hai assalammualaikum


Pertama Kali Goreng Ikan Keli - Sebut sahaja ikan keli, nad mesti senyum..sebab ikan keli merupakan salah satu makanan laut yang nad paling suka, senang citer feveret laa.. Sesetengah orang tak suka makan ikan keli sebab bila tengok kepala die macam ular..hahaha, bagi nad bahgian kepala dan ekorla paling sedap sebab rangup je bila di goreng. Ikan keli sedap dingoreng dan dibuat sambal.. Sepanjang nad makan ikan keli, memang nad tak pernah pegang dan masak. Selalunya mak yang masak. Sepanjang kawin bila nak makan ikan keli, jejaka mafia akan beli dekat kedai. Tetapi...........

Tiba-tiba jejaka mafia beli ikan keli ni. Nad terkejut sebab nad tau ikan keli ni kalau digoreng mesti meletup-letup, sebab dah pernah tengok mak masak..huaaaaa....bioa jejaka madia cakap " abang ade beli ikan keli" ..nad terus cakap " apa..ala kalau masak meletup-letup la..abang masak erk" ..jejaka mafia cakap " takde..sayang kene masak..belajar..punyala aku buat muka kesian..dia tak endahkan..hurmmm..kenela masak jugak


Dan harini nad masak ikan keli tu..pertama kali pegang oiii..baru ku tau die punyer licinnya ikan ni..haha..geli weeiii..terbayang macam ni pegang belut..kahkahkah...selama ni tak pernah pegang..selama ni ngap je...nak taknak kenela pegang..basuh..dah basuh semua letakla garam dengan kunyit..nak buat goreng je..jejaka mafia ni kalau tak de makanan bergoreng susah die nak makan..

Jeng jeng jeng..time untuk nad masak...nak tau ape nad buat, nad kecikkan api..hahah..lepas tu nad masukkan la ikan keli ni..lepas masuk terus lari pergi depan tv..wakakakaa...dengar macam tak meletup pergi dapur balik, nak terbalikkan dia. Ingatkan dah tak meletup sekali meletup daaa.. Ape lagi amik protection la..penutup kuali..hahahaa...dapatla terbalikkan dia...

Dan hasilnya..siappp..hahaha..ranguppp..krunchy dan manis..hahahha...


Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

13 comments so far,Add yours

  1. mila pun suka ikan keli, nak matikan dia kena bubuh garam, memg meloncat2lah ia, memg geli sebb licin mcm belutkan tp sedapnyaaa lahai, kalau buat masak lemak cili api lagi sedap nad.

    ReplyDelete
  2. tu dia...
    sesi berperang di dapur.
    mmg best ikan kei ni.
    lagi best kalau masak berlada.
    huhu..
    2 ekor sodap.

    ReplyDelete
  3. mila..yup nak matikan die memnag bubuh garam..meloncat-locat oii..hehhee..masak ape pun sodapp..nyum2..nyum

    shark..hahaha..memang berperang habis...meletup-letup

    ReplyDelete
  4. ikan keli bukan jenis ikan air tawar ke ?

    ReplyDelete
  5. Saya pun peminat ikan keli.. layan yg bakar dgn sambal asam pun sodap.. :D

    ReplyDelete
  6. taknak kasi licin basuh pakai cuka + air asam jawa :) mertua kite ajarkan

    ReplyDelete
  7. haaa.. penah sekali makan ikan keli terus pening kepala.. huhu..

    ReplyDelete
  8. ok Nad da konpius tu..ikan keli ikan air tawar manakala ikan sembilang ikan laut..dua2 kalu goreng memang meletup2..ada cara dia, goreng dgn minyak penuh atau gaul dgn tepung gandum sikit bg lendir dia meresap.

    good / cubaan yg meyakinkan pasti buat suami Nad suka.

    ReplyDelete
  9. Makan ikan air tawar otak jadi pandai.. Sodap kalau masak pecal

    ReplyDelete
  10. nadia.ciksu lagi la.6 thn kwin x pernah masak ikan keli ni tau.salah satu sbb ciksu mmg x mkn ikam keli.mcm nadia kata tu la. hihi..

    ReplyDelete
  11. my fav ni..mmg first time tak tahu mmg meletop2 dibuatnye hahah. takott nak terbalik kannn....
    tips die letak sebijik bawang putih dalam kuali masa goreng ikan keli .. inysaAllah tak meletop2...cuba lah :)

    ReplyDelete