hai assalammualaikum


Badan Diserang Gegata - Malam semalam nad dah start gatal. Habis semua badan nad garu. Memang dah keluar benjol-benjol kat badan. Nad ingat sebab kusyen atau tilam ada binatang. Cakap dengan mak la " diah gatal badan macam kak ita ni mak"..( sambil tunjuk dekat mak. Sebelum ni kakak pun gatal-gatal badan, ingat serupa macam dia. Pagi tadi, tengok, mak aih, besarnya benjol-benjol ni. Bersambung-sambung jadi besar. Ok, sah, nad dah kena gegata.

Tunjuk kat mak, mak cakap " uish, ko kene biduen ni ( bahasa jawa ) ". Gegata ni banyak bahasa..hahaha. Ada tu kelopak garam. Mak suruh sapu dengan bedak yang berangin. Nad sapu la. Sambung tidur, memang kurang gatalnya. Tadi bangun tidur, kurang benjolnya. Tapi nanti tumbuh balik. Siang tadi lagi, dahla panas, lagi panas badan. Duk tahan dari garu ni. Sebab kalau lagi garu, lagi teruk.

Kena gigit nyamuk ok lagi benjolnya, bila kena gegata, dah la membesar, bersambung-sambung benjolnya, ngeri tengok. Macam kakak dulu pernah kena, dia siap cerita, bengkak sampai ke bibir. Dekat badan ok lagi, kalau dah serang ke muka, adoyaii, taknakla..

Post la dekat facebook. Ramai bagi petua hilangkan gegata ni. Ada cakap,
- buh minyak panas
- lumurkan air garam
- minum air kelapa ( adik dan mak sarankan )
- bubuh bedak berangin ( mak suruh )
- ubat selsema
- ubat econozaine



Jadi nad pun buatla semua..hahaha. Tak tahan gatal sangat. Lepas mandi, lap badan, nad basuh badan dengan air garam. Takyah lap, terus pakai baju.


Lepas tu minum air kelapa. Kakak ada cakap juga, minun air kelapa campur air garam. Nad pun buatla..hahaha.


Nad ada bubuh juga minyak panas. Guna minyak yuyi..buh banyak-banyak..hahahha.


Bubuh bedak dekat badan. Guna bedak amnesia. Bedak ni kan memang untuk gatal-gatal.

Terpaksa buat semua, sebab nak hilangkan gegata ni. Ubat econazaine takda dekat rumah, takleh makan ubat selsema sebab breastfeeding. Buat mana yang boleh, malam ni memang kurang sikit. Tak gatal. Kalau tak gatal je la.

Ada orang cakap, gegata ni ada kene mengena dengan kolesterol atau gula tinggi. Ok, yang ni nad baru tau. Apa yang kaitannya, sebab apa, tak taula. Kata gegata ni pun sebab allergic makanan. Padahal nad sebelum ni pun tak makan seafood  ke apa. Cuma makan ikan dengan ayam je. Entahla...

Dulu kena gegata  masa kecik-kecik, ingat lagi, mak pakaikan bedak satu badan. Ni bila kena dah besar, risau terlebih pulak..huhu.


Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

8 comments so far,Add yours

  1. akak pun kena gatal-gatal, semalam br perasan kat tgn kanan... kalau nad punya gatal kembang-kembang,,, gatal akak lak kecil-kecil merah... aduihh,,, sabar je la... hehehe

    ReplyDelete
  2. salam sis..pernah kena jugak ni 4-5 bln yg lepas kalo x silap. tapi bukan sebab makan @ seafood...tapi sebab allergic dengan charcoal @ salah makan ubat.. azab la rasanya kene tu walaupun 2-3 hari jer..kat leher abis berdarah tergaru dengan kuat masa tido.esoknya mandi pedih giler tempat kene garu tu... huhu tp masa mula2 kene tu mmg sapu bedak berangin tu dengan buh minyak angin aromaterapi.. x jgk baik tp lega la lepas sapu tu..

    ReplyDelete
  3. akak ni kalau terlebih gluten memang jadi la gatal2

    ReplyDelete
  4. Uih Rayyan pernah kena , tp xteruk camni cuma dia timbul setempat2 pashtu hilang then timbul balik , ok dengan ubat alergik klinik

    ReplyDelete
  5. moga cepat sembuh nad..

    Tahniah guna domain sendiri dah..:)

    ReplyDelete