hai assalammualaikum

Cerita Wabak Virus Yang Boleh Ditonton - Berani menonton filem mengenai wabak virus ini? Ramai yang share cerita virus yang sama macam kita lalui sekarang. Bukan untuk menakutkan, tapi untuk mengambil pengajaran dan iktibar supaya lebih berhati-hati. Dijauhkan dari terjadi seperti dalam cerita ni. Kita sama-sama bersatu padu, membanteras virus covid 19 ni. Tapi sekarang dah duduk rumah, mestila nak tengok cerit amenarik. Boleh layan ceriat virus ni. Nad dah tengok beberapa cerita, ada yang belum tengok lagi.

Kalau tengok cerita, ia daripada seorang yang mengalami sakit dan penyakit tu boleh berjangkit. Berjangkitan memlaui sentuhan, pernafasan dan sebagainya. Bila dah berjangkit ramai yang kene simptom tu dan mati. Ada setengah cerita jadi zombi.

Cerita Wabak Virus Yang Boleh Ditonton

Nah ni antara cerita bertemakan wabak virus yang korang boleh tengok


1. Flu (2013)

Filem ini mengenai wabak virus dari Korea Selatan. Filem yang sangat hangat! Menceritakan mengenai wabak virus H5N1 atau selesema burung yang berlaku di daerah Bundang, Seongnam, Korea Selatan. Virus ni terjadi apabila salah seorang pendatang asing dari Filipina yang diseludup masuk melalui kapal kargo tak sihat, dan semua yang ada dalam tu ters terjangkit dan mati, kecuali ada seorang terlepas dan masih hidup. Kemudian, orang yang buat seludup tu berjangkit, dan terus terjangkit dekat orang lain. Akibatnya, beribu-ribu orang dijangkiti setiap jam dan meninggal dunia hanya dalam 36 jam.


Wabak yang merebak dengan cepat, tentu saja, membuat orang panik dan tidak terkendali. Bagaimanapun, pegawai-pegawai lain tidak mengambil langkah serius mengenai kuarantin. Pelbagai konflik berterusan. Sepanjang filem ini anda akan terkejut dan menakutkan, boleh tengok ya. Nad dah tengok yang ni.


2. Contagion (2011)

Cerita ni dah keluar dekat HBO haritu. Hah, apa lagi nad pun tengokla. Ramai orang mengatakan gambaran filem itu, yang dibintangi oleh Gwyneth Paltrow adalah serupa dengan wabak Corona, anda tahu!

Konflik filem ini bermula dengan Beth Emhoff (Gwyneth Paltrow) yang meninggal selepas kembali dari keperluan perniagaan di Hong Kong. Selepas memeriksa ia ternyata kematian Beth disebabkan oleh virus yang tidak pernah dikenalpasti. Mengejutkan, virus itu dikatakan sebagai campuran bahan genetik dari kelawar dan virus babi. Cukup sama, dengan Covid-19 yang didakwa berasal dari kelawar di China?

Bukan itu sahaja, penyebaran virus dalam "Contagion" juga melalui hubungan fizikal dengan pesakit. Keadaannya hampir sama dengan apa yang sedang terjadi sekarang, iaitu pembelian panik, kekurangan topeng muka, dan panik awam.


3. Train To Busan (2016)

Nah, jika satu filem ini mengenai wabak virus yang anda ketahui! "Train To Busan" adalah penggila dari Korea Selatan yang berjaya menarik perhatian dunia. Malah disebut sebagai salah satu filem zombie terbaik.

Filem itu, yang dibintangi oleh Gong Yoo, menceritakan kisah wabak virus yang menjadikan manusia menjadi zombi. Kisah ini bermula dengan Seok Woo (Gong Yoo) dan anak perempuannya yang membawa kereta ke Busan untuk melawat ibu mereka.

Walau bagaimanapun, tiba-tiba ada seorang wanita yang berubah menjadi zombie dan kemudian menyerang penumpang lain dengan brutal. Virus zombie kemudian tersebar dengan cepat di kereta api.

Sepanjang filem ini, anda akan merasakan sensasi yang membuat perasaan hatinya menjadi tersisih! Walaupun begitu, filem yang diarahkan oleh Yeon Sang-Ho sangat berharga untuk ditonton, seperti yang dibuktikan oleh kejayaannya memenangi beberapa anugerah berprestij.


4. World War Z (2013)

Hah yang ni dah banyak kali juga tengok..best!!Pencinta aksi dan filem thriller pasti sudah biasa dengan yang ini! Yep, "PWorld War Z" adalah filem yang disesuaikan dari novel 2006 oleh Max Brooks dengan nama yang sama.

