hai assalammualaikum

10 Mei 2018 Malaysia Dengan Kerajaan Baru - 9 Mei 2018, jam 9 malam, start tengok tv, nak tengok pasal pilihanraya ni. Pada masa sama tak sabar nak tau keputusan setiap negeri, siapa yang menang DUN dan siapa yang menang Parlimen. Paling utama sebenarnya, nak tau siapa yang bakal memimpin negara Malaysia ni. Nad tau, bukan nad seorang je yang tunggu depan tv, semua orang tonton tv pada hari tu. Debaran demi debaran bila satu-satu kawasan ditunjukkan siap menang siapa kalah.

Ni memang sejarah, sebab tak pernah-pernah nad tengok depan tv lama-lama sampai ke pagi semata nak tau keputusan Pilihanraya Umum ke 14 ni. Seluruh dunia kot sanggup bersengkang mata nak tau keputusan yang ditunggu. sepatutnya keputusan siapa menang dah dikeluarkan awal, entah kenapa tahun ni, lambat pulak keputusan. Nampak dah dekat situ parti Pembangkang yang menang. Pukul 4 pagi ku tetap bersengkang mata semata nak dengar keputusan rasmi daripada Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia. Ingat nak bagitau keputusan siapa menang, rupanya dia bagitau pasal kerusi je, hampeh punya SPR. Dari pengerusi, ke timbalan pengerusi sampaila ke ahli SPR bagitau berkenaan kerusi..huh!!..Kau nampak tak semua orang-orang SPR ni tak boleh nak ucap sebab dah tau pembangkang yang menang. Macam susah sangat..deeyy..


Tapi ada orang cakap SPR dah umum jam 4.49am..entahla, nad tak dengar pun..hahaa. Yesszzaa, Pilihanraya Umum 14 telah dimenangi oleh Parti Pembangkang. Pertama kalinya, Malaysia bersuara untuk menukar memimpin. Cukup dengan pimpinan Pak Jib, yang terlalu menyusahkan rakyat dan negara. Mari kita berubah untuk selamatkan Malaysia. Syukur sangat-sangat, esoknya bangun pagi, dah ada pemimpin yang kita percaya boleh membawa Malaysia terus aman dan maju. Pemimpin yang pernah memimpin negara suatu masa dahulu dan kini dia kembali.

Tun Mahathir Mohamad, ya!!, sudah hampir 15 tahun bersara, dan dia bangkit selepas lihat negara makin kucar kacir. Beliau masuk ke parti pembangkang untuk melawan parti Barisan Nasional.

Detik Bersejarah 10 Mei 2018 Malaysia Baru Dengan Kerajaan Baru

Masing-masing dah buka mata, cukuplah dengan apa yang jadi dan 10 Mei 2018, maka terciptalah sejarah...Bangun pagi esok, macam segar je kepala, bila dapat tau Tun M yang akan memimpin negara. Tun M, cara dia bercakap je dah tau dia bukan cakap kosong, dia cakap guna akal fikiran. Aura dia lain macam sampai menang Pilihanraya kali ni. Bila tengok istiadat angkat sumpah Tun M menjadi Perdana Menteri, terharu rasa, usia dah 93 tahun, tapi masih ingin memimpin negara, ingin bekerja demi anak bangsa tercinta. Rakyat inginkan perubahan negara, mereka tak fikir parti mana pun sebenarnya. Rakyat inginkan pemimpin yang berwibawa, yang mampu membentuk negara ke arah keamanan.






Tun Dr Mahathir Mohamad mencipta sejarah apabila mengangkat sumpah sebagai perdana menteri kali kedua hari ini susulan Pakatan Harapan (PH) memenangi Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).
Beliau yang memakai baju Melayu hitam dan bersamping songket hitam keemasan mengangkat sumpah sebagai perdana menteri ketujuh di hadapan Yang di-Pertuan Agong ,Sultan Muhammad V, di Istana Negara di sini.

Sebak dan terharu melihat apabila Tun M mengangkat sumpah. Ya, Malaysia sudah baru dengan kerajaan yang baru, tapi di bawah pimpinan orang lama yang lebih arif dan berakal. Ramai rakyat gembira menyambut pembentukan kerajaan pusat yang baharu. Timeline media sosial memang meriah dengan PRU 14 kali ni. Ada yang tak pernah tengok berita, dah tengok berita..hehe..sama lah macam nad..hahaa.

Moga Tun Dr Mahathir, memimpin negara dengan baik dan memperbetulkan apa yang salah. Kepada mereka yang asyik cakap apsl manifesto tu, bersabarlah, Tun M pasti akan tunaikan sedikit demi sedikit. Setiap benda kena buat perlahan-lahan, banyak benda dah rosak ni ..huhu..Hidup Malaysia, I Love PM..
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

0 comments so far,add yours