hai assalammualaikum

Cempedak Goreng - Haritu masa balik dari kenduri rumah saudara mr mafia, ada orang jual cempedak goreng tepi jalan.  Lalu je, adoyaiii aroma dia menusuk kalbu. Sedap betul bau cempedak ni, wangi pun wangi, manis pun manis. Nak berhenti dah terlepas..jadi malas nak patah balik. Akhirnya rezeki mak buyung dapat jugak merasa cempedak goreng. Balik kampung baru dapat merasa. Haritu nad balik umah mak ayah, tak sangka ada buah cempedak..aummm..macam tau-tau je kite nak merasa cempedak..nah buat masak dekat rumah senang..


Cempedak goreng sedap dimakan tak kira waktu..waktu pagi ke masa sarapan, petang ke, atau malam..dapat sekali minum dengan air teh panas..perghh superbbb...nak buatnya senang je..


Bahan
- cempedak
- tepung gandum
- tepung rangup sedikit
- serbuk kunyit sedikit..nak bagi warna kuning
- garam dan gula secukup rasa
- air

Campur semua dan gaul..masukkan cempedak..lepas tu gorengla cempedak tu..


Api dipasang sederhana..jangan masuk cempedak banyak-banyak masa nak goreng..kang nak terbalikkan susah..jangan masak terlalu lama nanti hangus..ehhee...nyum..nyum...


Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

11 comments so far,Add yours

  1. Saje je kan...dh la akak x leh mkn cempedak

    ReplyDelete
  2. minggu lepas dah makan...sedap!!!

    ReplyDelete
  3. kulit cmpedak pun blh makan tau.. snng je resepinya.

    ReplyDelete
  4. kakak akak yang no 2 dia kalau buat cempedeka goreng dia goreng sampai penuh kuali tau..tapi memang tak melekat pun..cantik je dia alihkan sebiji2..cemana dia buat entah..

    ReplyDelete
  5. Sedap ni..Lama dah tak buat ..Lama jugak tak makan cempedak goreng ..

    ReplyDelete
  6. Adoiiii sedapnyeee... lame x mkan ni..

    ReplyDelete
  7. sekejap jer musim cempedak. takda dah.. memang sedap sangat la kan goreng petang petang musim hujan ni


    Lelaki pun suka kulit putih melepak?

    ReplyDelete
  8. Eina fobia ngan cempedak!!
    Sebab kat blakang umah eina ni lau musim cempedak, memang banyak gila ulat cempedak tuhh.. Yang melompat2 tu.. Bagi la kat eina ular, pacat, lintah, katak ke..eina tak geli..tapi dengan ulat cempedak, eina fobia.. Geli...

    ReplyDelete