Hai assalammualaikum

Tarikh harini memang cantik..11.12.2013..harini tarikh kelahiran Sultan Selangor . Nad doakn semoga Sultan diberi kesejahteraan yang baik dan dibetkatiAllah..Daulat tuanku. Harini jugak hari orang ramai kawain..haha..tak lain tak bukan retis yang femes memes yang sentiasa nak nampak cantik Rozita Che Wan  ( Che Ta ) dan Zain. Tahniah kepada mereka berdua. Takde siaran langsung pernikahan mereka ke..hohoho..
Harini tarikh aku bercuti. Bagi seorang pekerja benda paling best ialah cuti. Setiap hari tengok kalendar..hoho..

Harini semua ade kat rumah mak ayah..Satu keluarga berkumpul..So macam biasa mak akan masak sedap-sedap untuk anaknyer..Walaupun menu ni nad dah biasa tengok..korang pun dah biasa punyer..hhee..tapi kalau mak yang masak pasti aummm..sedap dan menyelerakan..Air tangan mak memang tiada tandingan..hehe..apakah menunyer..



Ayam masak kicap

1) Kisarkan bawang merah, bawang putih, halia, serai, ikan bilis, jintan manis, ketumbar dan lada hitam.
2) Tumis barang yang dikisar sehingga naik bau.
3) Masukkan kentang. Masak sehingga empuk
4) Masukkan kicap sebanyak 1 atau dua senduk.
5) Masukkan air. Biarkan sampai mendidih
6) Masukkan ayam.
7) Akhir sekali tambah perasa (gula dan garam ).

Sambal udang

1) masukkan sambal (bawang besr, bawang putih, cili kering, belacan dan ikan bilis  diblender). Masak sehingga naik bau.
2) Masukkan air sedikit.
3) masukkan udang.
4) garam dan gula.

Sayur Tauge tumis

1) Potong bawang merah, bawang putih, ikan bilis dan cili merah
2) Tumis bahan yang dipotong sehingga naik bau.
3) letakkan sayur
4) Letakkan air sedikit biarkan berkuah.
5) Letak perasa.


hahaa..tajuk entry macam hebat..tapi memang hebat ape menu hari ni..hehe
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

3 comments so far,Add yours

  1. huuuu rindunyaa ena masakkan dari mak ena.. sebaik esok balik rumah.. weeeeeeeeeeee

    ReplyDelete
  2. memang terlalu jauh sodap makanan ni drpd menu retis tu haaa...

    ReplyDelete
  3. ayam masak kicap tu buat meleleh aje..hehe

    ReplyDelete