hai assalammualaikum

Lantern - Mesti korang tertanya-tanya kan apa itu Lantern..ha ni nad nak kongsikan kepada korang semua mengenai Lantern ni. Cerita ni nad ada selitkan masa SAMBUTAN TAHUN BARU CINA SATU MALAYSIA..dah lama kan cerita ni. Nad tertangguh je atas-sebab-sebab tertentu yang tak dapat dielakkan. Nad ada tanya soalan berkenaan Lantern ni dekat kawan chinese, dia cakap nama selain Lantern ialah Kong Ming. Kong Ming festival dibuat untuk melepaskan hajat kita supaya tercapai.
Tanglung Langit, juga dikenali sebagai Kongming Tanglung atau Tanglung Cina, adalah belon udara panas kecil yang diperbuat daripada kertas, dengan pembukaan pada bahagian bawah di mana api yang kecil digantung. Kemudian mereka akan memegang tanglung kertas tersebut sehingga mengembang dan terbang di angkasa. Sebelum Tanglung kertas ini dilepaskan, mereka perlu menulis sesuatu seperti hajat mereka di kertas tersebut supaya hajat mereka tercapai. Mereka dapat menghantar hasrat dan doa-doa mereka ke langit supaya hasrat dan doa-doa mereka mungkin didengar tuhan mereka dengan lebih baik. Hidup mereka juga akan bertambah baik dan kebahagiaan juga akan dilimpahkan ke atas mereka apabila melepaskan tanglung langit ke langit.

Tanglung langit dikatakan digunakan oleh tentera Cina sebagai isyarat beratus-ratus peranti tahun dahulu. Tanglung langit telah dilepaskan ke langit sebagai isyarat atau mesej yang dihantar antara tentera China. Sejarag Tanglung ini Menurut ahli kebudayaan Cina dan ahli sejarah sains Joseph Needham, orang Cina bereksperimen dengan kecil belon udara panas untuk isyarat dari seawal abad ke-3 SM, dalam tempoh Amerika berperang. Secara tradisinya, bagaimanapun, ciptaan mereka adalah disebabkan oleh bijaksana dan strategi tentera Zhuge Liang (181-234 CE)  dimana beliau dikatakan telah menggunakan mesej bertulis pada tanglung langit untuk memanggil bantuan pada kesempatan ketika dia dikelilingi oleh tentera musuh. Atas sebab ini mereka masih dikenali di China sebagai tanglung Kongming (孔明灯, 孔明灯, kǒngmíng Deng). 


Baru-baru ini, Tanglung Langit ini telah menjadi sangat popular kerana apabila melepaskan sesuatu hajat di atas kertas ia memberikan ketenangan jiwa dan kegembiraan dari dalam. Mereka kini menggunakan tanglung langit ini  secara meluas untuk perayaan, majlis, acara dan lain-lain majlis-majlis khas di mana mereka bertindak sebagai tarikan khas yang menyediakan rasa ajaib untuk semua orang di tapak.




SHARE 5 comments

Add your comment

  1. belum pernah merasai experience ni Nad, nak jugak rasa satu hari nanti...

    ReplyDelete
  2. Betul tu ..pengalaman yang tak semua dapat..
    salam hujung minggu dari bunda..

    ReplyDelete
  3. Kemana tanglung tu pi erk? hehehe

    ReplyDelete
  4. tak pernah try mainan ni.. selalu tengok dalam tv je

    ReplyDelete
  5. masa kecit2 dulu liz sekolah chung hwa selalu jgk join event macam ni. dah menengah liz pindah sek melayu

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2