hai assalammualaikum

Kajian Jobstreet 2023 : 'Apa Yang Jobseekers Harap Supaya Majikan Tahu' Membuka Kunci Masa Depan Pengambilan Pekerja - Kita mampu dapat kerja lebih baik. Itulah yang diharapkan setiap jobseekers apabila mencari peluang pekerjaan. Melihat sendiri kajian Jobstreet 2023 'Apa Yang Jobseekers Harap Supaya Majikan Tahu' membuka kunci masa depan pengambilan pekerja. 

Syarikat induk JobStreet dan JobsDB, SEEK,  dengan Boston Consulting Group (BCG) and The Network melalui satu kajian tinjauan mendapati paten terkini pencari pekerjaan pada tahun 2023 berubah lebih-lebih lagi selepas pandemik Covid-19 meliputi Malaysia, Indonesia, Hong Kong, Filipina, Singapura dan Thailand.



Kajian Jobstreet 2023 : 'Apa Yang Jobseekers Harap Supaya Majikan Tahu' Membuka Kunci Masa Depan Pengambilan Pekerja


Kajian itu juga adalah dari 97,324 responden yang menunjukkan 34% daripadanya sedang aktif mencari pekerjaan baharu.

Antara tiga (3) sebab utama untuk mencari pekerjaan baharu adalah 49% daripada jumlah itu sedang mencari jawatan yang lebih menarik, atau kedudukan dalam organisasi yang lebih tinggi, 30% dari jumlah itu kekurangan peluang untuk kemajuan kerjaya yang lebih tinggi di tempat semasa dan 27% tidak berpuas hati dengan gaji dan faedah pada pekerjaan semasa. 

Daripada jumlah responden itu, 54% daripadanya tidak aktif mencari pekerjaan baharu, tetapi akan mempertimbangkan peluang pekerjaan dengan pampasan kewangan yang lebih baik. 74% pula hanya merekodkan jumlah pencarian pekerjaan beberapa kali sahaja dalam masa setahun.

Finding - The Malaysian Context

1 dalam 3 pekerja sanggup mencuba kerjaya yang berbeza dengan bertukar profesion baru – ini lebih kurang 5% lebih tinggi daripada purata serantau.

3 lagi bakat terbaik yang diidamkan di Malaysia (berdasarkan peratusan responden yang paling kerap didekati dengan peluang pekerjaan) ialah 
- Teknologi maklumat
- Pendigitalan, sains data dan kecerdasan buatan 
- Pendidikan (guru dan jurulatih). 

61% rakyat Malaysia menyatakan keutamaan mereka terhadap model kerja hibrid, iaitu 7% lebih tinggi daripada purata global.


Peter Bithos, Chief Executive Officer, Asia, SEEK berkata “Walaupun terdapat gelombang pemberhentian oleh syarikat teknologi di rantau ini dan di seluruh dunia, permintaan untuk bakat teknologi masih kekal berdasarkan penemuan laporan.

Ini selaras dengan pemerhatian SEEK terhadap peningkatan 29% YoY (2021 vs 2022) dalam iklan pekerjaan untuk peranan teknologi di rantau ini, berdasarkan data daripada platform JobStreet dan JobsDB kami.



Talent Top Priorities

Kebanyakan responden (71%) menginginkan, terutama sekali pekerjaan yang stabil dengan keseimbangan kerja dan kehidupan (work life balance) yang baik. Keutamaan ini dominan merentas peranan pekerjaan, negara dan kumpulan umur. 

Sebanyak 22% mengatakan bahawa pampasan kewangan yang tidak menarik adalah salah satu faktor pekerja mencari peluang baharu untuk diteroka. Sejumlah 17% pula mengatakan bahawa keseimbangan kerja dan kehidupan yang lemah seperti jumlah masa rehat, dan keselamatan kerja juga menjadi penyebab kepada jumlah pencari pekerjaan meningkat.

