hai assalammualaikum


Badan Masuk Angin Masa Pantang Disebabkan Brokoli


Makan Brokoli, Badan Masuk Angin Ketika Berpantang - Nad berpantang sekarang dekat kampung. Jadi, makanan pantang, mak yang sediakan. Mak lebih tau, apa yang sesuai untuk anaknya masa berpantang. Kalau nad, memang rasa nak makan semua..hahaha. Selalunya, mak masak ikan selar, senangin. Sayur pulak, sawi, lobak, kentang. Kadang makan ayam. Makanan yang selamat mak masak supaya anaknya berpantang dengan elok dan takda apa-apa.

Makanan yang dimakan pun, akan beri kesan pada baby. Kalau elok, elokla ke anak.Takda kembung, baby pun sihat je. Tapi haritu, nad rasa nak makan sayur lain selain yang mak masak selalu. Mengada kan tekak ni. Jadi, nad pun google, sayur apa selain mak masak yang boleh dimakan masa berpantang. Dah google, nad nampak brokoli. Nad memang suka makan brokoli. Jadi, cakapla dengan mak, nak makan brokoli pulak. Mak, ikut je cakap anaknya ni.

Mak pun beli brokoli, sebab anaknya teringin nak makan. Mak buat sup brokoli. Nad memang makan banyak haritu. Haritu juga, nad pergi buat nama untuk baby dekat Jabatan Pendaftaran Negara Klang. Nad tunggu dalam kereta dengan Fariza, mr mafia pergi buat nama. Dalam kereta, tiba-tiba nak buang angin, tapi taknak keluar. Sekali takpe, ni banyak kali, nak buang angin kus-kus tu, tak nak keluar juga. Lebih senang, taknak "kentut"..hahaha. Memang angin tu dah hujung-hujung, tapi masuk balik.

Sampai sakit perut nad. Paham-paham jela bila angin dah terkumpul, sakitnya macam mana. Selesai buat nama, balik, nak turun dari kereta, Ya Allah, sakitnya perut ni. Sampai ke malam. Sampai nad rasa nak demam. Memamg angin tu taknak keluar-keluar, tak boleh nak kentut. Habis nad tonggeng cuba nak kentut, tapi tak boleh. Seksanya oii!!!..Mak nampak, nad cakapla tak boleh kentut. Mak cakap mungkin ko makan brokoli. Nad fikir, agaknya la kot. Badan orang berpantang ni lain-lain. Walaupun sayur tu boleh dimakan, tapi nad tak boleh. Hishh, taubatla makan brokoli.

Malam tu tanggung seksa dengan angin dekat perut ni. Nak bangun sakit, nak jalan lagi la sakit.


Dekat runah nad, memang ada air kopi halia. Abang nad yang jual. Kakak suruh minum air tu. Nad takut juga nak minum, takut ke anak la pulak kan sebab air kopi halia. Tapi disebabkan nak buang angin, minum jela. Nad minum malam tu, dengan minum malam esoknya.

Alhamdulillah, semua angin keluar kau..berapa kali ku " kentut"..ya amlun legaaa...hahahha. Baru selesa perut ni. Kalau tak, boleh demam. Air Halia ni memang penyelamat. Dua kali je minum, semua angin kus-kus keluar. Sampai ke baby, terkentut je..hhahha..Bila dah lega, nad tak minum dah air kopi ni. Cukupla  dua kali ni. Kang panas pulak anak nanti bila susu kita.

Jadi, nak bagitaula, kalau tak biasa mak masak sayur lain, jangan gedik mintak..haaha..kalau tak, badan masuk angin..huhu.
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

3 comments so far,Add yours

  1. Betul,pemakanan ibu akan beri efek kepada baby terutama semasa dalam pantang

    ReplyDelete
  2. Owhhh Nad tak tahan ye makan brokoli masa pantang, akak ok je. Cuma sawi akak tak tahan sangat, angin!

    ReplyDelete
  3. lain orang, lain kesannya kan.. huhu

    ReplyDelete