hai assalammualaikum

Munjung mengeratkan Silaturrahim - Apa tu mujung erk?..Munjung tu dalam bahasa jawa je. Orang jawa je tau maksud ni, orang melayu cakap mengunjung, hah dah paham dah maksud dia apa..hehe. Meh nad terangkan dengan lebih terperinci lag, gitu..hehee. Munjung dalam sebutan jawa yang membawa maksud memberikan juadah makanan pada jiran , saudara mara dan rakan taulan. 

Yang selalu menghantar makanan atau juadah istimewa ni ialah anak-anak atau orang muda kepada saudara-mara dan jiran tetangga. Selalunya nad la yang kena hantar juadah ni, masa belum kawin. lepastu awal kawin pun kena hantar juga, sebab nak tunjuk hah, ni la suami kita..hahaa. Sekarang anak buah atau cucu la yang kena hantar.

Munjung mengeratkan Silaturrahim


Selalu kalau nak munjung ni mak akan guna kan talam isi pinggan dalam tu pastu isi makanan. Lepastu jenuhla nad bawak talam berisi makanan tu ke rumah orang. Itu kalau rumah dekat, kalau rumah yang jauh, gunala mangkuk tingkat tu. Makanan yang diberi ialah lontong., sayur lemak. sambal kacang dan kuih muih..dan ayam kicap. Munjung ni sudah menjadi adat orang jawa. Juadah munjung boleh ditambah dengan makanan-makanan lain mengikut kemampuan dan rezeki mereka yang memberi. 

Macam mak nad, munjung akan dibuat sehari sebelum raya. Tapi ada juga yang munjung awal, sebab kalau boleh sehari sebelum raya tu nak kemas yang lain. Tapi, mak nad tetap sehari sebelum raya. Dah biasa kan, takda masalah pun. Rumah tetap cantik dipagi raya..hehee.

Bila jiran kita bagi juadah ngunjung, seelok-eloknya kita membalas juadah ngunjungan tersebut dengan masakan kita pula. Memang banyakla lauk kalau dah munjung ni.

Tujuan munjung ini adalah untuk mengeratkan lagi hubungan sesama insan dan memupuk sifat bermurah hati.

Maka, adalah menjadi tanggungjawab generasi muda kini untuk terus mengamalkan punjungan
atau amalan munjung agar ia berkekalan sampai bila-bila. 

MUNJUNG

SHARE 5 comments

Add your comment

  1. Selamat Hari Raya Aidilfitri Buat Semua Rakan-Rakan Blogger ..
    Blogwalking Malam Raya...hehehehe.

    Dari Hanif Idrus Blog and Family.
    Thanks be my friend

    ReplyDelete
  2. wahhhhhh bagus betul laaa... ena tak buat pun munjung ni... hehehehe

    ReplyDelete
  3. nampak gaya mcm makanan favorite ayie tu...nad...hehe :)

    ReplyDelete
  4. lawatan ptg tirana aduka nad.dari tempat didiey tadi..

    ReplyDelete
  5. munjung?? memang satu term yang tak pernah didengar lagi sebelum ni.. hmm.. bahase jawa? owh ok..

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2