SEBAB-SEBAB KENAPA SUKA BERBELANJA

in , , by Nadia Johari, 20:18:00
hai assalammualaikum

Sebab-Sebab Kenapa Suka Berbelanja - Bila pergi shopping complex, nampak benda cantik dan murah nad mesti beli. Macam manala duit tak terbang cepat kan. Itulah perempuan, tapi sekarang kene control, kalau tak lari badget. Bershopping, berbelanja merupakan satu aktiviti yang paling digemari oleh semua terutama sekali wanita. Wanita dan shopping memang tidak boleh dipisahkan disebabkan mata wanita pantang bila ternampak benda yang cantik. Lelaki pun tidak terkecuali bagi yang memengtingkan keterampilan yang menarik. Sampai satu tahap mereka akan menjadi shopaholic. Apa itu shopaholic?. Shopaholic adalah satu istilah yang digunakan untuk menggambarkan individu yang menganggap diri mereka sebagai ketagih membeli-belah. Senang cerita gilakan shoping.




Apakah sebab-sebab shopaholic ini terjadi?

Kepuasan
Wanita  rela menghabiskan wang dalam jumlah yang banyak hanya demi memuaskan diri sendiri dengan barang-barang belanjaan yang dibelinya. Sesetengah wanita akan berasa puas apabila dapat memiliki seseuatu benda yang orang lain tiada. Hal ini kerana apabila mereka mengetahui bahawa terdapat satu brand yang terbaru dan kepuasan untuk berbelanja semkin meningkat.

Keinginan dan kehendak
Keinginan dan kehendak seseorang wanita sangat tinggi. Bagi wanita keperluan yang mereka inginkan perlulah sempurna seperti bahan alat mekap, bahan mandi, pakaian dan sebagainya. Sekiranya tidak lengkap, menyebabkan sesuatu benda yang dilakukan seperti tidak sempurna.

Hilangkan stress
Wanita berbelanja disebabkan ingin menghilangkan stress yang terjadi dalam diri mereka. Bila mereka bershopping, mereka akan lupa akan tekanan yang ada dalam diri kerana dengan bershopping mereka hanya fokus benda yang mereka akan beli dan pilih. Dengan bershopping, wanita akan lebih gembira dan enjoy dengan suasana complex yang bermacam-macam kedai dan ragam orang.

Mereka Menikmatinya
Ketika kaum wanita memiliki wang dan waktu yang lebih, dapat dipastikan mereka akan pergi ke salah satu shopping complex dan berbelanja barang-barang yang dinginkan. Mereka menikmatinya tanpa alasan dan  seolah-olah mereka jatuh cinta dengan kebiasaan berbelanja tersebut. Semasa bershopping mereka akan menikmati setiap saat sambil meneliti barang tersebut dengan betul. lagi-lagi tang harga juga..hehe

Salah satu cerita yang nad tengok berkenaan shopaholic..Cerita yang mengisahkan wanita ini suka bershopping. Nad suka tengok cerita ni sebab endingnyer die rela melepaskan semua barang yang dibeli dan bertemu jejaka kacak..wuuu..



Rebecca Bloomwood (Isla Fisher ) adalah penagih membeli-belah yang tinggal dengan kawan yang terbaik Suze ( Krysten Ritter ). Dia bekerja sebagai seorang wartawan untuk majalah berkebun tetapi impian menyertai majalah fesyen Alette . Dalam perjalanan ke temu bual dengan Alette , dia membeli selendang hijau. Pada Petang itu dia dan rakan serumah mabuk dan menulis surat kepada Alette tetapi surat itu telah tertukar alamat. Surat itu dihantar kepada company " Successful Saving ". Dia diterima bekerja dan ini memberikan beliau idea untuk ruangan , yang dia menulis di bawah nama " Gadis dalam Scarf Hijau" . Rebecca telah menghadiri mesyuarat orang-orang yang shopaholic juga. Rebecca telah berhutang banyak duit dan ahli-ahli shopaholic membantu Rebecca menjual pakaian-pakaianya untuk melangsaikan huntangnya. Apa yangterjadi seterusnya. Saksikanlah sendiri..hehe



 
SHARE 9 comments

Add your comment

  1. Hehe samalah kita.. Pantang nampak benda cantik.. Hmm tapi semua tu kena control jugak yanggg..

    ReplyDelete
  2. hahaha org dah kelije senang la.. ena ni kne kawal nafsu bila g shopping mall.. Huaaaaaa

    ReplyDelete
  3. shopping utk hilang stress..hilang duit..huhuh

    ReplyDelete
  4. pas shopping lagi stress adalah...hheee

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum nad. hehe sheila skrg takleh kawal nafsu beli online sebab kita dah tak jejalan mall sangat. hehe. bahaya gila rasa tengok duit dalam bank ada. hahaha laju je klik purchase barang online. hihihihi

    ReplyDelete
  6. hehee shida alhmdlalh semua blh cntrol hehee :)

    ReplyDelete
  7. shopping mmg boleh hilangkan stress

    ReplyDelete
  8. masuk shoppingcomplex tak semestinya kena beli. apa kata, kita pegang barang tu, belai dia dan berangan jap. pastu letak balik. insya allah, duit tak terbang :)

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2