Meja kerja yang kemas dan tersusun banyak manfaat yang kita dapat

 hai assalammualaikum
 
Manfaat Bila Meja Kerja Lebih Tersusun - meja kerja ni penting, bagi keselesaan kita untuk membuat kerja, tidak kira, mereka yang bekerja, atau bersekolah. Waktu pandemik ni, kena bekerja di rumah dan sekolah pun kena buat PDPR. Mungkin sesetangah orang ada yang selesa buat kerja di atas tilam, tapi akhirnya tertidur dan tak fokus. Kerja pun jadi tak prodaktif dan hasil kerja tidak seperti yang diharapkan. Sebab tu perlu ada meja kerja yang lebih tersusun.

Ada sesetengah suka meja penuh dengan barang, ada sesetengah suka minimalist. Macam nad lebih suka minimalist dan barang yang sedikit atas meja. Yang perlu sahaja atas meja supaya tak semak nanti. Kerja pun lebih prodaktif dan lebih selesa. Macam nad apa yang ada cuma laptop untuk kerja, laci fail dan laci kecil. Biasalah perempuan mesti ada benda-benda kecil, laci kecil tu pun boleh letak pendrive semua. Lampu, dan sedikit barang hiasan yang berkenaan sahaja. kemudian ada pokok-pokok kecil sikit. Itu sahaja.

Sejak beli Diffuser Young Living, tambah semangat nak bekerja. Bauan segar dari EO YL ni bila diletak di sebelah meja kerja, lagi segar bila buat kerja. 


Manfaat Bila Meja Kerja Lebih Tersusun

Bila meja kerja lebih tersusun, banyak manfaat kita dapat, antaranya:
1) Kerja Leih fokus
- Meja yang tersusun buat kita lebih fokus dan lebih peka bekerja. Ini kerana tumpuan kita hanya pada kerja. Selain itu, dengan meja kerja yang kemas, kita juga tidak akan merasa sesak kerana meja penuh. Hasil kerja pun akan dimaksimumkan.

2) Kerja menjadi lebih cekap dan produktiviti meningkat
Fokus yang tinggi di tempat kerja kerana meja kerja yang tersusun tentunya juga mempengaruhi kerja menjadi lebih lancar dan lebih cekap, terutama dari segi ketepatan masa. Kerja akan disiapkan lebih cepat dan kita dapat memaksimumkan masa yang tinggalkan untuk melakukan kerja atau rehat yang lain.
 
3) Menzahirkan idea dan inspirasi
Meja kerja yang kemas dan bersih akan menjadikan minda kita lebih bersih sehingga lebih mudah bagi kita untuk mendapatkan idea dan inspirasi. Ini kerana tidak ada lagi barang yang tersebar di meja kerja yang boleh mengalihkan perhatian anda.
 
Sesuaikan kedudukan meja agar lebih selesa. Berhampiran tingkap adalah kedudukan meja kerja yang paling disyorkan. Meja kerja akan mendapat lebih banyak cahaya matahari dan peredaran udara yang lebih baik sehingga tidak akan membuat merasa sesak semasa bekerja.

4) Mudah semasa mencari barang yang anda perlukan
Adakah korang pernah keliru atau panik ketika mencari barang? Meja kerja yang tidak kemas akan menyukarkan pencarian dokumen yang perlukan. Meja yang kemas dan tersusun di mana  meletakkan barang-barang di tempat masing-masing, lebih mudah di cari. 

5) Badan Menjadi Lebih Sihat
Jangan memandang rendah, mempunyai meja kerja yang rapi juga sangat mempengaruhi kesihatan, koranf tahu! Ini kerana hasil kerja yang maksimum dan cekap dapat meminimumkan tahap tekanan atau tekanan mental kerana kerja itu sendiri. Fikiran yang tenang akan menjadikan sistem badan berfungsi dengan lebih baik. Di samping itu, meja kerja yang disusun dengan rapi juga akan mengurangkan kemungkinan bersarang binatang kecil yang menjadi sumber penyakit.

Semasa bekerja di rumah, pastikan untuk selalu membersihkan meja korang sehingga dapat merasakan lima faedah di atas. Namun, bukan hanya ketika bekerja dari rumah, ketika dapat kembali bekerja di pejabat, juga berusaha memastikan meja korang di pejabat teratur dengan rapi.
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

5 comments so far,Add yours

  1. Tempat kerja pun memainkan peranan besar utk blogger...kemas dan teratur boleh dapat banyak idea...

    ReplyDelete
  2. Kemas jer, sejuk mata memandang 😊

    ReplyDelete
  3. singgah sebentar, bila dah kemas, idea pun banyak yang tiba.. cantik dan kemas susunannya.. tahniah sis

    ReplyDelete
  4. Tengok meja kemas tersusun rapi lagi membangkitkan semangat

    ReplyDelete
  5. uncle buat kerja kat meja makan je... hehehehe....

    ReplyDelete