Filem mengenai wabak virus ini menceritakan kisah Gerry Lane (Brad Pitt), bekas penyiasat PBB, yang menjalankan misi untuk menghentikan wabak virus zombie. Gerry cuba mencari maklumat tentang virus zombie yang menyapu dunia. Orang yang terkena virus ini akan menjadi ganas dalam beberapa saat dan menyerang manusia.


5. 28 Days Later (2002)

Filem mengenai wabak virus ini tidak kurang menarik, di sini. Filem "28 Days Later" menceritakan tentang wabak virus yang melanda seluruh bandar London. Selepas meneliti, ternyata virus mematikan ini berasal dari cimpanzi yang menjadi subjek virus Rage. Virus itu kemudiannya tersebar luas dari para saintis ke seluruh masyarakat London.

Hingga suatu hari, tepat 28 hari selepas wabak virus, kurir bernama Jim bangun dari koma. Dia keliru apabila dia melihat suasana London yang sangat tenang seperti bandar mati. Jim kemudian bertemu Selena dan Mark yang kemudian berdua berjuang untuk menyelamatkan diri daripada zombi. Ya, mangsa virus menjadi zombie yang dahsyat!


6.  I Am Legend (2007)

Siapa, siapa yang tidak tahu filem ini? Filem itu, yang dibintangi Will Smith, sangat popular dan sering kali ditayangkan di televisyen. Dalam filem ini, Will Smith memainkan peranan Robert Neville, seorang virologi (virologi) Angkatan Tentera AS.

Konflik itu berasal dari virus yang sengaja dibuat untuk merawat kanser. Malangnya, virus itu menjangkiti ramai orang, menyebabkan kematian, dan menjadikannya zombie. Uniknya, di sini, Robert mempunyai imuniti yang luar biasa sehingga tidak mudah dijangkiti. Dia bertekad untuk membuat antivirus sambil mencari orang yang masih hidup.

Filem ini adalah adaptasi novel 1954 oleh Richard Matheson dengan tajuk yang sama. "I Am Legend" kemudian menjadi salah satu filem yang paling berjaya pada waktunya dan membuat keuntungan hingga $ 585 juta.


7. Deranged (2012)

Filem mengenai wabak virus seterusnya tidak kurang menarik, di sini! "Deranged" adalah filem Korea Selatan yang dibebaskan 8 tahun lalu.Kisah filem yang diarahkan oleh Park Jung-Woo bermula dengan warganegara Korea yang jatuh ke dalam sungai hingga mati. Inilah permulaan wabak virus penyakit yang berasal dari cacing parasit.

Cacing parasit ini yang dipanggil Yeongasi mutasi dan menjadikan mayat kelihatan seolah-olah ia kurang gizi. Bukan itu sahaja, anda tahu, virus ini juga boleh mengawal otak manusia! Lama kelamaan, masyarakat semakin mencurigakan kerana semakin banyak mayat dijatuhkan. Filem ini juga menggambarkan konflik antara kerajaan dan rakyat dalam mengawal wabak maut.

Itulah 7 filem bertemakan wabak virus yang boleh korang tengok semasa pkp ni.
SHARE 11 comments

Add your comment

  1. satu lagi yang sama macam sekarang, Kingdom, tapi bersiri 12 episod (2 seasons) kat netflix

    ReplyDelete
  2. almost semua dah tgk..serius best tapi bila singgah sini rasa macam nak tengok balik laaaa

    ReplyDelete
  3. yang the flu tu dah tengok. sedih sangat bila anak die kena jangkitan. lepas tu sikap org yang pentingkan diri..sdih

    ReplyDelete
  4. asal semua cite yang nad bagi ni akak belum tengok eh.. hee~ baik !! nanti nak tengok..

    ReplyDelete
  5. Drpd 7 tu dah 5 Sally tgk... Nnt nak cari yg lagi dua

    ReplyDelete
  6. Ok nanti nak tengok dekat channel telegramlah... dari 7 baru 3 Bonde dah tonton

    ReplyDelete
  7. Cerita macam ni sungguh bermain dengan emosi yang tinggi ni. Hihihi

    ReplyDelete
  8. Best cerita macam ni untuk ditonton. Yg nora xtgk lagi The Flu, deranged dan beberapa lagi. Nanti nak cari The Flu. Thank you nad share nama2 movie ni

    ReplyDelete
  9. Ok 4 daripada 7 filem ni Syu dah pernah tengok. The rest 3, nak download kalau ada.

    ReplyDelete
  10. Nak tgok flu tapi sampainselarang tak dapat2 tgok lagi. Tak ada lat netflix ekk

    ReplyDelete
  11. Semua dah tengok kecuali contagion dan 28 days later tuh. Contgaion movie ada dah tapi tak berkesempatan tengok lagi. Yela asyik duk layan movie tamil je kan

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2