hai assalammualaikum

Tanda Pergerakan Baby Dalam Buku Pink - Kalau sebelum ni sibuk duk kacau perut kakak-kakak yang bersalin, nak rasa perutla, keras macam mana, nak rasa pergerakan baby dalam kandungan..hahahaha..mula berfikir macam mana la nad nanti. Nah kau sekarang nad pulak yang rasa. Macam ni rupanya nak jadi ibu. Banyak sangat pengalaman indah yang memang takkan dilupakan walaupun sakit sana sini. Lag-lagi pengalaman bila merasa pergerakan bayi dalam kandungan..hehehe..

Nad dapat rasa pergerakan bayi masa usia kandungan empat bulan. Masa tu rasa tak senang duduk haishh..sebab tengok perut bergerak..ahhahaa..kadang-kadang geli pun ada sebab bayi bergerak. Mulanya dapat rasa bayi bergerak macam dia main guling-guling pulak dalam perut. Lepas tu rasa dia menendang, lepas tu rasa dia macam tersedu..macam-macam jugakla..kalau nad rehat, time tu jugak dia aktif..kalau tengah buat kerja dia kurang gerak..kadang-kadang gerak tapi tak rasa sangat. Time nak tido lagila dia aktif..time tu la mommy tak cukup tidur..takpela kalau awak nak bergerak sayanggg oiii...kadang-kadang tengok perut sendiri membonjol sana sini rasa kelakar pulak..hahaha..

Baby bergerak

Bagaimanakah pergerakan bayi dari minggu ke minggu?

Anda tidak akan dapat merasai kesemua pergerakan bayi anda. Sesetengah pergerakan berlaku sekejap sahaja dan tidak sempat untuk anda merasainya. Anda lebih berkemungkinan merasai pergerakan-pergerakan yang berlangsung lebih daripada beberapa saat. Berikut ialah panduan mengenai pergerakan apa yang dijangka anda boleh merasanya dan bila:

Dari minggu ke-20 hingga ke-24
Aktiviti bayi anda akan bertambah secara beransur-ansur dari minggu ke minggu. Ketika ini, anda akan menyedari bahawa bayi anda lebih aktif pada siang hari di mana dia banyak membuat pergerakan menendang dan balik kuang (somersault).

Dari minggu ke-24 hingga ke-28
Anda mungkin mula menyedari apabila bayi anda mengalami sedu. Apabila ini berlaku, anda akan rasa seperti tersentak-sentak. Karung amnion (ketuban) anda pada ketika ini mengandungi sebanyak 750ml cecair yang membolehkan bayi bergerak secara bebas. Anda juga mungkin menyedari bahawa dia akan terkejut apabila mendengar bunyi kuat secara tiba-tiba.

Pada minggu ke-29
Bayi anda akan mula membuat pergerakan kecil yang lebih mantap, disebabkan dia sekarang dalam keadaan agak terhimpit dalam rahim anda.

Pada minggu ke-32
Anda mungkin menyedari pergerakan bayi anda memuncak ketika ini. Selepas ini, jumlah pergerakan yang anda rasa akan berkurangan. Ini adalah normal kerana dia tidak mempunyai banyak ruang untuk bergerak.

Mulai kira-kira minggu ke-36
Pada masa ini, bayi anda akan menetapkan posisinya dengan meletakkan kepala ke bawah. Ini berlaku terutama sekali bagi kehamilan pertama kerana otot-otot abdomen dan rahim anda masih kuat dan dapat mengekalkan kedudukan tersebut. Pergerakan utama yang anda akan rasa pada peringkat ini ialah pukulan tangan dan kaki bayi, dan dia juga akan membuat tendangan kuat yang agak memeritkan pada tulang rusuk anda.

Sekiranya ini bukan kehamilan anda yang pertama, otot abdomen anda tidak begitu kuat lagi dan oleh itu bayi anda akan sering mengubah posisinya sehingga tiba tarikh anda dijangka bersalin.

Dari minggu ke-36 hingga ke-40
Badan bayi kini  lebih besar dan pergerakan memusing akan berkurangan. Sekiranya bayi menghisap jari dan jika jarinya terlucut, anda akan merasa pergerakan yang pantas dan perit. Ini kerana dia sedang memusingkan kepalanya ke kanan dan ke kiri untuk mencari jarinya semula!

Dalam tempoh dua minggu sebelum kelahiran bayi, pergerakannya semakin kurang. Sebaliknya, anda mungkin akan rasa tendangan kuat dari dalam rangka rusuk anda pada sebelah bahagian. Pergerakan yang semakin berkurangan ini adalah perkara biasa, tetapi jika anda bimbang mengenainya, jumpalah doktor anda.

Mulai sekarang, bayi anda sudah tetap pada posisinya dalam pelvis anda dan sedang menunggu masa untuk membuat perjalanan keluar. Anda mungkin rasa kepalanya seolah-olah sebiji tembikai yang menekan lantai pelvis anda. Jika bayi anda tidak berada dalam posisi kepala di bawah, baca lebih lanjut tentang bagaimana meletakkan bayi ke posisi terbaik untuk kelahiran.

