hai assalammualaikum

Bantuan Prihatin Nasional (BPN) - Disebabkan PKP ni, ramai yang resah hati bagaimana mereka ingin meneruskan kehidupan. Dengan tak dapat kerja, dengan fikir nak makan lagi. Memang ramai terkesan, takut kalau PKP dilanjutkan, bagaimana nak teruskan hidup. Alhamdulillah, haritu Tan Sri Muhyifdin Yassin telah buat pengumuman, kerajaan akan memberi Bantuan Prihatin Nasional bagi mengurangkan beban rakyat. Takda yang terkecuali, orang miskin, orang kaya, artis semua dapat.


Boleh tengok kategori yang disenaraikan.

Bila dah keluar pengumuman, mesti ramai tertanya, bagaimana cara nak dapatkan bantuan ini?. Bagaimana cara nak memohon, masuk melalui apa dan sebagainya.

Tadi nad ada terbaca, untuk B40, senarai penerima BSH yang diluluskan, dan untuk M40, senarai pembayar cukai pendapatan yang memenuhi kriteria pendapatan BPN yang ditetapkan


Semakan status boleh dibuat di Portal Rasmi berikut:

Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia, http://www.hasil.gov.my
Bantuan Sara Hidup (BSH), https://bsh.hasil.gov.my
Kementerian Kewangan Malaysia, https://www.treasury.gov.my

Penerima yang layak menerima Bantuan Prihatin Nasional B40 & M40 boleh membuat semakan status mulai 1 April 2020. Pangkalan data BPN adalah berdasarkan:.

Macam nad, tak dapat BSH, mungkin kena daftar baru. Permohonan BAHARU boleh dibuat mulai 1 April 2020 menerusi laman web rasmi LHDNM . Untuk makluman, semuanya hanya boleh dibuat secara online sahaja.


Pembayaran akan dibuat dua kali iaitu April dan Mei.

Sekiranya terdapat sebarang pertanyaan lanjut, sila hubungi pihak Kementerian atau LHDNM melalui nombor-nombor telefon ini: 03-8882 9089 / 03-8882 9087 / 1-800 882 747 / 03-8911 1000

Alhandulillah, syukur dengan bantuan ni. Dapat digunakan untuk beli makanan dan ubatan. Bukan tv, iphone atau apa-apa ye. Duit yang dapat digunakan dengan elok. Kita tak tau covid ni sampai bila. Harap berkurangan la lepas PKP. Harap hilang terus, dan kita boleh jalani kehidupa seperti biasa.

Patut arahan kerajaan, duduk la rumah jangan keluar ke mana-mana. Semoga kita boleh sambut Ramadan dan Syawal bersama.
SHARE 0 comments

Add your comment

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2