BORANG PTPTN SAMPAI DAH

in , , by Nadia Johari, 16:36:00
hai assalammualaikum..

biasalah kalo dah student universiti mesti memohon nak meminjam PTPTN..apakan daya kami tak mampu tuk tanggung semua perbelanjaan dengan duit sendiri..sebab tu kami memohon PTPTN..memang kne isi borang online mase nak mohon..pastu kne print..pastu kne dapatkan cop..pastu kne menunggu nak bagi borang tu dekat orang PTPTN..dah selesai..setiap sem akan dapat..tapi jumlah yang kita dapat tak seperti yang dikira..haha..yela dah siap ditolak dengan yuran yang pelbagai..nad plak jenis yang berjimat..(jimatla sangat)..kne jimat nak kawin..haha..ade la bakinyer lagi yang nad simpan dalam ASB..(bagusnyer budak blogger ni..)..

yang menyedihkan..borang ni menyatakan jumlah yang perlu kita bayar..agak besar la jugak..dan x sama jumlah yang kita dapat..jumlahnyer besar disebabkan faedah 3% tu..rasa tidak adil..sebab kita dapat degan jumlah yang agak sedikit tapi kne bayar..mak haishh smpai 40 tahun pun lum tentu habis kot..memang ade ujrah 1 %..tapi kene banyak prosedur dan rasenyer jumlahnyer tetap same..memang ade 20% diskaun untuk yang bayar penuh..haishh orang macam nad bukan orang kaya nak bayar seluruh tu..memang ade potongan 10% untuk yang konsisten pembayaran..mksud konsisten tu amcam mana??..macam setiap bulan kita bayar ke atau ape..

bukan nad nak bising pasal PTPTN..x pyh bayr PTPTN ke pe..cume nad pikir..baik tak payah buat faedah tu..lagi bagus bayar balik hutang yang sama jumlahnyer macam kita dapat..memang hutang tu perlu dibayar balik..memang nad akan bayar..tapi faedah tu macam melampau sangat..xpela..sabor jela..pasni setiap bulan kne bayar..hohoho..xleh tangguh2 dah ni..
SHARE 5 comments

Add your comment

  1. tula..samalah dua minggu lepas baru dapat surat cinta ni. sama pendapat sbb jumlah yang kita pinjam tu lebih banyak dari yang kita kena bayar. bukan xnak bayar nak sangat bayar.lagi pon macam mana nak bayar kalo x dapat keje. bila cari kerja majikan nak yang berpgalaman. habis tu macam mana kita nak dapat pengalaman kalo x diberi peluang kerja..haishh!..setuju faedah tu xyah buat dan bayar jumlah yang kita pinjam je...huhu..

    ReplyDelete
  2. zaman remy dulu takde ptptn..... tapi standard ler kalau dapat sikit byr mahal.... dia kira bunga sekali...mcm kita buat loan bank jugak.....pinjam 10K bayar 18K

    ReplyDelete
  3. surat cinta dah maiii... minta hutang....

    entahnya... nak bayar hutang pun kena faedah... bayar lebih banyak dari yang kita dapat....

    ReplyDelete
  4. kan semua x setuju dgn faedah..melmpau faedah die...

    remy..klo ye pun agk2 la..dapat x sebrp..kne byr mak aihh

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2