Sagar Goel, Partner and Associate Director at BCG berkata jangkaan orang ramai terhadap kerja telah berubah secara radikal dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Kebanyakan pencari kerja tidak mahu hidup untuk bekerja lagi tetapi mahu bekerja untuk hidup.

“Majikan mesti faham bahawa walaupun gaji yang tinggi mungkin merupakan cara untuk meningkatkan perhatian bakat dalam permintaan, wang tidak mencukupi untuk mengekalkan mereka dalam jangka masa panjang. Budaya yang menyokong keseimbangan kerja-kehidupan, membolehkan fleksibiliti, dan menekankan perhubungan di tempat kerja yang baik adalah sama pentingnya,” katanya dalam sidang media di ibu pejabat Jobstreet di sini semalam.


Vic Sithasanan, Pengarah Urusan JobStreet Malaysia berkata: "Kerajaan Malaysia telah berwawasan dalam memperkenalkan inisiatif strategik Malaysia Digital (MD) untuk menggalakkan dan menarik syarikat, bakat dan pelaburan sambil membolehkan perniagaan Malaysia dan rakyat untuk memainkan peranan utama dalam revolusi digital global dan ekonomi digital. MD ditetapkan untuk menjadi keluaran dalam negara (KDNK) pertumbuhan kukuh menjelang 2025 daripada 22.6% semasa.


Tumpuan berterusan pada kemahiran digital dan teknologi ditetapkan untuk meneruskan Majikan yang ingin menarik bakat hebat dengan kemahiran yang diperlukan oleh perniagaan mereka mesti memenuhi keperluan penyambungan- termasuk mengutamakan keseimbangan kehidupan kerja dan fleksibiliti melalui model kerja hibrid (Seperti yang dinyatakan sebelum ini, 61 % rakyat Malaysia lebih suka model kerja hibrid - 7% lebih tinggi daripada purata global.)"

SEEK juga mendapati 67% responden mahukan proses yang lancar dan tepat pada masanya. Ini kerana 49% akan menolak walaupun tawaran kerja yang menarik jika mereka menghadapi pengalaman negatif yang berlaku pada platform pengambilan pekerja.

Ideal Hiring Journey

Tinjauan itu juga menafikan dan membuktikan beberapa mitos pengambilan dan memberi gambaran tentang perkara yang dicari oleh pencari kerja dalam perjalanan pengambilan mereka, contohnya:

- Pengambilan (67%), kerana 49% akan menolak tawaran kerja yang menarik jika mereka menghadapi negatif Proses yang lancar dan tepat pada masanya adalah cara nombor satu bagi majikan untuk menonjol semasa pengalaman.

- Platform pengambilan adalah saluran teratas yang digunakan semasa memohon pekerjaan. Sementara itu cara terbaik untuk meningkatkan minat apabila seseorang tidak mencari pekerjaan adalah daripada cadangan rakan. Apabila mereka berminat, kebanyakan akan mencari maklumat lanjut melalui media sosial dan laman web syarikat

- Alat digital canggih tidak digemari walaupun di kalangan generasi muda. Ramai yang lebih suka melihat interaksi peribadi semasa proses perekrutan, dengan hanya 24% menyatakan ia akan berlaku selesa menyertai temu duga automatik yang dipimpin oleh Al.

Laporan itu juga memberikan cadangan tentang cara majikan boleh menambah baik proses pengambilan dan jumlah tawaran kepada calon, termasuk: cara mengatasi kecenderungan mereka untuk meningkatkan kumpulan bakat mereka, menentukur pendekatan mereka kepada persona yang berbeza, mendapatkan asas budaya yang betul, dan banyak lagi.

Untuk maklumat lanjut mengenai laporan di Asia, ia boleh didapati di sini untuk Malaysia, Singapura, Hong Kong Indonesia, Thailand dan Filipina atau sila layari: https://www.jobstreet.com.my/en/cms/employer/case-study/what-jobseeekers-wish-employers-knew/ 
SHARE 1 comment

Add your comment

  1. Bagus JobStreet ni. Platform untuk mencari kerja yang oleh dipercayai dari dulu hingga sekarang

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2