TAZKIRAH JUMAAT : ZIKIR

in , by Nadia Johari, 13:48:00
hai assalammualaikum

Tazkirah Jumaat: Zikir - Amalan yang paling baik disisi Allah iialah zikirullah. Zikir adalah sebaik amalan malah lebih baik daripada sedekah. Kanapa?? Sebab zikir membuatkan seseorang itu sentiasa ingat kepada Allah.

Orang yang sentiasa berzikir, prang itu akan bersih hatinya. Secara automatik dia akan suka sedekah dan jihad fisabilillah. Solat dipenuhi dengan zikrullah. Jika anda ingin tahu pokok, batu, gunung,ikan dilautan malah makhluk yang bukan manusia sentiasa berzikir kepada Allah. Malaikat berduyun-duyun turun ke dunia mencari majlis zikir. Tapi manusia tak ramai yang datang. Hadis menyatakan jumlah malaikat yang datang adalah seamai hingga sampai langit yang paling dekat dengan dunia. Sebab majlis ini dipenuhi dengan rahmat Allah.

Apabila majlis habis, semua Malaikat balik kelangit lalu ditanya oleh Allah walaulun Allah Maha Mengetahui apa yang berlaku.

Allah: apakah yang dibuat oleh hambaku??

Malaikat: Engkau lebih tahu Ya Allah..hambamu masih berzikir dan mereka mengharapkan keampunan dan syurga daripadaMu.

Allah: adakah mereka pernah lihat syurga?? Dan apakah yang akan mereka lakukan jika mereka diberi peluang melihat syurga??

Malaikat: sesungguhnya Kau lebih Mengetahui Ya Allah. Jika mereka melihat syurga, pastilah mereka akan menambahkan amalan mereka.

Allah: adakah mereka pernah lihat neraka??

Malaikat: Kau lebih tahu Ya Allah. Jika mereka melihat neraka ,nescaya mereka akan meninggalkan laranganmu.

Allah: sesungguhnya Aku mengampunkan semua orang yang hadir majlis zikir itu.

Malaikat: bagaimana pula orang  yang sekadar duduk tanpa berniat untuk.mendengar majlis ilmu?? Adakah mereka juga Engkau ampunkan.

Allah: Ya, disebabkan dia duduk bersama dengan orang yang aku ampunkan dalam majlis zikir.

Orang yang duduk sahaja pun dapat kelebihan. Yang betul-betul niat duduk dalam majlis zikir apatah lagi. Ada hadis menyatakan tiada amalan yang boleh jadi penyelamat daripada azab neraka melainkan zikirullah. 

Zikirullah juga bole menyelamatkan seseorang daripada musibah. Itulah yang terjadi pada Nabi Yunus. Baginda berzikir dalam perut ikan Nun, Allah keluarkan baginda dari perut ikan tersebut.

Jadi terus istiqomah drngan zikrullah. :).


         
SHARE 2 comments

Add your comment

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2