hai assalammualaikum

Mengurangkan Tekanan Dengan Bercuti d Penang - Cerita ni nad dah tangguh lama sangat..sekarang baru ada masa nak cerita..heheh..Masa Raya Cina bulan dua tu, company nad cuti seminggu, jadi nad dengan kawan-kawan satu kerja buat perancangan untuk pergi bercuti bagi mencuci otak dan minda yang serabut ni. Tempat percutian yang kami pilih ialah Pulau Pinang. Kenapa pilih Pulau Pinang?..Sebab nad dah lama tak keliling Pulau Pinang, walaupun dulu masa study nad selalu lepak dekat Padang Kota, tapi Pulau Pinang ada tempat lagi menarik selain Padang Kota.


Nad dengan 3 orang rakan lain telah bertolak seawal pukul 2 pagi untuk mengelakkan kesesakan lalulintas..mana taknya masa tu raya cina kalau pergi siang semestinya perjalanan yang singkat mengambil masa yang lama. Sepanjang dalam perjalanan, nad tidur je..hahaa..yela bertolak malam, nak tengok pemandangan gelap je semuanya, jadi tidurla. Kami sampai dalam pukul 6 pagi dan tinggal di homestay . Keesokan paginya kami semua bertolak mencari tempat yang menarik di Pulau Pinang. Tempat pertama sekali ialah tempat yang paling terkenal iaitu Padang Kota.




Padang kota menjadi tumpuan pelancong dan penduduk yang inginkan ketenangan dan menikmati makanan popular Pulau Pinang iaitu nasi kandar ,pasemborcendol dan macam-macam lagi. Kebanyakan pengunjung gemar untuk melepak di tembok benteng laut untuk merasai angin bertiup sambil bersantai. Angin dekat situ memang kuat, memang sesuai la untuk ketenangan sambil melihat pelbagai reaksi orang ramai. Kewujudan Padang Kota yang sinonim dengan sejarah negeri ini menjadi pilihan utama kepada kebanyakan pengunjung untuk meluangkan masa bersama keluarga ataupun rakan-rakan. Kedudukannya yang berada di tepi pantai bukan sahaja strategik untuk merasai hembusan angin laut petang




Salah satu tempat bersejarah di situ ialah Fort Cornwallis diberi nama sempena nama Gabenor- Jeneral Bengal dalam akhir kurun ke 1700, Charles Cornwallis. Ia menjadi salah satu mercu tanda bersejarah di Georgetown. Fort Cornwallis terletak berhampiran Esplanade, bersebelahan dengan Jam Memorial Victoria.

Dinding kubu setinggi lebih kurang 10 kaki ini dibina dalam bentuk bintang. Perjalanan mengelilingi kubu ini mengambil masa 10 minit. Di dalam kubu ini, anda boleh melihat tinggalan struktur lama yang dibina berkurun lalu seperti sebuah gereja kecil, penjara, kawasan penyimpanan senjata, lampu rumah api yang pernah diguna untuk memberi amaran kepada kapal, tiang bendera asal dan beberapa meriam gangsa lama yanyang mana salah sebuah daripadanya meriam Belanda, dikenali sebagai Seri Rambai, bertarikh 1603. Sesuatu yang menarik berkenaan meriam Seri Rambai, sesetengah penduduk tempatan percaya ia boleh memberi kesan positif terhadap kesuburan wanita.




Selain makanan dan tempat bersejarah ini, di Padang Kota ni terdapat beca yang disediakan untuk pengunjung bagi mengelilingi Padang Kota Lama sahaja. Kalau you alls nak pergi jauh-jauh sila kayuh sendiri...hahaha...

Fort Cornwallis diberi nama sempena nama Gabenor- Jeneral Bengal dalam akhir kurun ke 1700, Charles Cornwallis. Ia menjadi salah satu mercu tanda bersejarah di Georget














Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

6 comments so far,Add yours

  1. Rugi la nad mai masa bulan 2. Mai la ni tengok. Boleh naik jambatan kedua. Hihihi

    ReplyDelete
  2. syoknya dia jalan2.. :) jeles i..hikhik.. tgu la nanti bila i berpleuang..nak jgk jalan2 sana tgk keindahan pineng.. :)

    ReplyDelete
  3. kita da kenduri blogger utagha time tu, tak dpt jumpa =(

    ReplyDelete
  4. x sangka pulau pinang ni bnyk tempat boleh jalan2

    ReplyDelete
  5. syoknya jenjalan penang yer.. banyak tempat menariknya.. dah naik ke bukit bendera??

    ReplyDelete
  6. Hello,
    Ini adalah untuk memaklumkan kepada orang ramai bahawa Puan Anita Jones, pemberi pinjaman pinjaman peribadi mempunyai membuka peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan apa-apa bantuan kewangan. Kami memberi pinjaman pada kadar 2% kadar faedah kepada individu, syarikat dan syarikat-syarikat di bawah terma dan syarat yang jelas dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel di: (anitajones154@gmail.com)

    ReplyDelete