Bacaan Sujud Sahwi Dan Cara Melakukannya - Pernah tak korang lupa dalam solat. Contoh macam terlupa atau terlebih rakaat? Biasalah kita ni manusia, sifat pelupa tu mesti ada. Bila dan terlupa atau terlebih rakaat, jangan batalkan solat, tapi korang boleh buat sujud sahwi. Kewujudan perkara seperti ini menunjukkan Islam adalah agama yang tidak membebankan umatnya.

Mungkin ada yang tak tau lagi bagaimana sujud sahwi ni. perlu dibuat pada wkatu bila? Adakah sujud sahwi hanya satu rakaat atau dua rakaat? Ini nad kongsikan bacaan dan cara melakukan sujud sahwi.


Bacaan Sujud Sahwi Dan Cara Melakukannya 

Ia disampaikan melalui sabda Nabi Muhammad SAW: "Sesungguhnya Allah memaafkan umatku ketika ia tidak sengaja, lupa, dan kerana dipaksa,” (H.R. Ibnu Majah & Baihaqi). Sebagai misal, ketika seseorang mendirikan solat, kemudian ia lupa mengenai bilangan rakaatnya, maka ia disyariatkan melakukan sujud sahwi.

Pengertian Sujud Sahwi


Secara bahasa, sahwi (السهو) bermaksud lupa atau lalai. Kalimat as sahwu fi syai’in (السهو في شيئ) ertinya meninggalkan sesuatu tanpa sengaja atau tidak tahu. Sedangkan kalimat as sahwu ‘an syai’in (السهو عن شيئ) ertinya meninggalkan sesuatu dengan sengaja.

Secara istilah, sujud sahwi (سجود السهو) adalah sujud dengan tujuan untuk menutupi kekurangan tanpa perlu mengulangi solat.



Sebab Perlu Sujud Sahwi

- Seseorang yang menambah solatnya 
- Meninggalkan salah satu wajib solat dalam keadaan lupa
- Ragu-ragu adanya penambahan dan pengurangan dalam solat
- Meninggalkan sunnah ab’ad tanpa sengaja
Sekiranya individu meninggalkan sunat-sunat ab’ad tanpa sengaja contohnya, terlupa membaca doa qunut dalam solat subuh atau terlupa duduk atau membaca bacaan-bacaan tasyahud awal.


Bacaan Sujud Sahwi



Bila Sujud Sahwi Dilakukan?


Sujud ini merupakan dua sujud tambahan yang dilakukan selepas selesai Tahiyat Akhir dan sebelum memberi salam.

Cara Melakukan Sujud Sahwi




- Sujud sahwin dilakukan seperti sujud dalam salat
- Setiap kali tunduk dan bangun dari sujud disyariatkan membaca takbir

Hikmat Sujud Sahwi

Hikmah atau manfaat dari sujud sahwi dalam Bahasa Melayu adalah:

1) Menunjukkan Ketekunan dan Kecermatan

- Melalui sujud sahwi, seorang Muslim menunjukkan kesungguhan dan kecermatan dalam menjalankan ibadah solat. Ia mencerminkan kepedulian terhadap setiap aspek solat dan usaha untuk memperbetulkan kesilapan yang mungkin terjadi.

2) Menyempurnakan Solat

- Sujud sahwi membolehkan seseorang menyempurnakan solat yang mungkin terganggu oleh kelupaan atau kesalahan. Ini menjadikan solat lebih sempurna dan memastikan semua rukun dan syaratnya dipenuhi dengan betul.

3) Pengajaran dan Pengingat

- Sujud sahwi mengajarkan pentingnya kesempurnaan dalam ibadah. Ia mengingatkan umat Islam untuk lebih berhati-hati dan mengedepankan kualiti dalam pelaksanaan solat. Ini menguatkan kesedaran tentang pentingnya kehadiran dan konsentrasi ketika beribadah.

4) Penghayatan Makna Solat

- Sujud sahwi mengingatkan bahawa solat bukan sekadar rutin tetapi ibadah yang bermakna. Ia mendorong seseorang untuk lebih mendalam dalam penghayatan bacaan dan gerakan dalam solat.

5) Keadilan dan Kepelbagaian Ibadah

- Sujud sahwi menunjukkan keadilan agama Islam dalam memberi peluang kepada orang yang melakukan kesilapan untuk memperbetulkannya. Ia juga menunjukkan betapa agama ini mengambil kira pelbagai situasi manusia dan memberi jalan untuk mengatasi kesalahan.

6) Peningkatan Kualiti Ibadah

- Dengan melakukan sujud sahwi, seseorang melatih diri untuk menjadi lebih teliti dan fokus dalam ibadah. Ini membantu meningkatkan kualiti solat dan, secara meluas, ibadah lainnya.

Kesimpulannya, sujud sahwi bukan hanya sekadar tindakan teknikal dalam solat, tetapi ia mempunyai hikmah dan manfaat yang mendalam dalam membina hubungan dengan Allah serta meningkatkan kualiti ibadah umat Islam.

Mudah-mudahan dengan maklumat mengenai permasalahan dan persoalan sujud sahwi ini maka akan bertambah pula pengetahuan kita tentang sembahyang.
SHARE 2 comments

Add your comment

  1. It’s amazing how Islam provides solutions for every situation, like when we forget or make mistakes during prayers. The step-by-step guide and the explanations you provided are so clear and easy to understand. 🙏🏼

    I can totally relate to being forgetful sometimes, especially when it comes to the number of rakaats in salah. But knowing that we can perform sujud sahwi to make up for those mistakes without invalidating our prayer is such a relief. 🤗

    ReplyDelete
  2. I really appreciate the way you explained the significance and benefits of sujud sahwi. It’s not just a technical action, but a way to show our dedication, improve the quality of our worship, and deepen our understanding of salah. 🌟 And the inclusion of the hadith quote adds an extra touch of authenticity.

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2