hai assalammualaikum

Cara Hilangkan Ulser / Mata Ikan di Mulut Anak - Haritu, nad nampak Fariza keluar air liur dia. Ingat dia main air liur, mula nak marah. Tapi nasib baik tak marh, nad cakap dengan dia " kenapa main air liur"..sekali dia tunjuk mulut dia, cakap " akit,akit "..nad cek, tengok gigi dia takda apa. Kotla terlekat tulang ikan ke, sebab sebelum dia makan ikan. Tengok bibir, ok, ada macam ulser atau mata ikan warna putih tu. Patutla keluar air liur dia.

Selalunya, Fariza ni aktif, memang tak dapat dikawal. Ada je nak dibuatnya. Tapi haritu, dia baring je. Senyap je, dengan muka yang lesu. Sakitla tu. Mulut tak terbuka, air liur keluar je. Taknak menyusu sangat. Takpela, nad biarkan ja. Hari sabtu haritu, nad balik kampung. Kakak nad nampak Fariza macam nak demam, sebab dia tengok matanya je, nampak lesu dan kuyu. Kakak kita nurse..hahaa. Nad rasa badan Fariza pun dah panas sikit. Nad cakap dekat kakak, yang mulut Fariza ada ulser, putih tu. Kakak suruh bagi aiskrim vanila je.


Apa lagi, esoknya suruh mr mafia beli aiskrim vanila. Sekali dia beli yang besar terus. Ni bukan anak je boleh makan, mak pak sekali join makan..hahaha.



Lepas makan nasi, bagi Fariza aiskrim vanila choc ni. Memang suka la dia. Lepas dia makan, alhamdulillah, lepas beberapa jam, mood dia kembali seperti sedia kala. Tak reti duudk diam, cakap je..hahaa. Mulut dah boleh terbuka, tak keluar air liur dah..hehee. Mujarab sungguh aiskrim vanila tu ye.

Panas dia pun dah kurang. Mungkin sebab dia sakit, jadi badan panas. Sekarang alhamdulillah, sihat dan boleh main. Memang lain bila dia senyap je, tak ceria..hahaa. Sunyi je rumah ni..Tapi bila kembali sihat, mulalh buat kita jadi hulk..ahhaa. Tapi tu la hiburan.

Kalau anak korang ada ulser, cubla bagi aiskrim vanila..
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

3 comments so far,Add yours

  1. aiskrim vanilla ni menyejukkan ulser kat tekak yang sedang membengkak dan 'memanas' tu. kira jadik ubat jugak lah. tapi aiskrim vanilla je tau. haaa aiskrim vanila jenama apa2 pun boleh

    ReplyDelete
  2. aiskrim vanilla dibuat ubat rupanya. rasa pun sedap :)

    ReplyDelete