hai assalammualaikum

Bekalan Dapur Untuk Sebulan - Fuh penat...baru lepas mengemas beli barang dapur tadi..inilah kerja suri rumah..beli barang dapur bersama suami, ngemasnya isteri sorang..hhahaa..apa nak buat isteri kan seorang yang pengemas dan penyusun..yang masak jugak isteri..nak cari barang semua senang..isteri je yang tau...kaannn..

Selepas sebulan je stok barang dapur tinggal sikit, kami berdua akan pergi ke pasar untuk tambah stok bekalan dapur. Selalunya kami beli untuk sebulan stok..masa tu beli la macam-macam, barang basah, barang kering. Kami pun tinggal berdua je..jadi beli barang banyak memang stok kadang ngam sebulan tak pun sebulan lebih sikit laa..memang jimat la kalau beli stok untuk sebulan terus..sebab nad masak pun sikit-sikit gunanya..bestnya beli dekat pasar sebab banyak pilihan dan segar-segar..harga pun takdela banyak walaupun barang kau berplastik-plastik.


Selalunya kalau ke pasar..suami pergi beli bahagian basah-basah macam ikan,ayam,daging..nad pulak pergi dekat sayuran,bawang..gitu-gitula..Ni la selalu kami akan beli untuk stok sebulan..hasil tangkapan di pasar.. Ade ikan pelbagai jenis, ade ikan kembung,ikan merah,ikan pari,ayam,udang,sotong...fuh..ape ke banyak die beli..


Yang ni sayuran...

Beli terus untuk sebulan..jimattt...
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

10 comments so far,Add yours

  1. ikan pun boleh simpan sebulan ye..kalau kat rumah akak ikan lebih seminggu je dah masuk tong sampah sebab semua tak mau makan..hahhah..
    untung beli banyak2 gini..duit keluar sekali je...

    ReplyDelete
  2. Akak duk bujang so jarang beli sekali byk..nak plak akak jarang msk dan jarang makan malam kan...sesekali kalau teringin je

    ReplyDelete
  3. biasaya kalau lauk pauk beli smggu sekali..
    best kalau shopping brng dapur.. tp nk ngemas tu la yg malas.. haha

    ReplyDelete
  4. Boleh tahan ke dik...cik akak biasa beli.minggu je dik

    ReplyDelete
  5. selalu barang basah ni susah nak simpan sebulan, dpt keep in freezer seminggu lebih je.pastu dah xelok especially sayur. kalo ikan n ayam pun sama.biasa i beli seminggu n kalo paling lewat masak pun dua minggu.kalo x dah x fresh.

    ReplyDelete
  6. Uih syur n ikan bli utk sbulan ka yunk...

    ReplyDelete
  7. klu kat sini beli sayur utk 2 /3 hari jer . takut sayur cepat rosak ...

    ReplyDelete
  8. Kalau akak beli seminggu sekali brg basah....

    ReplyDelete