hai assalammualaikum

"Experience Penang" : Banyak Tempat Menarik Di Pulau Pinang Boleh Dikunjungi - Bila dah boleh melancong, banyak destinasi yang nak dituju untuk merehatkan diri selepas lama duduk berkurung di rumah. Salah satu destinasi pelancongan yang terletak di pantai barat laut Semenanjung Malaysia,iaitu Pulau Pinang sentiasa menjadi destinasi percutian yang popular di Malaysia. Sekarang banyak tempat menarik di Pulau Pinang yang korang boleh kunjungi tau.

Kempen yang bakal dilancarkan "Experience Penang" bertujuan untuk memacu pengunjung domestik dan antarabangsa ke Pulau Pinang dengan pengalaman berharga dan menampilkan lokasi di seluruh pulau dan tanah besar yang pasti memuaskan hati semua orang. 



"Experience Penang" : Banyak Tempat Menarik Di Pulau Pinang Boleh Dikunjungi

Kempen ini mengingatkan pengunjung tentang tarikan luar biasa di negeri ini, daripada dua tapak yang ditetapkan UNESCO iaitu Tapak Warisan Dunia UNESCO George Town dan Rizab Biosfera UNESCO Bukit Bendera yang baru diiktiraf, street art yang unik, makanan street food yang sedap, 130 juta  hutan hujan berusia setahun, dan kepelbagaian landskap semula jadi bukit dan pantai yang menjadikan Pulau Pinang sebagai salah satu destinasi paling ikonik di dunia.  





Ini adalah masanya untuk pengunjung, melihat sendiri keindahan Pulau Pinang dan tempat menarik yang ada di Pulau dan Seberang Perai. 

Pengunjung juga boleh melawat ke Teluk Bahang, Balik Pulau bagi merasai percutian yang menakjubkan.


Semua ini adalah selaras dengan aspirasi Pulau Pinang untuk menjadi destinasi pelancongan yang terulung dan pelbagai seperti yang digariskan dalam Pelan Induk Pelancongan Pulau Pinang dan wawasan Pulau Pinang 2030 untuk mencipta pelbagai produk pelancongan berkualiti di seluruh pulau dan tanah besar.


Sebagai pengunjung, mestilah nak sesuatu tawaran yang menarik bukan?

Jangan risau, kempen "Experience Penang" akan dipromosi dan banyak tawaran menarik akan ada di laman web penangtraveldeals.com. Pengunjung boleh menyemak tawaran menarik seperti Tawaran Hotel Terbaik, Tawaran Tarikan Terbaik,  Pakej Pelancongan Terbaik, Tawaran Perjalanan Penting Terbaik, Produk Pulau Pinang Terbaik, Tawaran Bawa Pulang/Penghantaran Terbaik, serta Tawaran Perkahwinan Terbaik.  

Banyak kan!!

Promosi ini menawarkan pengunjung dengan pengalaman yang berbeza dan penjimatan yang besar untuk penginapan, tarikan dan lawatan.  

Selain itu, kempen “Experience Penang” juga dipaparkan pada platform e-dagang seperti Klook dan Shopee dengan promosi berterusan sehingga akhir tahun, menawarkan pakej pelancongan yang menarik.





Kempen ni adalah langkah untuk membina semula pelancongan dengan menarik lebih ramai pelancong domestik melawat Pulau Pinang. 

Pulau Pinang menjadi salah satu daripada lima tempat teratas destinasi yang dipilih oleh pengunjung. Itu kerana persekitaran bandar Pulau Pinang mempunyai pemandangan dan kehidupan kontemporari sambil mengekalkan daya tarikan sejarahnya.



Banyak penambahbaikkan dan tempat menarik yang pengunjung boleh pergi di Pulau Pinang, dan menginap lama di sana supaya pengunjung dapat menerokai Balik Pulau, Teluk Bahang, dan Seberang Perai.

Kawasan desa Balik Pulau yang menawan menyediakan pelbagai khazanah untuk pencinta alam, dari pantai terpencil ke rumah kampung tradisional, ladang, perkampungan nelayan, ladang haiwan dan sawah padi.  

Pengunjung juga boleh menikmati perjalanan yang indah melalui landskap luar bandar yang tenang di Balik Pulau dengan berbasikal dan menerokai industri rakyat, ladang dan pantai mengikut rentak mereka sendiri.

Teluk Bahang menonjol sebagai taman permainan unik untuk naturalis dan pengembaraan.  Hutan Teluk Bahang adalah rumah kepada rangkaian tarikan eko pelancongan moden seperti Boulder Valley Glamping, Tropical Spice Garden, ESCAPE Theme Park dan Entopia by Penang Butterfly Farm. 

Pengunjung yang ingin dekatkan diri di dalam hutan, boleh merasai sesuatu yang indah di Boulder Valley Glamping, sebuah syurga mewah yang terletak di dalam hutan hujan Teluk Bahang.  Tempat glamping menawarkan penginapan mewah dengan bilik mandi suite dan peluang yang tidak ternilai dengan bunyi kicauan burung atau menghayati keindahan alam, melihat bintang di tepi unggun api pada waktu malam.  


Pengunjung juga boleh menyerikan jadual perjalanan yang penuh dengan alam semula jadi di Tropical Spice Garden, di mana mereka boleh bersiar-siar di bawah pokok pala yang menjulang tinggi dan berehat di tepi kolam yang indah dengan teratai air terapung dan ikan koi berenang. 

Mereka yang dalam misi untuk melihat dua keajaiban buatan manusia  "7 Keajaiban Dunia Pulau Pinang" boleh menuju ke Taman Tema ESCAPE dan Entopia by Penang Butterfly Farm.

Gelongsor air terpanjang di dunia dengan gelaran Rekod Dunia Guinness di Taman Tema ESCAPE menjanjikan tunggangan kegembiraan selama empat minit yang mendebarkan yang berzigzag melalui hutan semula jadi dan kanopi pokok serta membentang sepanjang 1,111 meter.  

Sementara itu, tempat perlindungan rama-rama dan serangga tropika yang pertama di dunia — Entopia by Penang Butterfly Farm — ialah tempat kira-kira 15,000 rama-rama terbang bebas berkibar dan terbang! 

Entopia by Penang Butterfly Farm juga mempunyai pusat penemuan dalaman yang menampilkan dua tingkat pameran dan aktiviti pembelajaran, membolehkan pelawat meneroka sendiri dunia invertebrata melalui pelbagai stesen pendidikan interaktif.


Terdapat juga banyak permata tersembunyi untuk ditemui di Seberang Perai, iaitu Butterworth Art Walk, Pulau Aman, Taman Rimba Bukit Mertajam, Frog Hill, dan Kampong Agong.  

Pengunjung boleh menyusuri lorong kecil di Jalan Bagan Luar yang dikenali sebagai Butterworth Art Walk. Mural yang menarik perhatian, latar belakang berwarna-warni untuk pengunjung mengambil foto sambil mendidik pengunjung tentang ekonomi dan sejarah pertanian tanah besar.  



Sementara itu, pulau terpencil Pulau Aman menawarkan ketenangan dan pemandangan indah kepada pengunjung, dengan bot nelayan yang berwarna-warni, tapak bersejarah, pantai yang indah, dan pelbagai hidangan makanan laut yang ada di situ. 

Selain itu, terdapat juga aktiviti menarik untuk mereka yang sukakan cabaran seperti berkayak, memancing, meredah hutan, berkhemah dan banyak lagi di Pulau Aman.  


Pengunjung juga boleh pergi ke Taman Rimba Bukit Mertajam, yang terkenal dengan pokok mengkundur gergasi yang dianggarkan berusia lebih 80 tahun.  Pokok itu sangat besar pada akar tunjangnya  ia memerlukan kira-kira 20 orang berganding tangan untuk mengelilinginya.  

Tempat intagrammable yang korang wajib singgah ialah Kampung Agong di Penaga. Terletak di Bakar Kapur di Penaga, banyak port cantik untuk bergambar seperti pokok kelapa taman tema luar bandar, sawah padi, rumah kayu tradisional dan piano. 

Ada juga buaian dan sarang gergasi yang ramai orang kunjungi sehingga popular di media sosial sejak 2018. Berbaloi sangat memandu selama sejam dari Pulau Pinang. 

Sementara itu, Frog Hill (juga dikenali sebagai Bukit Katak) ialah tempat kegemaran para naturalis. Digelar sebagai jawapan Pulau Pinang terhadap Jiuzhaigou yang terkenal di China. 

Terletak hanya dalam jarak pemanduan yang singkat dari Kampung Agong, Frog Hill menjanjikan pengunjung pemandangan dramatik kolam berwarna biru kehijauan dan sesekali melihat kerbau liar yang berkubang di dalam air.


Dengan begitu banyak tempat menarik untuk diterokai di seluruh Pulau Pinang, ditambah dengan diskaun dan tawaran menarik, ambil la peluang ini untuk datang melihat destinasi pelancongan yang terkenal di dunia berdekatan pada percutian akhir tahun ini.

Untuk memastikan perjalanan yang lebih selamat kepada pelawat sambil mengekalkan usaha negeri untuk memulihkan industri pelancongan Pulau Pinang, Pulau Pinang melancarkan kempen "Pelancongan Bertanggungjawab Pulau Pinang" dan "Program Akreditasi Keselamatan COVID-19" tahun lepas untuk mengukuhkan langkah pencegahan yang dilakukan oleh pemain industri pelancongan Pulau Pinang.  

Inisiatif ini adalah yang pertama seumpamanya di Malaysia, bertujuan untuk menyemai keyakinan dalam pengembara apabila melawat Pulau Pinang.  Pelawat mesti mendaftar masuk dan keluar melalui MySejahtera dan mematuhi pemeriksaan suhu, sanitasi biasa, penjarakan fizikal, dan topeng berganda semasa melawat Pulau Pinang untuk memastikan percutian yang selamat semasa lawatan mereka ke Pulau Pinang.

Pelancaran kempen " Experience Penang " ini akan diadakan pada 14 Disember bersama dengan EXCO Pelancongan dan Ekonomi Kreatif Negeri Pulau Pinang YB Yeoh Soon Hin, yang juga mengetuai Pelancongan Negeri Pulau Pinang, dan Encik Ooi Chok Yan, Ketua Pegawai Eksekutif Penang Global Tourism.




Iklan “Experience Penang” akan dipaparkan pada panel skrin LED Cosmic Towers di persimpangan KL Sentral-NU Sentral dan Giant Cube yang terletak di hadapan pusat beli-belah Lot 10.  Lokasi-lokasi ini dipilih berdasarkan reputasi pusat bandar KL sebagai hab pelancongan utama di negara ini dan untuk memaksimumkan usaha kempen dalam memacu pelancong domestik dan antarabangsa ke Pulau Pinang.

Jom " Experience Penang".

SHARE 4 comments

Add your comment

  1. I would love to experience Penang too. It is an amazing place to visit with family and friends for getaway for sure.

    ReplyDelete
  2. Banyaknya tempat menarik di Penang.

    ReplyDelete
  3. Penang best. saya suka sangat pergi penang

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2