Ada masanya bayi akan tidur dan ada masanya dia sangat aktif. Dia mungkin aktif menjelang waktu malam ketika anda baru berbaring untuk tidur. Corak aktiviti ini mungkin akan berterusan sehingga usia bayi tiga minggu, iaitu sehingga dia dapat membezakan di antara malam dan siang.

Tanda Pergerakan Bayi di Buku Pink


Tanda pergerakan baby

Inilah rupa carta tendangan bayi dalam buku pink. Nak tau pergerakan bayi dalam kandungan. Almaklumla, nad pertama kali tengok dan nak tanda, jadi tak tau nak buat macam mana. Masa check up haritu, nurse suruh tanda pergerakan bayi dekat dalam buku pink ni. Nad memang blur sebab nad rasa bayi selalu je menendang, nak tanda macam mana kan???..hahahha...takkan main tanda je. Masa check up ni kandungan dah 6 bulan.

Jadi nurse tu pun ajar, ok start pukul 9 pagi  sehingga 9 malam iaitu tempoh 12 jam..kira sampai 10 tendangan bayi. Pastu tanda right dekat buku pink setiap kali satu tendangan. Lepas habis 10 tendangan catat masa dekat situ. Memang baby akan tendang banyak kali, tapi bila dia tendang banyak kali tu di kira satu tendangan. Lepas tu dalam beberapa minit di tendang lagi, tu di kira tendangan kedua...ok nad sebenarnya paham tapi masih blur..hahahhaha

Balik dari rumah whatsuup dengan kawan yang dah berpengalaman, cakap macam mana nak tanda. Mulanya dia cakap "ala ko main tandan je"..dalam hati nad ishh tak boleh..kene tau gak sebab if kalau lambat tendangan mungkin ada masalah. Jadi dia ajar la cara betul..hahahaa..lepas tu setiap pukul 9 pagi nad dah mula berkira..bayi yang sihat akan buat tendangan lebih 10 kali kalau tempoh 12 jam bayi tak bergerak dalam 10 tendangan, maknanya ada masalah..jadi cepat-cepat pergi hospital..setakat ni alhamdulillah, bayi dalam kandungan nad selalu aktif..sampai senak perut mommy dibuatnya.

  • Pergerakan bayi di kira pada jam 9.00 hingga 9.00 malam. Tempoh di beri selama 12 jam. 
  • Pengiraan bermula apabila bayi mula membuat pergerakan, gerak, gerak,gerak dan gerak. Bermakna dia menendanglebih dari 2x dalam 1 masa. Kemudian dia berhenti. Peregerakan tadi dikira 1x.
  • Kemuadian bayi akan mula bergerak lagi, mungkin berbeza, terasa bahagian kiri atau kanan perut menjol, dalam beberapa saat dan kembali pulih. (waktu ini kita akan merasa sedikit sakit akibat pergerakan bayi tadi) Peregerakan kali ke-2 akan dikira 2x. 
  • Dan seterusnya,.. mungkin berbeza rasa, waktu, pengalaman dan pergerakan bayi. (hanya kita yang tahu rasanya bila ada sesuatu yang sedang bergerak-gerak dalam perut kita.
  • Mulalah mengira sehingga cukup 10x pergerakan dalam tempoh 12 jam tadi. Sekiranya merasakan bayi memang tidak bergerak, mungkin dia bergerak tapi tak cukup 10x, sebagai contoh dari jam 9.00 pagi aktif tetapi selepas itu bayi tidak bergerak lagi sehingga jam 9.00 malam. Haruslah ke hospital dengan segera.
Haritu scan baby, dia dah pandai hisap jari..huhuhu..suka tengok..alhamdulillah baby sihat.. "Ya Allah engkau peliharalah bayi dalam kandungan ku ini sehingga dia selamat di lahirkan. Sesungguhnya saat kelahirannya amat kami nantikan.

SHARE 13 comments

Add your comment

  1. sy biasa xdelah lurus sgt ikut btl2...kdg main tanda je.. so kalo nk pk ada mslh ke tak, tgk lps 9mlm tu ada gerakan lagi ke x..so kalo ada sampai esoknye kiranya takde mslh lah..hehehe..sbb kdg leka buat keje, so xblh gak nk fokus tanda buku tu je.ahaks

    ReplyDelete
  2. sweetnya... teringat masa ngandungkan sofea dulu...

    psssttt thanks join segmen nak url blog #17. blog ini tersenarai di http://www.mialiana.com/2015/08/senarai-url-blog-17.html

    ReplyDelete
  3. dekat nk pergi jumpa doktor balik baru tanda hihiiii jgn ikut akak ya..akak yg ni no 3 taram jer..yg penting baby aktif xlalu la nk tnda hari2

    ReplyDelete
  4. Semoga anak akk sentiasa sihat dan cergas.. Semoga Allah permudahkan segalanya..

    ReplyDelete
  5. Jaga diri baik2 ye...semoga semuanya selamat.

