hai assalammualaikum..

Dah masuk Bulan December..sekejap betul masa berlalu..sekejap lagi tahun baru..semuanyer berlaku dengan cepat tanpa kita sedar..Nad doakan agar semua dalam keadaan baik dan sejahtera. Semoga tempat yang dilanda banjir akn beransur pulih. Kesibukan diri telah membuatkan diri ini tidak seaktif seperti dulu. Takpe orang cakap bersusah-susah dahulu bersenang-senang kemudian. Harini nad nak menceritakan tiga benda yang nad rasa sangat penting dalam sesebuah blog. Tidak kira la die blog blogspot, wordpress aau sebagainya. Dalam sesebuah blog benda yang nad selalu cari ialah follower, blog archive dan older post



Benda terpenting dalam blog ialah follower adalah pengikut yang mengikuti blog milik orang lain atau pengguna dengan cara mengikut menggunakan account mereka. Widget follower perlu ada supaya blogger lain dapat mengfollow anda dan termasuk dalam senarai list blogger mereka.


Manfaat follow di blog orang lain ialah dapat mengetahui perkembangan blog yang kita ikuti. Secara ringkasnya entry yang diupdate oleh mereka setiap hari akan ditampilkan pada Dashboard. Tentunya akan menjadi keuntungan buat kita sendiri dengan sering follow ke blog orang lain. Kita akan mengetahui update dari blog dan mengetahui perkembangan para blogger tersebut setelah pemilik blog tersebut mempublikasikan postingan terbarunya, automatik akan muncul di Dashboard kita dan boleh melihat entry terbaru mereka dengan menambahkan komen di entry tersebut.




Apa itu Blog Archive? Blog Archive adalah suatu list yang dipasang pada blog kita, yang berisi link-link post yang telah kita buat. Ia adalah list yang menampilkan tajuk-tajuk posting berdasarkan waktu kita membutnya. Banyak bentuk blog archieve antaranya berbentuk hierarki, list biasa, atau menu dropdown. Widget Blog archive biasanya dipasang di bahagian sidebar.

Kepentingan blog archive pada blog ialah membantu kita untuk membaca semua entry yang ditulis oleh blogger tersebut. Blog archive juga boleh dialihfungsikan sebagai sebuah shortcut. Berguna juga untuk  melihat mana entry yang terbaru, melihat urutan posting yang saling terkait, dan sebagainya.Macam nad memang suka terjah blog orang. Cara paling mudah nad suka buka new tab banyak-banyak berdasarkan entry pada blog archive..senang dan mudah..takda yang miss entry dia kan..




Benda ketiga ialah Older post. Older post ialah suatu benda yang kita boleh guna untuk melihat posting atau entry sebelumnya. Older post ini ada banyak bentuk mengikut citarasa blogger. Ada yang menggunakan tulisan sahaja, ada yang menggunakan anak panah dan sebagainya. Sesetengah blogger tidak memasang blog archieve kerana mereka rasa mungkin blog archieve tidak penting dan memberatkan blog. Jadi mereka akan menggunakan older post dan newest post bagi pembaca untuk melijat entry yang dibuat.

Kepentingan older post ialah pembaca dapat membaca entry yang sebelumnya. Sesetengah blogger tidak meletakkan older post dan ini akan menyusahkan pembaca kerana pembaca perlu membuat banyak kerja untuk melihat entry sebelumnya. Pembaca perlu pergi ke home, perlu menunggu satu persatu. Memang sangat merumitkan.

Ketiga-tiga ni bagi nad untuk memudahkan pembaca dan menarik pembaca untuk datang ke blog kita selain mempunyai entry yang menarik.
SHARE 9 comments

Add your comment

  1. Ya, betul tu. Widget ni memudahkan blogger yang singgah di sesebuah blog.

    ReplyDelete
  2. betol... :) Biasanya saya lihat kat blog archieve je untuk baca entri2 dalam sesuatu blog.

    ReplyDelete
  3. betol... :) Biasanya saya lihat kat blog archieve je untuk baca entri2 dalam sesuatu blog.

    ReplyDelete
  4. Nasib baik tiga2 tu blog ida adr.. hehhehe

    ReplyDelete
  5. paling suka kalau masuk blog yang bole tengok 3/4 entry sekaligus..

    salam kenal.. ~

    ReplyDelete
  6. Betul kak.. dulu tak letak pun buttin older post tu..ehehhe..;')

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2