hai assalammualaikum

Sifat Seorang Kakak Dah Muncul Dalam Dirinya - Lagi dua bulan, bulan 10 nanti Fariza masuk dua tahun. Makin besar, makin banyak ragam, makin liat perangainya. Yela, perangai budak makin membesar mesti lain kan. Takkan sama je. Nad la kena banyak bersabar. Tapi, dalam banyak-bayak ragam perangai dia, setiap hari akan buat nad tersenyum walaupun tengah marah. Budak kan, pandaila dia nak pujuk mak dia, walaupun dengan reaksi muka sahaja.

Setahun 10 bulan, perangai dia yang buat nad geram, bila dia dah mula susah nak mandi dan basuh bila berak. Fuh!!, memang mencabar waktu ni. Kalau sebelum ni, cakap " jom basuh, berak busuk"..ikut je, ajak mandi ikut je, sekarang, menangis, meronta baring dekat lantai, taknak mandi, taknak basuh. Dengan keadaan nad yang sekarang ni yang tak berapa nak baik lagi, tengah "mabuk ketum"..hah!, memang hati pun cepat panas je. Kadang terpaksa dukung dia, paksa dia pergi bilik mandi. Itu pun masih meronta lagi. Masa tu memang semua terpaksa buat, sampai marah-marah. Marah bukan apa, sebab nak bersihkan dia, tapi bukan marah macam tendang ke, pukul ke. Huishh, nad masih ada perasaan lagi. Kalau waktu dia berak je, memang payah sikit.

Tak tau la sebab apa dia jadi macam tu. Nad boleh cakap ada tiga sebab je dia jadi macam ni.

1) Semakin membesar
- yela budak kan makin lama makin besar, lain perangai dia. Lagi dia dah tau tunjuk aksi protes dia. Dia berkawan dengan budak lain, bila budak lain buat macam tu, dia pun ikut. Sebab Fariza sekarang memang jenis ikut je apa orang buat. Tu yang risau.

2) Sebab leka bermain
- sepanjang nad mabuk, memang nad duduk dekat kampung. Jadi dekat kampung memang ramai kawan Fariza, sepupu dia la. Lagi sepupu baya dia. Memang main je la kerja dia. Mungkin sebab dia leka bermain, sampai taknak mandi dan basuh berak dia tu. Budak kan, memang suka bermain. Bangun tidur, cari sepupu dia, lepas tu main la puas-puas. Bila disuruh mandi takank..haishh..

3) Bakal jadi kakak
- mak cakap, Fariza macam dapat rasa dia nak jadi kakak. sebab tu dia beralih perangai. Tu tak tau la kan, orang tua cakap, kadang ada betulnya. Mula la dia nak tunjuk, dia kakak hebat. Nad, ada borak dengan Fariza, walaupun dia tak berapa paham, tapi macam paham je. Cakap dalam perut ada adik, sayang dia tau, usap..Dia ikut jela, tapi tak tau paham ke tidak..haha.

Tapi nad rasa Fariza paham, sebab bila nad suruh cium baby, dia cium perut nad sebelum dia susu..hahaa. Memang sweet sangatla. Sambil susu, sambil usap perut nad.



Bila dapat sepupu baru, suruh cium, cium dia. Lepas tu tengok baby tu dengan mata bulat dia. Walaupun niat dia nak ambik sarung tangan baby tu..ahhaa. Tapi ada la sifat kakak tu dekat hati dia. Insyallah, adik dia keluar, Fariza dah 2 tahun lebih. Harap memahami, dan jadi kaka yang baik. Nad pun kena bahagikan masa untuk dua orang nanti.



Fariza anak perempuan yang baik. Jadi kakak yang baik ye.
SHARE 6 comments

Add your comment

  1. confirm ready dah tu jadi kakak..hehe

    ReplyDelete
  2. Halo,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Henrietta Fernando, pemberi pinjaman pinjaman swasta telah membuka peluang kewangan kepada sesiapa yang memerlukan sebarang bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 2% untuk individu, syarikat dan syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan difahami. Hubungi kami hari ini melalui e-mel untuk memohon dan mendapatkan pinjaman segera: (henriettafernandoloanfirm@gmail.com)

    ReplyDelete
  3. Selamat siang

    ini adalah dasar dana global, kami memberikan pinjaman per pendanaan proyek tahunan 100% dengan pinjaman aman dan tidak aman yang tersedia kami dijamin dalam memberikan layanan keuangan untuk banyak klien kami dengan paket pinjaman fleksibel kami pinjaman dapat diproses dan dana ditransfer ke peminjam dalam waktu sesingkat mungkin kita beroperasi di bawah persyaratan yang jelas dan mudah dipahami dan kami menawarkan pinjaman kepada semua jenis untuk tertarik klien perusahaan perusahaan dan semua jenis organisasi bisnis, individu swasta dan investor real estate hanya menghubungi kami dengan nama di bawah Jika Anda sedang melihat bagaimana mendapatkan pinjaman hubungi kami kami dapat membantu Anda keluar EMAIL: globalfundfoundation9@gmail.com
    BBM: D8633B93

    ReplyDelete
  4. Selamat siang

    ini adalah dasar dana global, kami memberikan pinjaman per pendanaan proyek tahunan 100% dengan pinjaman aman dan tidak aman yang tersedia kami dijamin dalam memberikan layanan keuangan untuk banyak klien kami dengan paket pinjaman fleksibel kami pinjaman dapat diproses dan dana ditransfer ke peminjam dalam waktu sesingkat mungkin kita beroperasi di bawah persyaratan yang jelas dan mudah dipahami dan kami menawarkan pinjaman kepada semua jenis untuk tertarik klien perusahaan perusahaan dan semua jenis organisasi bisnis, individu swasta dan investor real estate hanya menghubungi kami dengan nama di bawah Jika Anda sedang melihat bagaimana mendapatkan pinjaman hubungi kami kami dapat membantu Anda keluar EMAIL:::::::: globalfundfoundation9@gmail.com
    BBM: D8633B93

    ReplyDelete
  5. Nama saya Maria Fadhlan dari Ajman di Dubai UAE, saya adalah korban penipuan di tangan pemberi pinjaman, saya menipu $ 3.000 karena saya membutuhkan pinjaman $ 90.000 untuk modal ventura dan hutang. Saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi, dan bisnis saya hancur dalam proses.

    Semua ini terjadi pada bulan Maret 2019, sampai saya bertemu seseorang online pertiwi ges di email pertiwigesang@gmail.com amalia anmangkurat amaliaanmangkurat@gmail.com dan endang nisrina endangnisrina@gmail.com baru-baru ini yang memberikan kesaksian tentang pemberi pinjaman RIKA ANDERSON LOAN COMPANY jadi saya membuat bertanya dan dia memperkenalkan saya kepada ibu yang baik RIKA yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman tanpa jaminan sebesar $ 90.000 dengan suku bunga rendah di RIKA ANDERSON LOAN COMPANY.

    Saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk berterima kasih kepada Anda, Ms. Rika, semoga Tuhan terus memberkati Anda, Ms. Rika Anderson atas kejujuran dan perbuatan baik Anda.

    Jika Anda membutuhkan pinjaman dan pinjaman tanpa jaminan, segera hubungi ibu Rika Anderson melalui email perusahaan

    rikaandersonloancompany@gmail.com
    Whatsapp: +19147057484

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui mariafadhlan@gmail.com

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2