hai assalammualaikum


Timbul Garisan Gelap Di Perut ( Linea Nigra) - Nad buat entry ni disebabkan mr mafia..sebab apa..sebab nak bagi dia info apa yang berbulu dekat perut ni..ahhaa..ada dia boleh cakap "sayang kenapa perut sayang ada bulu..garis panjang pulak tu..nampak sangat ni"..ok nampak sangat dia memang jarang baca bab-bab ibu mengandung ni..dia baca berkenaan kamera je..takpe-takpe..meh kita bagi dia informasi pasal bulu tegak ni..ahhaha..

Linea nigra ialah garisan menegak berwarna gelap dengan kelebaran sehingga satu sentimeter yang terbentuk pada tengah-tengah perut, biasanya merentasi pusat. Linea nigra (garis hitam) adalah garis vertikal berwarna gelap yang terlihat di perut ibu selama kehamilan. Garis ini dapat membentang mulai dari ujung bawah tulang dada (prosessus xyphoideus) hingga tulang kemaluan (pubis). Ia biasanya muncul sekitar trimester kedua. 

Apa yang menyebabkan garisan ini terjadi ?

Ia disebabkan oleh pigmentasi pada kulit di mana otot abdomen anda meregang untuk memudahkan pembesaran bayi anda. semakin hari baby semakin besar..perut pun semakin menegang..memang segala urat-urat, bulu yang tersembunyi boleh nampak..hahhaa..tak pelik laa..

semakin gelap kulit seseorang tu, maka semakin teranglah garisan hitam ni sebab banyak pigmen melanin. Makin gelap kulit kita, maka ia menunjukkan semakin banyak melanin dalam badan.


Adakah garisan ini boleh hilang?

Garisan pigmentasi ini akan pudar dalam masa beberapa minggu selepas anda melahirkan, namun anda mungkin perlu menggosoknya sedikit untuk menghilangkan kulit kering. Bahagian-bahagian badan lain seperti puting payudara, tahi lalat dan bintik-bintik gelap pada kulit mungkin akan turut mengalami perubahan pigmentasi, tetapi ini juga akan hilang. 

Biasalah ibu mengandung banyak sangat perubahan dia, sampai laki nad pun pelik..haha..selama ni tengok perut kurus je..cantik je..suci dalam debu takde apa-aa..hahaha..sekali nampak ni..hahaha.. ok my sayang hunny bunny..jangan risau..benda tu akan hilang..i akan jaga penampilan i demi you..wah gituu...hahaha..

Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

7 comments so far,Add yours

  1. dh lama xsinggah sini.. dh prgnant ka nad..cograt

    ReplyDelete
  2. Hehe.. dlu memula peknen pun pelik tgk garisan tu..

    ReplyDelete
  3. nad jg diri kesihatan semua tau.. hehe.. xsabar nk tgu kelahiran.. =)

    ReplyDelete
  4. beeha3.blogspot.com31 May 2015 at 12:29

    Good luck hot mama! tak care.. nice to know u nad...
    ini beeha kalau ingat lagi lah.. hahaha
    kita nak ikut tips awak, kena rajin singgah blog orang lain hehe
    beeha3.blogspot.com kalau sudi singgah laaa..

    ReplyDelete
  5. nice info . ohh akak dah mengandung . semoga dipermudahkan semuanya

    ReplyDelete