Bila anak tertelan duit syiling, memang trauma ye.. Nasib bertindak cepat..

hai assalammualaikum


Anak Tertelan Duit Syiling,  Mommy Trauma - Macam biasa sebelum tidur,  nad akan suruh anak-anak kemas apa yang diaorang sepahkan dan diaorang memang akan ikut perintah ya.  Nad pulak akan siap-siapkan tempat tidur untuk kitaorang tidur. Tengah siap-siapkan nak tidur,  sekali terjadi satu perkara yang membuatkan bukan nad terkejut dan trauma ye. Nad pasti semua ibu-ibu akan alami perasaan ni.


Nak dijadikan cerita,  kakak Fariza kemas duit syiling dan masukkan dalam tabung. Ada 20 sen je. Nad tengah ajar anak simpan duit dalam tabung. Tabung tu pulak letak dekat almari buku khas dia. Lama dah tabung tu ada. Entah mungkin semalam kakak atau adik yang buka tabung tu. 

Kemudian dia letak dekat sebelah dia untuk kemas yang lain. Masa tu memang nad tak tengok sangat adik Farhanah buat apa. Selalunya dia tolong kakaknya kemas.

Benda ni nad tak jangka jadi,  sebab selama ni,  tak kira kakak atau adik masa kecik sampai sekarang tak pernah la nak makan duit atau masukkan  benda dalam mulut.

Entah macam mana,  semalam, tengah kemas tempat tidur sekali terdengar tabung dicampak. Terus nad paling dan nak marah. Tapi nampak muka adik tertelan sesuatu. Adik dengan muka nak muntah. Paham kan bila tertelan,  sesuatu tersekat dekat leher,  mesti nak muntah untuk keluarkan.

Terus nad lari dekat adik,  jerit ' Adikk!!!! '..terus nad tepuk kuat-kuat.. Ye sekuat yang mungkin keluarkan benda yang tersekat kat mulut adik..

Allahuakbar,  takut takyah cakap la. Takut sangat. Nad tepuk, tepuk, pulpp.. Sekali hunyi duit syiling jatuh..

Nad terkejut habis.. Adikkk.. Biar betul.. Duit.. Adik ni kenapa buat macam tu.. Nasib tak jadi apa-apa. Nad tau adik paham,  mommy marah. Dia nangis sekuatnya.  Takut sebab tertelan dan mungkin takut sebab mommy marah..

Adikkkkk.. Mommy trauma dah ni. Ya Allah,  nasib duit syiling tu keluar dik.. Apa mommy nak buat kalau tersangkut. Mommy pun dah ikut nangis.  Peluk adik sekuatnyaa.. Kakak tengok pun sedih..

Terus kakak pesan kat adik ' adik,  jangan buat macam tu lagi. Duit tak boleh makan '...


Sampai harini nad risau dan trauma. Semua duit nad simpan tempat lain. Nad fikir,  tabung yang kakak masukkan duit takda penutupnya, sebab kakak lupa tutup. Tu adik,  pergi ambik tabung,  pastu dia nampak duit,  konon nak main2 goncang ke muka sekali masuk mulut. Tak pun dia buat tabung tu macam cawan,  buat-buat macam minum nak bagi duit kena muka,  kemudian masuj mulut..

Tapi malas fikir sangat,  sebab memang trauma gila. Duit kot.. Duit syiling weii.. Ya Allah... Mujur mommy nampak...mommy dah trauma..

Kita ingat anak dah besar, paham dah,  tapi umur macam ni pun kene ambil langkah berjaga, lagi-lagi duit syiling.

Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

4 comments so far,Add yours

  1. ya Allah..nasib baik kluar balik..klu dah msk ke dalam mmg trauma jgk..huhu..alhamdulillah..everything ok

    ReplyDelete
  2. Allahuakbarrrr takutnyaaaa...paham sgt perasaan tu...

    ReplyDelete