hai assalammualaikum

Ikan Haruan Hasil Tangkapan Sendiri

Dekat rumah ni memng bukan kaki pancing pun. Tapi pancing suka-suka tu yela. Dekat lampung ni, mana lagi nak pancing kalau bukan dekat parit. Dekat parit tu la banyak.ikan haruan atau orang jawa panggil " ewak kutok ".. Ikan haruan ni banyak khasiatnya kan. Korang pun tau.


Haritu abang pergila pancing dekat parit rumah nenek. Parit tu pulak baru lepas dikorek, lepas tu hujan, jadi ikan pun banyakla..macam tu la anggapan ku..hahahha. Rezeki abang haritu, pancing dapatla ikan haruan besar oiii..bapak ikan haruan kot..hahahaha..Esoknya abang pancing lagi, dapat lagi seekor ikan haruan..kali ni sederhana pula. Okla tu kan.



Esoknya, abang pun siang ikan haruan tu..oii bukan main ganas lagi dia melompat..kuat juga ikan haruan ni. Ko nampak ada telur weii..huhuhu..


Ikan setelah dibersihkan..Agak-agak buat ape ye..


Ini dia..mak nad goreng je ikan haruan ni..hahahha. Mulanya abang, nak bakar, tapi tak bakar-bakar, sebab masa tu dah buat masak banyak, ala entry ade dekat SINI. Tu pasal mak pun goreng jela. Goreng pun sedapp..lagi rangup..nyum..nyumm..alhamdulillah..dah selamat dalam perut.
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

3 comments so far,Add yours

  1. Tahun ni berpantang tak dpt makan ikan haruan.. Sbb ssh nk dpt dok sini.. Huhu.

    ReplyDelete
  2. fresh..........~ telur ikan sedap ke kak? huhu
    saya takut nak makan,nanti pecah telur dlm perut,beranak anak ikan pula.. lol (*okay tak lawak)

    ReplyDelete