hai assalammualaikum

Munjung mengeratkan Silaturrahim - apa tu mujung erk..hahaha..munjung tu dalam bahasa jawa je..orang jawa je tau maksud ni...orang melayu cakap mengunjung..ok paham dah maksud dia apa..hehe..ok meh nad terangkan..Munjung dalam sebutan jawa..yang membawa maksud..memberikan juadah makanan pada jiran , saudara mara dan rakan taulan..hah paham dah maksudnyer..

Selalu kalau nak munjung ni mak akan gunekan talam isi pinggan dalam tu pastu isi makanan.. pastu jenuhla nad bawk talam berisi makanan tu ke rumah orang...tu kalau rumah dekat kalau jauh gune mangkuk tingkat tu..mesti la kat rumah korang adakan..makanan yang diberi ialah lontong., sayur lemak.sambal kacang dan kuih muih..dan ayam kicap..dah menjadi adat orang jawa .. Tujuan munjung ini adalah untuk mengeratkan lagi hubungan sesama insan......dan memupuk sifat bermurah hati..

petang ni nak p munjung...ok selamat menjamu selera kawan-kawan..


Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

5 comments so far,Add yours

  1. Selamat Hari Raya Aidilfitri Buat Semua Rakan-Rakan Blogger ..
    Blogwalking Malam Raya...hehehehe.

    Dari Hanif Idrus Blog and Family.
    Thanks be my friend

    ReplyDelete
  2. wahhhhhh bagus betul laaa... ena tak buat pun munjung ni... hehehehe

    ReplyDelete
  3. nampak gaya mcm makanan favorite ayie tu...nad...hehe :)

    ReplyDelete
  4. lawatan ptg tirana aduka nad.dari tempat didiey tadi..

    ReplyDelete
  5. munjung?? memang satu term yang tak pernah didengar lagi sebelum ni.. hmm.. bahase jawa? owh ok..

    ReplyDelete