Sardin makanan pilihan bila barang dapur dah habis..hehe..Stoksardin mesti ada dekat rumah ye, bukan dua tin tapi bertin-tin, tapi takdela samapi 10 tin..hahahha. Cukupla ada 5 tin dekat rumah. Bila dah tak tau nak masak apa, ambil je sardin masak la dia. Selalunya sardin kalau nak senang masa gitu je, tumis bahan dan masukkan sardin. Paling orang suka masak sambal. Tapi nak nampak kelainan, sardin pun boleh buat macam-macam.

hai assalammualaikum

Resepi Sardin Masak Lemak - Sardin makanan pilihan bila barang dapur dah habis..hehe..Stoksardin mesti ada dekat rumah ye, bukan dua tin tapi bertin-tin, tapi takdela samapi 10 tin..hahahha. Cukupla ada 5 tin dekat rumah. Bila dah tak tau nak masak apa, ambil je sardin masak la dia. Selalunya sardin kalau nak senang masa gitu je, tumis bahan dan masukkan sardin. Paling orang suka masak sambal. Tapi nak nampak kelainan, sardin pun boleh buat macam-macam.


Kali ni nad buat sardin masak lemak. Aummm..sedap..


Bahan-bahan
- 5 biji cili padi
- 1 bawang merah
- sedikit kunyit hidup
- serai
-asam keping
- 1 tin sardin ( kalau ramai orang buhla dua tin sardin atau beli sardin yang besar tu )


Nad dah sertakan video macam mana nak buat dia..

Sardin diasingkan daripada kuah. Nak masak sardin lemak ni, jangan masukkan kuah sardin tu, kang rasa lain. Kuah dia pulak jangan dibuang, boleh masak buat cicah roti ke apa ke..kann..hehee..

Seperti biasa, tumbuk atau blend bawnag merah, cili dan kunyit hidup.

Panaskan air dalam kuali, kemudian masukkan santan dan bahan blend. Ya nad campak je masuk dalam, takde tumis-tumis. Gaul sebati. Masukkan garam.

Kemudian masukkan sardin ke dalam dan gaul lagi.

Biarkan sehingga dia masak, nampak kuning tu..

Ok dah siap..sedappp..

Masukkan serai dan asam keping. Kmeudian perasakan dengan garam




Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

21 comments so far,Add yours

  1. Last week adik akak buat sardin masak lemak gak..sedap betul selera makan...

    ReplyDelete
  2. Cicah dengan roti putih sedap ni

    ReplyDelete
  3. Sardin masak lemak ye. Tak pernah cuba pulak.. Bole ke kalau goreng dulu sardin baru masuk?

    ReplyDelete
  4. Uitt tak pernah lagi Sis ko buat sardin masak lomak...nak kena cuba gak ni, tunggu bulan pose, maklum laa masa tu tekak lain macam kan hahahaha semau benda nampak sedap..

    ReplyDelete
  5. Resepi ni mmg awesome. Pernah makan kat kedai memang sedap sgt. Boleh lah cuba resepi ni nanti.

    ReplyDelete
  6. tak pernah cuba lagi ni. biasa masak sardin bodoh gitu je hahahha. nanti Aten follow resepi ni hehehe

    ReplyDelete
  7. Tak pernah buat sardin masak lemak. Lepas ni boleh tukar resipi pulak sebab memang akan masak sambal je.

    ReplyDelete
  8. sardin masak lemak. aneh-aneh ni. tapi tak salah kalau nak try kan. hehehe

    ReplyDelete
  9. first time dengar resepi ni. boleh la di cuba nanti. ubah selera sesekali kan

    ReplyDelete
  10. Wah! Sardin masak Lemak. Sedap sungguh nie. Thank you for sharing.

    ReplyDelete
  11. tk pernah buat sardin masak lemak tp aritu ada opismates masak bawa kt opis, kira 1st time la merasa...sedap juga

    ReplyDelete
  12. Belum pernah masak sardin masak lemak selalu masak kari ada la. Bole cuba ni...

    ReplyDelete
  13. thanks for resipi. sardin dkt rumah pun still ada beberapa tin. kdg2 makan nasi putih ,lauk sardin dgn kicap pun dh kenyang.

    ReplyDelete
  14. Dah pernah buat sardin masak lemak sebelum ni memang sedap. Tapi akak guna cili padi hijau. Sesekali ubah cara masakan memang sedapkan Nad. Bertambah makan.

    ReplyDelete
  15. first time tgk org buat masak lemak. sedap juga ya. nanti nak cuba

    ReplyDelete
  16. halah terliur pulak tgk Nad masak mcm ni! Tak pernah lagi cuba resepi sardin ni, selalu hanya tau Sambal Sardine sahaja! Nak try jugak lah ni!

    ReplyDelete
  17. Ruby tak pernah buat sardin masak lemak. Nanti boleh cuba reseli ni. Sebab nampak sedap je. Hehehee.

    ReplyDelete
  18. Selalu sangat tengok orang buat sardin masak lemak ni. Eh rupanya senang patutlah ramai buat haha. Nak kena cuba ni nanti

    ReplyDelete
  19. Akk selalu juga buat sardin masak lemak... kakau masak kicap pun sedap juga

    ReplyDelete
  20. oooo jgn campur kuah sardin la ekk. alahai syg Nad kalau dibuat kan.
    sardin ni aida biasa buat 2 lauk jer - goreng gitu jer dgn cili padi or paling kerap, sambal sardin.
    lain2 sandwich sardin la.

    ReplyDelete
  21. Oh sedap nyer, nak try sardin masak lemak cili api. Recipe yang senang and cepat dimasak.

    ReplyDelete