hai assalammualaikum

Telur Digemari Semua Orang - Siapa tak suka makan telur ayam. Semua orang suka kan. Kalau ada yang tak suka tu, berapa kerat jela kan. Tapi pelik la kalau tak suka, swbab telur ayam ni macam-macam boleh dibuatnya. Buat telur dadar, telur rebus, telur setengah masak ( kegemaranku), lauk telur macam telur sambal, telur masak lemak. Telur juga dibuat dalam kek. Hah!!, banyak kan kegunaan telur ni. Laku sangat telur ayam ni.


Kalau dekat rumah mak ayah ni, telur ayam wajib ada. Beli berpapan-papan. Tak cukup sepapan. Kalau dah tak tau nak masak apa, buatla telur dadar. 5 biji telur dadar diperlukan oii. Tu pun tak cukup, kena buat dua kali telur dadar. Anak buah ramai, masak sepinggan mesti habis punya..Jadi kena sediakan 2 pingga telur dadar bersamaan 10 biji telur ayam..haha. Kat sini kalau masak telur dadar memang cepat habis. Kalau tak pun petang-petang makan telur hancur dengan roti. Gitu..

Kebaikan Makan Telur Ayam

Telur ni ada kebaikan dan keburukannya jika makan. Biasalah, selalu makanan mesti ada pro dan contra jika tak diambil secara kesimbangan. Nad baca, keburukan kalau makan telur setiap hari, akan menyebabkan kolesterol, menaikkan berat badan, ketidakseimbangan hormon, naik jerawat dan macam-macam lagi la. Tapi takkan nak makan setiap hari kan. Nad pun boleh jemu. Takkan korang tak jemu kot. Banyak lagi makanan yang ada, korang boleh makan.


Kalau nak tau telur ayam ni banyak kebaikannya. Bahagian putih telur ayam mengandungi protein-albumin dan tidak mengandungi vitamin larut lemak. Apa yang agak unik ialah ia mengandungi sejenis lagi protein yang dipanggil ‘avidin’, iaitu sejenis bahan antibiotic semulajadi yang amat berguna untuk melawan jangkitan mikro organisma yang dapat merosakkan telur itu. Antibiotik ini wujud bersama-sama dengan biotin dan akan musnah apabila dimasak. Kadar lemak dan kalori dalam telur adalah rendah tetapi ia kaya dengan sumber protein dan vitamin A.

Bahagian kuning telur merupakan makanan yang mengandungi zat yang berbagai dan seimbang. Dikatakan kuning telur yang menyebabkan kolesterol, tapi korang kena tau, selain kolesterol, ia mengandungi banyak zat-zat makanan yang penting. Di antaranya ialah 67 mg sulfur daripada keperluan kita seharian. Jumlah ini bukan mudah untuk kita perolehi dalam lain-lain makanan.

Kebanyakan orang takut memakan telur kerana kolesetrol tetapi sebenarnya choline dan phosphytidylcholine dalam kuning telur membantu mengelak longgokan kolesterol dan lemak dalam hati dan pembuluh darah. Choline juga membentuk metabolite dipanggil betaine yang berfungsi mengurangkan homocystin, salah satu faktor penyebab serangan sakit jantung.

Itu adalah antaranya. Jadi boleh je makan telur ayam, jangan makan selalu.
SHARE 1 comment

Add your comment

  1. suka makan telor..telor rebus best..tp yg kuning tu mmg xmakan..hehe

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS