hai assalammmualaikum

Jenis-jenis Nyamuk - Bila dengar bunyi "ngeng,ngeng,ngeng" dekat telinga mesti rasa rimas kan..bunyi apa lagi, bunyi nyamukla. Tetamu tak diundang tu tu tidak kira siang atau amalm pasti akan "berkunjung" ke rumah. Yela nyamuk kene cari mangsa,sebab makanan dia darah manusia. Naymuk kan lenghisap darah. Nyamuk ni boleh dianggap penghisap nyawa. Sebab gigitan nyamuk boleh membawa kepada penyakit.

Demam denggi adalah sejenis penyakit yang berpunca daripada jangkitan virus denggi yang disebar oleh aedes betina. Terdapat dua jenis denggi yang berbahaya iaitu Demam Hemoragik Denggi dan Sindrom Kejutan Denggi. Virus denggi akan berada dalam sistem badan selama tiga hingga empat belas hari sebelum tanda demam kelihatan. Terbaru penyakit virus zika pulak. Menakutkan bila dengar macam-macam penyakit ni.

Baru tau nyamuk ni ade macam-macam jenis. Selalu cakap nyamuk kecik, nyamuk gatal, nyamuk besar..hahaha..jom kenaasti jenis-jenis nyamuk.




ANOPHELES
- dikenali sebagai nyamuk tiruk iaitu jenis yang menyebabkan penyakit malaria
- nyamuk ini terdapat di paya,saluran air dan permukaan air yang terdedah di bawah sinaran matahari
-ia bertelur di permukaan air
- nyamuk ini hinggap dengan posisi membentuk sudut
- sering hinggap di dinding rumah atau kandang
- terdapat plbagai warna, ada hitam ada yang kakinya berceloreng putih.
- jenis nyamuk Anopheles Maculatus dan Anopheles balabacensis banyak terdapat di kawasan bukit.
- nyamuk ini jugak boleh menyebabkan penyakiy kaki gajah.


AEDES AEGYPTI
- penyebab penyakit denggi berdarah.
-pada tubuhnya tampak berbelang hitam putih
- sering hinggap di pakaian yang bergantung di tempat gelap
- bertelur di air bersih seperti di tempayan, tab mandi dan pasu bunga.
- menggigit pada waktu pagi dan petang antara jam 8 pagi hingga 12 tgh ari dan 3 petang hingga 5 petang
- sebaik nyamuk ini menggigit manusia pada hari ketiga ia akan bertelur dan meneteas dua hari
-nyamuk ini terbang dalam radius antara 50 hingga 100 meter ke kanan-kiri sekitar rumah.


AEDES ALBICTUS
- spesis ini boleh menyebabkan seseorang itu dijangkiti demam denggi berdarah
- biasanya terdapat di kebun atau halaman rumah
- cirinya hampir sama dengan aedes aegypti iaiatu berbelang hitam putih
- waktu menggigitnya pada waktu pagi dan petang
- bertelur di permukaan air yang bergenang seperti di bekas yang menakung air hujan di depan rumah.
- pada musim hujan, nyamuk ini banyak terdapat di kebun atau halaman rumah kerana di situ tempat yang berisi air.


CULEX QUINQUEFASCIATUS
- naymuk rumah ini menggigit pada waktu malam
- hinggap di mana saja seperti di pakaian yang tergantung atau di dinding rumah
- warna badan nyanuk ini ada yang hitam dan keperangan
- telurnya mengelompok membentuk rakit
- jejentikya tergantung di permukaan air.
- ciri nyamuk ini ketika hinggap pada manusia, posisi tubuhnya mendatar.
- ia banyak ditemui di air keruh atau tempat yang banyak mengandungi tanaman organik dan bahan makanna.
- nyamuk ini boleh menyebabkan penyakit kaki gajah atau filariasis.

Geli tengok gambar nyamuk ni dekat-dekat..sentiasa jaga kebersihan rumah ok..
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

3 comments so far,Add yours

  1. Jangan bagi nyamuk membiak kat rumah kita, takut pula denggi ni sekarang. zika pla lagi baru dtg

    ReplyDelete
  2. kami anak beranak kulit sensitif kalau kena gigit nyamuk. sekejap je dah naik merah bengkak. jgn bagi nyamuk membiak.

    ReplyDelete
  3. tak sempat dah nak tilik nyamuk jenis apa,
    nampak terus piaaappp je.. ekekee

    Artikel terkini 3 Inspirasi Dekorasi Rumah versi Bajet

    ReplyDelete