    Done follow #897

    ReplyDelete
  6. IQ pun gigih nak penuhkan kotak ni..huhu

    ReplyDelete
  7. rajin2 kn sedekahkan fatihah kt baby inshaAllah semua akan dipermudahkan... :)

    ReplyDelete
  8. heee.. bestkan rasa dia golek2 dlm tu.. akak masa anak pertama dlu memang jujur tanda dalam buku ni.. hehe

    ReplyDelete
  9. wahhh seronoknya..taka care tau...

    ReplyDelete
  10. Baby nad hisap jari alalallalalalla comey yer dari dalam perut...kalau dah keluar ni lagi lah comel...jaga diri ye nad

    ReplyDelete
  11. xsabar nk tunggu nadia junior keluar

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum Wr. Wb.

    WA:{+33753893351}
    email:{aditya.aulia139@gmail.com}
    {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    Nama saya Aditya Aulia saya mengalami trauma keuangan karena saya ditipu dan ditipu oleh banyak perusahaan pinjaman online dan saya pikir tidak ada yang baik bisa keluar dari transaksi online tapi semua keraguan saya segera dibawa untuk beristirahat saat teman saya mengenalkan saya. untuk Ibu pada awalnya saya pikir itu masih akan menjadi permainan bore yang sama saya harus memaksa diri untuk mengikuti semua proses karena mereka sampai pada kejutan terbesar saya setelah memenuhi semua persyaratan karena permintaan oleh proses saya bisa mendapatkan pinjaman sebesar 350jt di rekening Bank Central Asia (BCA) saya saat saya waspada di telepon saya, saya tidak pernah mempercayainya, agaknya saya bergegas ke Bank untuk memastikan bahwa memang benar ibu kontak sekarang mengalami terobosan pemanasan jantung dalam kehidupan finansial Anda melalui apakah itu BBM INVITE-nya: {D8980E0B} atau apakah kamu ingin mengkonfirmasi dari saya? Anda bisa menghubungi saya melalui surat saya: {aditya.aulia139@gmail.com} dan juga Anda bisa menghubungi perusahaan ISKANDAR LESTARI LOAN COMPANY
    via:{mail:iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}

    ReplyDelete
  13. Halo semuanya, saya Rika Nadia, saat ini tinggal orang Indonesia dan saya warga negara, saya tinggal di JL. Baru II Gg. Jaman Keb. Lama Utara RT.004 RW.002 No. 26. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberikan saran nyata kepada semua warga negara Indonesia yang mencari pinjaman online untuk berhati-hati karena internet penuh dengan penipuan, kadang-kadang saya benar-benar membutuhkan pinjaman , karena keuangan saya buruk. statusnya tidak begitu baik dan saya sangat ingin mendapatkan pinjaman, jadi saya jatuh ke tangan pemberi pinjaman palsu, dari Nigeria dan Singapura dan Ghana. Saya hampir mati, sampai seorang teman saya bernama EWITA YUDA (ewitayuda1@gmail.com) memberi tahu saya tentang pemberi pinjaman yang sangat andal bernama Ny. ESTHER PATRICK Manajer cabang dari Access loan Firm, Dia adalah pemberi pinjaman global; yang saya hubungi dan dia meminjamkan saya pinjaman Rp600.000.000 dalam waktu kurang dari 12 jam dengan tingkat bunga 2% dan itu mengubah kehidupan seluruh keluarga saya.

    Saya menerima pinjaman saya di rekening bank saya setelah Nyonya. LADY ESTHER telah mentransfer pinjaman kepada saya, ketika saya memeriksa saldo rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah Rp600.000.000 yang saya terapkan telah dikreditkan ke rekening bank saya. dan saya punya buktinya dengan saya, karena saya masih terkejut, emailnya adalah (ESTHERPATRICK83@GMAIL.COM)

    Jadi untuk pekerjaan yang baik, LADY ESTHER telah melakukannya dalam hidup saya dan keluarga saya, saya memutuskan untuk memberi tahu dan membagikan kesaksian saya tentang LADY ESTHER, sehingga orang-orang dari negara saya dan kota saya dapat memperoleh pinjaman dengan mudah tanpa stres. Jadi, jika Anda memerlukan pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) silakan hubungi LADY ESTHER Dia tidak tahu bahwa saya melakukan ini tetapi saya sangat senang sekarang dan saya memutuskan untuk memberi tahu orang lain tentang dia, Dia menawarkan semua jenis pinjaman baik untuk perorangan maupun perusahaan dan juga saya ingin Tuhan memberkati dia lebih banyak,

    Anda juga dapat menghubungi saya di email saya: (rikanadia6@gmail.com). Sekarang, saya adalah pemilik bangga seorang wanita bisnis yang baik dan besar di kota saya, Semoga Tuhan Yang Mahakuasa terus memberkati LADY ESTHER atas pekerjaannya yang baik dalam hidup dan keluarga saya.
    Tolong lakukan dengan baik untuk meminta saya untuk rincian lebih lanjut tentang Ibu dan saya akan menginstruksikan, dan ada bukti pinjaman, hubungi LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) Terima kasih semua

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2