Kali ni nak masak sayur terung berlada. Dekat rumah ni kalau takda makanan pedas tak sah ye. Mesti ada pedas sikit, baru nak makan tu selera dan menambah je

hai assalammualaikum

Terung Goreng Berlada Yang Menyengat - Kali ni nak masak sayur terung berlada. Dekat rumah ni kalau takda makanan pedas tak sah ye. Mesti ada pedas sikit, baru nak makan tu selera dan menambah je. Sayur terung ni bukanla feveret, tapi kalau dah nak tu, memang akan buat. Sayur terung ni, ad aorang makan buat ulam, ada buat sambal, ada buat lada, ada dimasukkan dalam asam pedas, macam-macam la. Nad pulak suka buat berlada dan sambal. Kali ni nad buat, terung goreng berlada.



Ikut cara masing-masing kan nak masak terung ni. Ni cara nad, cara yang mudah, senang dan cepat..ehhee.. Ada anak dua orang ni, yang ada macam-macam perangai, memang tak boleh masak lama-lama.


Bahan-bahan
- Terung
- Bawang merah 3 biji
- Bawang putih 2 ulas
- Cili padi
- Cili hijau besar
- Kiub pati ikan bilis knor


Cara membuatnya
- Terung dipotong, dibasuh dan digoreng dahulu sehingga ada kehitaman. Nak bagi terung lembut, kenala goreng dahulu. Dah masak, ketepikan
- Bawang merah, bawang putih, cili padi dan cili hijau besar nad akan blend kasar. Senang guna Tefal Manual Chopper  ni. Laju je dia buat kerja ye. Kisar kasar denagn elok.
- Bahan yang dikisar, kemudian ditumis sehingga naik bau.
- Kemudian masukkan kiub pati ikan bilis dan sedikit air.
- Kemudian masukkan garam dan gaul.
- Last sekali masukkan terung dan gaul sehingga rata.

Siap, dan dah boleh dimakan..
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

6 comments so far,Add yours

  1. thanks sharing nad..nnt nak cuba juga la..:)

    ReplyDelete
  2. thanks sharing nad..nnt nak cuba juga la..:)

    ReplyDelete
  3. SAYA MENGHARGAI ANDA SEMUA DI HALAMAN INI
    INI ADALAH CERITAKU

    Saya MURNI SANTI, wanita Aa, ibu, saudara perempuan dan teman dari (Bekasi), Indonesia, saya seorang MANAJER ESTATE NYATA dan saya telah mengalami banyak tekanan keuangan baru-baru ini, tidak ada yang mau meminjam uang kepada kami untuk menyelesaikan proyek komersial kami yang telah dalam konstruksi beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa perusahaan pinjaman palsu yang mengklaim sejumlah besar uang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

    Saya merasa frustrasi, suami saya mencoba yang terbaik dan membantu, saya akan bunuh diri karena rasa sakit, itu terlalu berat untuk ditanggung dan saya kehilangan semua harapan, sampai saya diperkenalkan kepada SEMUA PINJAMAN HUTAN GLOBAL sebuah perusahaan pinjaman yang disponsori oleh bank dunia itu sendiri.

    Saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman dan menghubungi perusahaan, petugas pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan mengatakan kepada saya tidak khawatir bahwa perusahaan akan meminjamkan uang kepada saya, bahkan ketika jumlah yang saya butuhkan sangat besar, dan semua saya bisa memberi mereka persyaratan yang merupakan informasi pribadi, yang saya lakukan.

    Saya telah melalui semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan uang yang saya minta setelah mengkonfirmasi saya memenuhi syarat untuk pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang paling mengejutkan adalah pinjaman dimasukkan ke dalam akun saya dan saya mengkonfirmasinya .. Kami perusahaan kembali secara finansial dan keluarga saya baik-baik saja, ini membuat hidup saya lebih baik, saya berterima kasih kepada Allah dan kepada SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL
    GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

    UNTUK MENGHUBUNGI KU
    Murni Santi
    murnisanti55@gmail.com

    ReplyDelete