hai assalammualaikum


Rutin Kerja Rumah Lebih Fleksibel Walaupun Anak Dua - Hah, dah tiga hari dekat kl ni, dah kembali kepada rutin sebagai seorang isteri dan mak ni oii. Dah tiga hari juga dah buat macam-macam ni. Sebelum balik, risau juga, macam mana la situasi kita ni nanti bila balik, mampu ke uruskan kerja rumah dan jaga dua orang anak lagi ni. Kelam kabut ke tak ni..hahaha. Nasib semuanya baik-baik je.

Sampai rumah kl je, terus kemas apa patut. Yang penting bahagian ruang tamu ni ha. Kemas juga barang-barang yang diangkut dari rumah. Ye, ni la perempuan, kadang baru sampai terus kemas. Kemas sikit-sikit je. Baju bebudak ni pun kemas, cuma baju kita je belum, masih dalam beg..hahaha. Tapi dah siap kemas masa sebelum balik, tinggal masukkan dalam almari je. Si adik Farhanah nasib boleh terima tempat baru ni. Tak meragam, sangat baik..terima kasih Farhanah, memudahkan kerja mommy.


Si kakak, biasalah, dengan tantrumnya tak sudah..haaha. Ada je yang tak kena, tapi bila ada mainan dia, leka habis main. Ajak mommy main, ok mommy layan. Kadang mommy ajak si kakak Fariza kemas sekali. Takut tinggalkan dia sorang-sorang dengan adiknya. Kang ada dibuatnya kang. Kadang main dengan adik, tunjukkan mainan dia.

Adik Farhanah kerjanya tidur je. Bangun nak susu. Memang mudah kerja mommy. Jadi banyak masa layankan si kakak Fariza. Dia bangun nak susu je. Dia bangun pun dalam pukul 8 ke 9 pagi. Jadi selepas subuh, mommy akan siap-siap kemas rumah, bersihkan dapur dan ruang tamu mana yang patut. Fariza akan terjaga bila dia terdengar sesuatu macam nad terbuat bising, atau dia tersedar, tengok-tengok mommynya takda. Bila dia bangun je, nad layan dia kejap, dalam 15 minit macam tu, akan terus mandikan dia. Takde dah mandi lewat-lewat macam dulu. Sebab tau adiknya Farhanah akan bangun nak susu. Siap kakak, buat sarapan semua, adiknya bangun.

Bagi susu dekat Farhanah, agak-agak dia dah kenyang, tak lama pun, masak air untuk mandikan dia. Sambil tunggu air masak, layan la Fariza dan Farhanah ni. Nak buat macam mana, dua-dua kena adil kasih sayang..hahaha. Kang dua-dua tantrum, mommy pening. Dah mandikan adik, tinggalkan adik kejap dekat tilam, ajak Fariza siram pokok bunga pulak. Selesai, duduk sekejap layan adik dan kakak lagi tengok tv. Nad sambil-sambil online..hehehe.


Dalam pukul 12 tengah ari macam tu, siap-siap barang untuk masak pulak. Adik Farhanah sambung tidur. Nasib baik ada buaian serba alih pemberian kawan mr mafia. Terima kasih bagi buian ni. Buaian untuk Fariza dulu, sekarang adik pulak pakai. Nad mintak mr mafia belikan spring letrik tu. Spring letrik buaian tu harga RM190, nad pilih warna pink. Memang sangat membantu. Adik Farhanah tidur lena sebab terhenjut je buaian tu. Mommy pun senang nak masak.


Pertama kali masak selepas dua bulan bercuti..kihkih..masih ada skill memasak ok. Makanan masih dalam pantang..mak kata suruh lantang lagi..baikla mak..kita dengar cakap mak. Selesai masak, nad mandi dan solat.

Selesai makan, rehat semua layan si kakak dan adik. Adik pun bangun sebab lapar. Pasang tv cerita kartun bagi kakak layan, taknak bagi dia tengok adik tengah menyusu, nanti dia nak susu juga..kihkih..petang tu bila adik dah tidur, hah waktu tu, kakak bolehla susu nak tidur petang juga. Ye semua tidur..hahaha.

Petang masing-masing bangun dalam pukul 5.30 petang ke atau 6 petang, nad akan terus mandikan diaorang. Mommy pun siap-siap mandi nak layan drama melayu tv3 pukul 7 petang..habis cerita, solat lepas tu masak malam. Masak sikit-sikit je, kadang lauk siang ada lagi. Lepas tu layanla tv.



Sekarang tidur awal, pukul 12.30 ke atau 12 malam dah kena tidur. Kalau sebelum ni pukul 1, 2 pagi baru tidur..dah duduk kampung dua bulan, tidur awal, jadinya dah terbiasa tidur awal. Tak boleh dah lewat-lewat.

Hah macam ni la nad uruskan kerja rumah dan anak. Rutin kerja macam biasa, cuma tambah seorang anak dan memasak. Mandikan anak awal sebab dah buat dekat kampung, jadi dah terbiasa. Balik kl terus buat macam dekat kampung. Jadi semua kerja jadi mudah dan senang. Si adik Farhanah pun tak banyaj meragam, kerja tidur je..hehee. Jadi kakak banyak dapat layanan yang lebih. Itupun macam tak cukup bagi dia..haishh pening kita tau.

Yang penting, kerja nad tak kelam kabut. Ok je..hehhee..Jadi tajda masalah mak anak dua ni buat kerja..hehhe.
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

2 comments so far,Add yours

  1. suka dengar cerita orang lain . saya ni masih lagi kelam kabut nak uruskan masa dan uruskan rumah..

    ReplyDelete
  2. i feel u!! Hahaha. kadang-kadang macam robot tak berenti buat keje. Hahahah

    ReplyDelete