selalunya sayur macam ni memang sedap buat sup atau tomyam. Makan macam tu je pun dah sedap.

Resepi Menu Berbuka Puasa Ikan Cili Pedas, Sayur Sup dan Udang Goreng Kunyit 


Ok jom kita tengok resepi menu berbuka puasa ikan cili pedas, sayur sup dan udang goreng kunyit. 



Ikan Cili Pedas
- Ikan selar
- 1 biji bawang merah
- 2 ulas bawang putih
- 10 biji cili padi
- 1 biji cili hijau besar
- seinci halia
- kiub ikan bilis
- Garam
- Gula

Cara memasaknya
- Ikan selar ditaburkan kunyit dan garam, gaul kemudian digoreng. Dah masak boleh letak di pinggan. 
- Blend bawang merah, bawang putih, cili padi, cili besar hijau dan halia. Blend sampai hancur
- Panaskan kuali, tumis bahan yang diblend tadi sehingga masak dan naik bau.
- Kemudian, masukkan kiub ikan bilis dan sedikit air. Kacau lagi.
- Letak garam dan gula kemudian kacau lagi. 
- Kemudian letak ikan digoreng tadi ke dalam dan gaul sama rata. 
- Dah siap, boleh dihidang.



Sup Sayur
- Sayur brokoli
- Sayur kobis bunga
- Sayur jagung kecik
- Sayur lobak merah
- Cendawan tiram
- 1 biji bawang merah
- 2 ulas bawang putih
- 1 kiub ayam
- Sedikit cili padi
- Sos tiram
- Garam
- Gula

Cara memasaknya
- Hiris bawang merah, bawang putih dan cili padi. Kemudian tumis bahan sehingga naik bau. 
- Masukkan separuh air ke dalam. 
- Masukkan kiub ayam dan lobak merah kemudian kacau. 
- Bila dah mendidih, masukkan segala jenis sayur, sayur brokoli, sayur kubis bunga, sayur lobak merah, sayur jagung kecik dan cendawan tiram. 
- Masukkan 1 sudu besar sos tiram dan kacau. 
- Masukkan garam dan gula secukup rasa dan kacau. 
- Bila dah nampak sayur semua masak, bolehla dihidangkan. 


Udang Goreng Kunyit
- 5 ekor udang
- Serbuk kunyit
- Garam
- Kacang panjang sedikit
- Bawang holland

Cara memasaknya. 
- Udang disalut dengan serbuk kunyit dan garam. Gaul bagi sama rata. 
- Panaskan kuali berisi minyak dna goreng udang sehinggga masak kekuningan. 
- Masukkan bawang holland dan kacang panjang kemudian gaul bagi rata. 
- Ok dah siap.
SHARE 0 comments

Add your comment

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS