hai assalammualaikum

Hidup Cara Sihat Dengan US Highbush Blueberry - Buah blueberry, saiznya yang kecil tapi penuh dengan khasiat dan vitamin. Nad suka makan buah blueberry ni, rasnya yang sedap, masam manis tu, dan sesuai buat pelbagai resepi menggunakan buah blueberry ni. Kalau korang nak tau musim blueberry biasanya berlangsung dari April hingga September. Baru-baru ini telah dilancarkan Kempen 'Boost of Blue' oleh Majlis Beri Biru Highbush US untuk menandakan kemuncak musim ini.

Kempen 'Boost of Blue' ini bertujuan untuk meningkatkan kesedaran pengguna tentang manfaat kesihatan beri biru, menggalakkan mereka untuk memasukkannya ke dalam diet seimbang, dan menggalakkan mereka makan lebih banyak beri biru US Highbush yang lazat.


Tambahkan Khasiat Dalam Makanan Dengan US Highbush Blueberry 


Blueberry, buah yang digemari semua orang. Blueberry US Highbush, adalah buah yang terbaik di dunia dan buah  beri yang kecil ini banyat khasiat dalam pemakanan. Buah-buahan kecil ini sangat kuat dan kaya dengan prebiotik, yang membantu meningkatkan kesihatan usus. Dengan makan blueberry secara kerap, banyak manfaat dan kelebihan dalam kesihatan yang kita boleh dapat. Diperkemas dengan antioksidan dan fitoflavanoid, buah beri ini juga merupakan sumber vitamin K dan C, menjadikannya pilihan utama untuk doktor dan pakar pemakanan.


Selain itu, buah blueberry juga mengandungi fosforus (2% daripada nilai harian), kalsium (15%), dan manganese (20%). Rasanya yang sangat manis dan mudah dinikmati sama ada segar atau beku. Buah blueberry antara buah yang senang di makan, kerana buah ini tidak perlu mengupas, mengorek, atau memotongnya menjadikan buah ini mudah disediakan dan dihidangkan selepas dipetik.

Kalau korang nak tau, blueberry berasal dari Amerika, telah menjadi sebahagian daripada makanan di sini selama 13,000 tahun. Ladang blueberry highbush pertama berjaya ditanam untuk pengeluaran komersial pada awal 1900-an. Hari ini, U.S. Highbush menanam hampir 1 bilion paun blueberry di Amerika Utara setiap tahun. Buah warisan yang sangat lazat! Kini semua orang di seluruh dunia boleh menikmati blueberry yang memberi kesihatan ini.

Blueberry Meningkatkan Rasa Dalam Hidangan

Blueberry bukan sahaja banyak khasiat, malah ia juga mampu memberi rasa yang luar biasa dalam stiap hidangan. Pelbagai resepi boleh dibuat menggunakan blueberry antaranya ialah sebagai pembuka selera, minuman, sebagai sebahagian daripada hidangan utama, atau sebagai pencuci mulut. 

Selalunya buah blueberry ni nad jumpa yang segar (fresh blueberry) punya. Tapi rupanya blueberry ni ada pelbagai jenis, ada blueberry beku (frozen blueberry) dan blueberry kering (dried blueberry).

Berikut ialah asas blueberry untuk setiap bentuk yang paling biasa.


Blueberry Segar ( Fresh Blueberry )
- Hanya dalam 80 kalori, hidangan satu cawan memberikan rasa yang sesuai dan vitamin serta mineral yang bermanfaat, termasuk empat nutrien penting dan fitonutrien.
- Blueberry ialah sumber serat yang baik (3.6 gram setiap hidangan), yang membantu menyokong kesihatan jantung dan kesihatan penghadaman, membantu anda berasa kenyang dan kekal 'biasa'.
- Blueberry adalah sumber vitamin C yang baik (13% DV setiap hidangan), antioksidan yang membantu menyokong sistem imun yang sihat dan melindungi sel daripada kerosakan radikal bebas.
- Blueberry menyumbang nutrien penting seperti vitamin K untuk menyokong metabolisme tulang dan mengawal pembekuan darah dan mangan untuk membantu menukar protein, karbohidrat dan lemak kepada tenaga.
- Blueberry serba boleh dan boleh digunakan dalam beberapa cara, termasuk pelbagai kemungkinan masakan:


Pengadunan: jus, smoothies
Memasak: sos, jem, jeli
Baking: muffin, kek, pencuci mulut
Mentah: salad, makan segar, hiasan

Mereka berpasangan dengan baik dengan: tenusu, daging, Kacang, buah-buahan, Sayur-sayuran,rempah ratus, ayam itik,Makanan laut, Bijirin


Blueberry Beku ( Frozen Bluberry )
- Blueberry beku adalah ruji pantri yang hebat kerana ia adalah alternatif yang menjimatkan kos kepada beri biru segar dan boleh digunakan sama dalam resipi atau aplikasi sebagai pengganti.
- Simpan sekotak blueberry beku di dalam peti sejuk dan anda akan sentiasa mendapat warna, rasa dan nutrisi yang pop tanpa perlu pergi ke kedai runcit tambahan.
- Blueberry beku adalah mudah, berkhasiat dan kos efektif. Mereka dibekukan pada puncak kesegaran, mengunci kebaikan sihat mereka.
- Mempunyai blueberry beku di rumah adalah penjimat masa yang besar kerana anda boleh membelinya lebih awal daripada menggunakannya.

Cara menyimpan: Peti sejuk beku

Gunakan dalam masa 10 bulan


Cara menikmati: Smoothie; sos; kolak, jem, chutney; burger; sorbet; penkek, roti bakar Perancis, blintzes; pencuci mulut yang dibakar; atau hanya sendiri!


Blueberry Kering ( Dried Blueberry )
- Blueberry kering berperisa dan menambah dimensi masam, manis, 'berrylicious' pada ciptaan kulinari/pastri.
- Blueberry kering boleh didapati 12 bulan setahun dan mempunyai jangka hayat yang baik pada suhu ambien, yang menjadikannya ideal sebagai snek di mana penyejukan tidak boleh dilakukan.
- Blueberry kering menambah nilai premium kepada menu dan produk makanan perkilangan.
- Terdapat beberapa jenis beri biru kering seperti kering beku, kering terowong, pemanis dan jus yang diselitkan.

Untuk mengikuti trend viral, anda boleh cuba membuat kegilaan sarapan Tik Tok terkini: oatmeal beri bakar, atau mencuba resipi pencuci mulut beri biru tanpa bakar!


Tidak hairanlah permata kecil serba boleh ini mendapat perhatian yang begitu hebat. Dengan bentuk sfera kecil dan berair ini, anda boleh nikmatinya dengan keseronokan. Bila sekali korang masuk mulut, pasti korang rasa nak makan lagi dan lagi buah blueberry ni. sama macam anak nad, dah masuk sekali, rasa manis, terus nak makan je..hehe. Hanya ambil segenggam, bilas, dan nikmati rangsangan warna biru.

Untuk mendapatkan beberapa buah US Highbush Blueberry. yang berkualiti, pergi ke peruncit utama seperti AEON, Jaya Grocer dan TF Value untuk merasai buah yang kaya dan berperisa ini hari ini.
SHARE 1 comment

Add your comment

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS